فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰         
  

خطوط مارپیچی سفید روی برگ، لارو مینوز برگ است که مسیر خود را در داخل برگ باز میکند. آسیب مینوز برگ به صورت لکه ای یا نقطه نقطه نیز ممکن است دیده شود.
کنترل آفت مینوز برگ: مسیرهای مارپیچی سفید رنگ روی برگ برخی گیاهان چیست؟
کنترل آفت مینوز برگ: مسیرهای مارپیچی سفید رنگ روی برگ برخی گیاهان چیست؟

برخی آفتها مانند معدنچی برگ یا مینوز برگ ( Leaf miner ) چهره ناخوشایندی در برگها ایجاد میکنند و در صورتی که این وضعیت را درمان نکنید ممکن است گیاه دچار صدمات جدی و ماندگار شود. برای درمان مینوز برگ باید اقداماتی انجام دهید تا با دور کردن آفت، سلامتی را به گیاه باز گردانده و چهره زیبا و شاداب آن را دوباره ببینید.

در اینجا با آفت مینوز برگ و راههای از بین بردن آن آشنا میشوید.

مینوز برگ چیست؟

اگر چه چند نوع مختلف مینوز برگ وجود دارد اما اکثر آنها ظاهر شبیه هم داشته و آسیبهای مشابهی در گیاه ایجاد میکنند. مینوز برگ در واقع مگسهای سیاه هستند. خود مگسها مستقیما آسیبی به گیاه نمیرسانند اما لاروهای آنها برای گیاه مشکل ساز میشوند.

اغلب اوقات این آفت را با آسیب وارد شده به برگ گیاه شناسایی میکنند. غالبا با مشاهده رگه های زرد یا سفید رنگ منحنی و موجی شکل بر روی برگها، به وجود این آفت پی می بریم. این خطوط مارپیچی سفید روی برگ، لارو مینوز برگ است که مسیر خود را در داخل برگ باز میکند. آسیب مینوز برگ به صورت لکه ای یا نقطه نقطه نیز ممکن است دیده شود.

روشهای کنترل آفت مینوز برگ

-    متداولترین روش از بین بردن مینوز برگ این است که آفت کش را بر روی گیاهان آلوده اسپری کنید. نکته مهم در این روش برای نابودی مینوز برگ زمان مناسب استفاده از اسپری آفت کش است. اگر حشره کش را خیلی زود یا خیلی دیر اسپری کنید، به لارو موجود در خطوط مارپیچی روی برگ نمیرسد و آن را از بین نمیبرد.

از کجا بفهمیم کی باید از آفت کش استفاده کنیم؟

برای تاثیر بیشتر آفت کش در نابودی مینوز برگ، در اوایل بهار چند برگ آلوده به آفت را در کیسه پلاستیکی درب دار بگذارید و هر روز به آن نظارت کنید. ببینید چه زمانی مگسهای سیاه کوچک داخل لارو بیرون می آیند. در همین زمان هر روز به مدت یک هفته بر روی گیاهان اسپری آفت کش بزنید.

آفت کشهای مخصوص از بین بردن مینوز برگ نیز وجود دارند که با جذب شدن در لاروهای روی گیاه عمل میکنند. این اسپریهای مخصوص مینوز برگ را در هر زمانی در سال میتوانید استفاده کنید چون بهرحال به لارو جذب شده و آن را از بین میبرند.

-    اگر چه آفت کش رایجترین نوع روش کنترل مینوز برگ است، اما موثرترین روش نیست. از بین بردن مینوز برگ به روش های طبیعی و با کمک حشرات مفید، روشی موثر در مبارزه با این آفت است. میتوانید از زنبورهای پارازیتوئید یا Diglyphus isaeaبرای این منظور استفاده کنید. این زنبورها دشمن طبیعی مینوز برگ هستند و آنها را میخورند بنابراین حضور این حشرات در کنار گیاهانتان مفید است. دقت داشته باشید که اسپری آفت کش بر روی گیاهان، این حشرات مفید و سایر شکارچیان طبیعی این آفت برگی را نیز از بین میبرد.

-    یک روش دیگر مقابله با آفت مینوز برگ بدون مواد شیمیایی، استفاده از روغن چریش است. این آفت کش طبیعی بر چرخه زندگی طبیعی مینوز برگ تاثیر میگذارد و تعداد لاروهایی را که بالغ میشوند کاهش میدهد. در نتیجه تعداد تخمهایی که مگسهای بالغ میگذارند نیز کاهش می یابد. روغن چریش راه فوری برای نابودی معدنچی برگ به حساب نمی آید اما روش طبیعی خوبی برای درمان این آفت گیاه است. 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.