فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۷         
  

قرنفل رشد مناسبی دارد و رسیدگی زیادی لازم ندارد تنها کافی است آب و غذای لازم در اختیار آن گذاشته و خاک و گلدان آن را در زمان مناسب تعویض کنید ولی برای پرورش و نگهداری از قرنفل در باغچه بهتر است نکاتی که در این مطلب گفته می شود را رعایت کنید
نگهداری از قرنفل در باغچه
نگهداری از قرنفل در باغچه
گل قَرَنفُل یا میخک شاعر ( Dianthus Barbatus ) که از دسته میخک ها محسوب می شود، معمولا دارای شکوفه های یک یا دو گله (تو در تو) در رنگ های مختلف و متنوع است. گل ها معمولا به رنگ سفید، صورتی، زرد و یا دو رنگ هستند. برگ های این گیاه در تمام فصول سال سبز هستند که برای تزیین باغ و باغچه در فصل زمستان در مناطق معتدل بسیار مناسب است.

قرنفل از گیاهان چند ساله با عمر کوتاه محسوب می شود و نهایتا پس از  2 تا 3 سال باید تعویض گردد.


نگهداری از قرنفل در باغچهنگهداری از قرنفل در باغچه



برای نگهداری از قرنفل در باغچه بهتر است این موارد را رعایت کنید:


1- برای کاشت قرنفل خاک را خوب شخم بزنید و بستری مناسب در بخشی از باغچه را که کاملا در معرض نور خورشید قرار دارد، آماده کنید. 5 سانتی متر بالایی سطح خاک را با کود بپوشانید.


2- گودالهایی که در خاک حفر می کنید باید دو برابر گلدان اولیه بوده ولی عمق آن به اندازه عمق همان گلدانی باشد که قرنفل در آن رشد کرده است. گل را در داخل چاله گذاشته و اطراف آن را با خاک پر کنید. چاله ها را با فا فاصله 15 تا 30 سانتی متری از هم بکارید.
    پس از کاشت گیاه، بلافاصله آن را آبیاری کنید. این گل به طور متوسط در فصل تابستان و بهار که رشد خوبی دارد، هفته ای یک بار به آبیاری نیاز خواهد داشت. همچنین آبیاری باید به صورتی باشد که خاک کمی مرطوب شود. پس خیس شدن، گل شدن یا جمع شدن آب بر روی خاک نشانه های آبیاری بیش از حد هستند.


استفاده از مالچ

3-  روی سطح خاک و اطراف پای گیاه را با مالچ چوب و پوست تنه گیاهان دیگر بپوشانید. عمق مالچ حدود 5 سانتی متر باید باشد. مالچ از رشد علف های هرز جلوگیری کرده و به حفظ رطوبت خاک کمک می کند.


جدا کردن گل های قدیمی

4- زمانی که گل های قرنفل شروع به از بین رفتن کرد، آن را جدا کرده و بکنید. برای این کار تمام گل را یک جا قطع کرده و حتی بخش متورم شده در پشت گل (جایی که در واقع بذر های گیاه رشد می کنند) را هم جدا کنید. جدا کردن گل های قدیمی تر باعث جلوگیری از تشکیل بذر شده و گیاه را به گل دهی بیشتر تشویق می کند.


استفاده از کود و مالچ

5- در فصل بهار و زمانی که قرنفل مجدداً شروع به رشد کرد، به اندازه 2-3 سانتی متر دیگر روی خاک کود کمپوست بریزید. همچنین مالچ مورد استفاده را هم تعویض و تجدید کنید تا لایه 5 سانتی متری از مالچ توصیه شده، همچنان کارایی داشته باشد.
    گل قرنفل معمولا به کمک بذر پرورش داده می شود، هر چند خرید نهال این گل و انتقال آن به باغچه هم امکان پذیر است. اگر تصمیم دارید خودتان بذرهای این گل را پرورش دهید، بهتر است کار بذرپاشی را در ابتدای بهار و تقریبا 2.5 ماه پیش از کاشت گیاهان دیگر انجام دهید. دمای مناسب خاک برای بذرپاشی 15.5 درجه سانتی گراد است.


  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.