فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

خر خاکی به طور کلی آسیب خاصی به گیاهان وارد نمیکند در حالی که فواید زیادی برای خاک دارد. از آنجایی که غذای اصلی آنها مواد گیاهی مرده است، با تجزیه بقایای گیاهی به افزایش حاصلخیزی خاک کمک میکنند
وجود خر خاکی برای باغچه و گیاهان خوب است یا بد؟
وجود خر خاکی برای باغچه و گیاهان خوب است یا بد؟

آیا خر خاکی آفت محسوب میشود؟

غذای اصلی خر خاکی ( Woodlouse ) مواد گیاهی در حال فساد است اما ممکن است به بذرهای تازه جوانه زده، نخود، لوبیا، هویج و بافتهای نرم گیاهانی مثل خیار، توت فرنگی و گوجه فرنگی آسیب وارد کند. معمولا در صورتی خر خاکی به این محصولات کشاورزی جذب میشود که از قبل زخمهای بزرگی در اثر آفت زدگی حلزون، لیسه یا آفتهای دیگر مثلا در پیاز یا سیب زمینی ایجاد شده باشد. زایده دهانی این موجود به اندازه کافی قدرت ندارد که بتواند به تنهایی این گیاهان را سوراخ کند تا از آنها تغذیه کند.

 

از کجا بدانیم خر خاکی به گیاهانمان آسیب میرساند یا نه؟

اگر جمعیت خر خاکی در زمینهای کشاورزی زیاد شده باشد آسیب های آن را به صورت گاز زدن ساقه های جوان، ریشه های هوایی و نقاط رشد میبینید. اگر مطمئن هستید مشکل آفت زدگی لیسه و حلزون و کرم مفتولی ندارید و تنها بافتهای نرم گیاهان جویده شده اند، احتمالا مسئول آن خر خاکی است. اما اگر بخشهای سفت یا قدیمی تر گیاهانتان صدمه دیده به دنبال آفتهای دیگری مثل لارو شب پره، کرم مفتولی، کرم سایشگر ( chafer grub ) ، کاپشن چرمی ( leatherjacket ) کرمهای دیگر، باشید. ردپای لزج علامت مشخصه حلزون و لیسه است.

خر خاکی در چه مناطقی زندگی میکند؟

این موجود مکانهای تاریک و مرطوب را دوست دارد. در واقع خر خاکی خویشاوند خرچنگ دریایی است و از مکانهای مرطوب زیاد دور نمیشود. باغچه هایی که رطوبت دارند و سایه گیر هستند و مقدار زیادی پوشش برگریزه و مواد گیاهی یا مالچ و یا گلدان دارند برای این موجودات عالی هستند. در صورتی که شرایط خوب باشد جمعیت آنها زیاد میشود.

خر خاکی در آب و هوای سرد در عمق خاک پناهگاه میسازد اما در شرایط مساعدتر از درخت ها و دیوار ها بالا میرود و وارد ساختمان میشود. همچنین کپه کمپوست محل مناسبی برای پنهان شدن آنها در زمستان است چرا که مکانی گرم و مرطوب با مواد گیاهی در حال فساد در اختیار آنها قرار میدهد. خر خاکی به تجزیه مواد گیاهی کمک میکند. برای کمک به کمپوست شدن مواد میتوانید کپه کمپوست خود را در جایی بریزید که از گیاهان دور باشد و سپس خر خاکی روی آن بریزید تا در آنجا لانه کرده و زندگی کنند.

 

زندگی خر خاکی چگونه است؟

حدود 42 نوع مختلف خر خاکی وجود دارد. در گلخانه ها که شرایط مطلوب است در تمام طول سال زاد و ولد میکنند اما در فضای باز ، تنها در تابستانها تولید مثل دارند. هنگامی که خر خاکی ماده تخم میگذارد پس از سه هفته 200 نوزاد سر بیرون می آورند اما بیشتر آنها در دو ماه اول می میرند. آنهایی که زنده می مانند ممکن است تا چند سال عمر کنند. با گذر زمان از موجوداتی ریز به بالغ هایی درشت تبدیل میشوند و هر چه عمر آنها بیشتر میشود بزرگتر میشوند.

 

دشمنان طبیعی خر خاکی چیست؟

به واسطه وجود شکارچیانی مثل سوسک خاکی و وزغ ها، جمعیت این موجودات تحت کنترل قرار میگیرد. همچنین موش حشره خوار، صدپا و بعضی انواع عنکبوتها از آنها تغذیه میکنند. احتمالا علت مرگ بیشتر نوزادان خر خاکی همین موضوع است.

 

آیا خر خاکی مفید است؟

خر خاکی به طور کلی آسیب خاصی به گیاهان وارد نمیکند در حالی که فواید زیادی برای خاک دارد. از آنجایی که غذای اصلی آنها مواد گیاهی مرده است، با تجزیه بقایای گیاهی به افزایش حاصلخیزی خاک کمک میکنند. با این حال در زمینهایی که جوانه های در حال رشد دارید ممکن است خر خاکی آسیب زیادی به آنها وارد کند و لازم باشد با روشهای طبیعی جمعیت آنها را کنترل کنید.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.