فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱۵         
  

در صورت امکان بهترین زمان برای انتقال گیاهانی که عمر بیش از یک سال دارند، اواخر پاییز تا اوایل بهار است که دمای هوا هنوز خنک است. روزهای گرم تابستانی که هوا گرم و خشک است، بدترین زمان برای تغییر مکان گیاهان است
زمان و روش جا به جایی و انتقال گیاهان کاشته شده در باغچه
زمان و روش جا به جایی و انتقال گیاهان کاشته شده در باغچه

در طراحی فضای سبز یا باغچه کوچک حیاط خود ممکن است زمانی به این نتیجه برسید که لازم است یک درخت یا بوته را قطع کنید چون در آن مکان دیگر جایی برای آن ندارید یا کار دیگری میخواهید انجام بدهید. اما این تنها راه شما نیست. با قطع کردن درخت تمام تلاشتان که تا به حال صرف آن کرده اید، به هدر میرود. به جای این کار، میتوانید گیاهتان را جا به جا کنید. با جا به جا کردن گیاه و انتقال آن به جای دیگری در باغچه خود یا همسایه، درخت باز هم با گلدهی یا میوه دهی خود به دیگران بهره میرساند و با سرسبزی خود فضا را زیباتر میکند. در بسیاری از مواقع امکان جا به جایی گیاهان کاشته شده در باغچه وجود دارد و حتی میتوانید آنها را به خانه جدید خود منتقل کنید. تنها شرط لازم برای این کار، زمان مناسب برای جا به جایی است.

 

زمان مناسب برای جا به جایی گیاه کاشته شده در باغچه

در صورت امکان بهترین زمان برای انتقال گیاهانی که عمر بیش از یک سال دارند، اواخر پاییز تا اوایل بهار است که دمای هوا هنوز سرد است. روزهای گرم تابستانی که هوا گرم و خشک است، بدترین زمان برای تغییر مکان گیاهان است. در شرایط گرم و خشک گیاهان تحت تنش زیادی قرار دارند و در صورتی که آنها را از خاک باغچه بیرون بیاورید، به سرعت دچار تنش و شوک میشوند. به خصوص برای انتقال درختها و درختچه ها بهتر است برای این کار تا زمستان صبر کنید. با این حال اگر علیرغم گرم شدن هوا، رطوبت کافی وجود دارد میتوانید اواخر بهار و یا حتی در تابستان هم این کار را انجام دهید اما احتمال موفقیت آن کمتر میشود.

 

چگونه گیاه کاشته شده در باغچه را در بیاوریم

پیش از هر چیز باید تا حد ممکن خاک اطراف گیاه را بکنید و همراه بخش اعظم ریشه منتقل کنید. باید تمام تلاش خود را بکنید که بیشتر ریشه گیاه بدون صدمه از خاک بیرون آورده شود تا کمتر آسیب ببیند. اگر گیاه را جای نزدیکی نمیکارید، آن را موقتا در گلدان بزرگی بگذارید که فضای کافی داشته باشد و خاک اطراف ریشه کنده نشود. یادتان باشد هنگام جا به جایی گیاه، خاک باید کاملا مرطوب باشد. ریشه های گیاهان بزرگ را به محض بیرون آوردن از خاک، داخل کیسه بگذارید.

 

چگونه گیاه کاشته شده در باغچه را در جای دیگری بکاریم

اگر مجبور هستید این کار را در تابستان انجام بدهید، گیاه را در مکانی بگذارید که از باد و آفتاب سوزان در امان بماند. توپ ریشه گیاه باید مرطوب بماند تا زمانی که آن را بکارید. هر چه سریعتر باید کار کاشت گیاه را انجام بدهید. توصیه میشود ابتدا مکان جدید گیاه را کامل آماده کنید و بعد، گیاه را از خاک بیرون بیاورید تا هر چه سریعتر بتوانید آن را دوباره در خاک قرار دهید.

اگر در پاییز یا زمستان کار انتقال گیاه را انجام میدهید، نگرانی کمتری وجود دارد اما باز هم هر چه سریعتر آن را دوباره بکارید بهتر است.

هنگامی که میخواهید گیاه را جا به جا کنید، وسیله نقلیه را تا حد ممکن نزدیک گودال محل کاشت بیاورید تا از صدمه دیدن گیاه در طول مسیر جلوگیری شود.

اگر گیاه را به مکان دورتری منتقل میکنید، رطوبت آن را بررسی کنید و اگر در حال خشک شدن است ریشه را مجددا مرطوب کنید.

 

مراقبت از گیاه جا به جا شده در باغچه

پس از این که گیاه به مقصد نهایی رسید و آن را کاشتید، تمامی بخشهای گیاه را خوب بررسی کنید و هر گونه بخش صدمه دیده آن اعم از برگهای له شده یا شاخه های شکسته را هرس کنید. از آنجایی که در حال حاضر گیاه حساس شده است، حتما از چاقو یا قیچی تمیز و ضد عفونی شده استفاده کنید چون گیاه توان مقابله با چند مشکل را ندارد. بهترین زمان برای جا به جایی، اول صبح است، به خصوص اگر در تابستان این کار را انجام میدهید.

گیاهی که تازه جا به جا شده، حساس است و نیازمند مراقبت می باشد. پس در اوایل کار آبیاری کافی داشته باشید. اگر در روزهای گرم کار انتقال گیاه در باغچه را انجام داده اید، احتمال زیادی دارد که گیاه شوکه شده و پژمرده شود. برای کمک به گیاه، در روزهای اول از آفتاب داغ آن را محافظت کنید. یک لایه ده سانتیمتری مالچ بر روی خاک اطراف گیاه بریزید تا به حفظ رطوبت و خنکی آن کمک کند.

گیاه چند هفته وفت لازم دارد تا با منزل جدید خود سازگار شود. در این مدت مراقب آن باشید.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.