فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز دوشنبه ۱۴۰۳/۲/۱۰         
  

سن بدبو از جمله آفت‌هایی است که از شیره گیاهان تغذیه می‌کند. این حشره با وارد کردن سرش به داخل برگ، میوه، گل، دانه یا غنچه‌ها، از شیره گیاه تغذیه می‌کند.
چطور بدون استفاده از حشره کش از دست سن بدبو خلاص شویم؟
چطور بدون استفاده از حشره کش از دست سن بدبو خلاص شویم؟

اگر قبلا  با سن بدبو مواجه شده باشید، خیلی خوب علت این نام‌گذاری را می‌دانید. سن بدبو یکی از آفت‌های گیاهی است که وقتی جانش را در خطر می‌بیند، ماده‌ای بد بود از خود ترشح کرده تا مهاجمین را از خود فرار دهد. تشخیص سن بدبو با توجه به شکل سپر و طرح پشت سن بدبو، نسبتاً ساده است. اگرچه سپر این حشره در گونه‌های مختلف به رنگ‌های متفاوت است، ولی به‌طور کلی سن بدبو را با سپری به رنگ قهوه‌ای تا سبز، با لکه‌های رنگ زرد، قرمز یا صورتی رنگ روی آن، می‌توان شناخت.  

سن بدبو از جمله آفت‌هایی است که از شیره گیاهان تغذیه می‌کند. این حشره با وارد کردن سرش به داخل برگ، میوه، گل، دانه یا غنچه‌ها، از شیره گیاه تغذیه می‌کند. این کار معمولاً باعث تغییر رنگ برگ‌ها و ریزش دائم آن‌ها می‌شود. همچنین حمله این آفت به گیاه می‌تواند منجر به توقف رشد گیاه، آسیب رسیدن به میوه یا توان کلی گیاه شود. خوشبختانه راه‌هایی برای مقابله با این آفت بدون نیاز به آلوده کردن محیط و استفاده از مواد شیمیایی وجود دارد.

برای این کار، ابتدا مقداری آب در ظرف ریخته و بعد صابون معمولی به آن اضافه کنید تا آب به‌خوبی حالت لیز و صابونی پیدا کند. توصیه می‌شود از این مرحله به بعد از دستکش استفاده کنید. بعد تا جایی که می‌توانید حشرات بالغ و غیر بالغی که روی گیاه می‌بینید را با دست بر داشته و آن‌ها را در محلولی که درست کرده‌اید بگذارید. به‌علاوه تمام تخم‌های کپسول مانند و سبز رنگی که زیر برگ‌ها قرار گرفته‌اند را از بین ببرید. برای این کار می‌توانید از دستمال استفاده کنید.

برای جلوگیری از بازگشت سن بدبو، چندین اقدام باید انجام دهید.  اول، استفاده از گیاهان دیگر استفاده کنید. جعفری و گل آفتاب گردان از جمله گیاهانی هستند که با جذب حشرات مفید مثل کفشدوزک و بال توری، از حضور مجدد سن بدبو جلوگیری می‌کنند. کفشدوزک و بال توری هر دو از شکارچیان سن بدبو و بسیاری از آفات دیگر محسوب می‌شوند و تخم‌های آن‌ها را از بین می‌برند.

یکی از اقدامات مؤثر دیگر برای جلوگیری از بازگشت سن بدبو، از بین بردن علف‌های هرز و یا زمین پوش‌های بیش از حد بلند به‌خصوص در بهار است. این کار باعث می‌شود سن بدبو مکان مناسب برای پنهان شدن و تکثیر در اختیار نداشته باشد.

در نهایت اینکه می‌توانید از کارت چسبنده به‌عنوان تله برای سن بدبو استفاده کنید. چند کارت چسبنده را در فاصله 1 تا 2 متری از زمین بر روی درختان و گیاهان قرار دهید. این کارت‌ها فرمون هایی در خود دارند که به جذب این حشرات کمک کرده و آن‌ها را در چسب گرفتار می‌کند.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.