فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

پامپاس گراس به دلیل اندازه بزرگش برای بسیاری از محیط ها مناسب نیست. ولی با استفاده از تقسیم به موقع و مکرر می توان ابعاد و اندازه آن را تحت کنترل نگه داشت.
چه زمانی پامپاس گراس را تقسیم بوته کنیم؟
چه زمانی پامپاس گراس را تقسیم بوته کنیم؟

پامپاس گراس یا دم روباهی از گیاهان بوته ای علف مانند است که برگ های آن تا 3 متر رشد می کنند. نام دم روباهی به دلیل شکل جالب و متفاوت گل ها که شباهت زیادی به دم روباه دارند، به آن داده شده است. زمانی که دوره گل دهی این گیاه از راه می رسد، گل های نقره ای رنگ و پر مانند این گیاه مانند یک پرچم بالا رفته و حضور پامپاس گراس در آن نقطه را اعلام می کنند. پامپاس گراس به دلیل اندازه بزرگش برای بسیاری از محیط ها مناسب نیست. ولی با استفاده از تقسیم به موقع و مکرر می توان ابعاد و اندازه آن را تحت کنترل نگه داشت.

پرورش پامپاس گراس از بذر بسیار ساده است. ولی باید مراقب بود که در محیط های رقابتی و در حضور علف های دیگر، این گیاه ممکن است کمی تهاجمی رفتار کند.

 

رسیدگی

  تقسیم کردن پامپاس گراس بهتر است هر 3 یا 4 سال یک بار انجام شود تا از بزرگ شدن بیش از حد گیاه و پایین آمدن بازدهی و رشد آن جلوگیری شود. فاصله زمانی بیشتر از 3 تا 4 سال برای تقسیم کردن، کندن خاک و تقسیم کردن آن را دشوار تر می کند. پس بهتر است در همان محدوده زمانی تعیین شده تقسیم انجام گیرد. مانند دیگر علف های فصل گرم، تقسیم پامپاس گراسهم بهتر است در ابتدای بهار و زمانی که این گیاه جوانه می زند، صورت گیرد. البته می توان اواخر پاییز هم این کار را انجام داد.

 

آماده کردن خاک

پامپاس گراس زیاد نسبت به خاک خود حساس نیست و تقریباً در هر خاک و محیطی می تواند رشد کند. از خاک رس و خاک کشاورزی  گرفته تا شن و حتی خاک های اسیدی و قلیایی. اگرچه این گیاه به خوبی می تواند خاک شور را تحمل کند، ولی با رطوبت زیاد و دائم خاک و محیط گل آلود سازگار نیست.

استفاده از 10 تا 12  سانتی متر کمپوست یا کود روی خاک هنگام کاشت این گیاه می تواند به رشد و تطابق بهتر آن کمک کند. مثلاً می توان از کود 10-10-10 به میزان تقریبی 500 گرم به ازای هر 10 متر مربع استفاده کرد.

 

تقسیم کردن پامپاس گراس


برای تقسیم ریشه پامپاس گراس باید از یک بیل تیز و سفت استفاده کرده و گیاه را از بخش اصلی و پایینی به چند بخش تقسیم کرد. برای این کار خاک را کنده و ریشه را به دو بخش تقسیم کنید. سپس اطراف گیاه را به طور کامل کنده تا بتوانید بخش کوچک تر را از خاک جدا کنید. حتماً هنگام تقسیم ریشه دستکش، کفش مناسب، شلوار مناسب و عینک محافظ داشته باشید چرا که لبه برگ های پامپاس گراس تیز بوده و به راحتی می توانند پوست را زخمی کنند.

 

کاشت پامپاس گراس تقسیم شده



گودالی با اندازه مناسب و مطابق با پامپاس گراس تقسیم شده در زمین حفر کنید و گیاه را در آن قرار دهید. دور ریشه را با خاک پر کرده و خاک را کمی بکوبید تا فاصله های هوایی ایجاد شده در آن از بین بروند. گیاه جدید را حتماً در همان عمقی بکارید که گیاه اصلی در آن قرار داشته است. سپس گیاه را به صورت عمیق آبیاری کرده تا خاک اطراف ریشه ها اشباع شود. خاک را تا زمان بروز اولین نشانه های رشد گیاه و ریشه گرفتن آن در خاک، مرطوب نگه دارید. این دوره معمولاً 3 تا 4 هفته طول می کشد. پس از این دوره، پامپاس گراس نیاز زیادی به آب نخواهد داشت چرا که نسبت به کم آبی مقاومت خوبی دارد.

 

رفتار تهاجمی

پامپاس گراس مانند تمام علف های دیگر ممکن است رفتار تهاجمی از خود نشان دهد. گل آذین های پر مانند این گیاه در خود هزاران بذر را پنهان کرده اند که با وزش باد به اطراف پخش می شوند. حضور این گیاه در اطراف رودخانه ها برای رشد گیاهان بومی آن جا مشکل ایجاد کرده و عاملی مزاحم برای نواحی مردابی و تلماسه ها محسوب می شود.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.