فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

برگ بوی گلدانی تا 20 سال عمر میکند اما در صورتی که درخت برگ بو در فضای باز کاشته شده باشد، به راحتی تا 50 سال عمر خواهد کرد
کاشت و مراقبت از گیاه برگ بو
کاشت و مراقبت از گیاه برگ بو

درخت برگ بو ( Bay Laurel ) گیاهی بومی ترکیه است اما در سرتاسر مدیترانه دیده میشود و به واسطه رایحه دلنشینش مورد توجه و ستایش عموم قرار دارد. همچنین طعم برگ بو که در بسیاری از غذاهای سنتی از آن استفاده میشود، یکی از دلایل کاشت درخت برگ بو است. برگهای برگ بو به صورت تازه یا خشک در پخت و پز استفاده میشود چرا که طعم و رایحه گرم و قوی دارد.

اما برای کاشت یا خرید گیاه برگ بود، ابتدا باید نکاتی را در مورد مراقبت از این گیاه بدانید.

 

طول عمر درخت برگ بو

برگ بوی گلدانی تا 20 سال عمر میکند اما در صورتی که برگ بو در فضای باز کاشته شده باشد، به راحتی تا 50 سال عمر خواهد کرد. بنابراین این گیاه ارزش کاشت و مراقبت را دارد.

 

میزان نیاز برگ بو به نور

درخت برگ بو در آفتاب کامل تا نیمه سایه رشد میکند. اما در صورتی که برگ بو را به صورت گلدانی نگهداری میکنید، در طول ماههای سرد زمستانی میتوانید آن را چندین ماه در داخل خانه نگهداری کنید. در این صورت گلدان برگ بو را در مکانی قرار دهید که پنجره بزرگ و آفتاب گیر داشتـه باشد. در این صورت برگ بو به رشد خود ادامه میدهد و زیبایی و جذابیت خود را در تمام طول سال حفظ میکند. در هر صورت درخت برگ بو بهترین رشد را زمانی دارد که حداقل بخشی از طول سال را در آفتاب کامل قرار داشته باشد.

 

خاک مناسب برگ بو

درخت برگ بو طیف گسترده ای از خاکها را میتواند تحمل کند به شرطی که قابلیت زهکشی آن مناسب باشد و خاک گلی نماند. برگ بو بهترین رشد را در خاک ماسه ای یا صخره ای دارد. این گیاه در محیط بومی خود در نهایت به درختی بسیار بزرگ تبدیل میشود. برگ بو به سادگی در گلدان قابل پرورش است به همین علت بسیاری از افراد آن را در گلدان نگهداری میکنند. در صورتی که برگ بو در گلدان پرورش داده میشود خاک آن باید ترکیبی از خاک گلدانی و خاک کاکتوس (به صورت نصف نصف) باشد.

 

عمق کاشت و فاصله بین گیاهان برگ بو

این گیاه را خواه در باغچه میکارید یا در گلدان بزرگ، باید در عمق مناسبی بکارید تا خوب رشد کند. اگر گیاه را در باغچه میکارید، بگذارید چند فوت (یک متر) اطراف آن فضا باشد تا به رشد کافی برسد، مگر این که بخواهید آن را به صورت فرمی هرس کنید. در مورد برگ بوی گلدانی باید گلدانی را انتخاب کنید که حداقل 22 لیتر حجم داشته باشد تا رشد محسوسی را شاهد باشید.

 

نیاز آبی برگ بو

مراقب باشید گیاه برگ بوی تازه کاشته شده را بیش از حد آبیاری نکنید. نگذارید خاک گلی بماند. به محض این که رشد گیاه از راس تاج آن مشهود شد، هفته ای یک بار آبیاری عمیق انجام دهید تا خوب ریشه بدهد. اجازه بدهید خاک بین دو آبیاری خشک شود.

 

کود دهی برگ بو

کود دهی برگ بو در فصل تابستان و بهار با کود همه منظوره انجام میشود.

 

زمستان گذرانی برگ بو

پس از این که برگ بو را کاشتید، اگر در مناطقی هستید که زمستانهای سخت ندارید مشکلی با زمستان گذرانی برگ بو ندارید. در شرایط آب و هوایی سردتر، بهتر است برگ بو در گلدان کاشته شده و در زمستان پیش از شروع اولین سرما زدگی، به فضای سرپوشیده و گرم منتقل شود. حتما در طول زمستان آبیاری را کاهش دهید تا گیاه به کندی به رشد خود ادامه بدهد و زمینه بیماریهای قارچی ایجاد نشود.

 

برداشت برگ بو

در هر زمانی از سال میتوانید برگهای درخت برگ بو را بچینید و استفاده کنید. عطر و طعم برگهای این گیاه در زمانی که گیاه شروع به گلدهی میکند، در بیشترین مقدار قرار دارد. برگهای درخت برگ بویی که در فضای سرپوشیده قرار دارد، در تابستان بیشترین طعم را دارد. عطر و طعم برگهای خشک شده آن تا یک سال باقی می ماند. بیشتر دستورهای آشپزی که در آنها از برگ خشک بو استفاده میشود، از برگ کامل استفاده میکنند بنابراین به راحتی میتوانید برگها را پیش از سرو غذا، از داخل غذا در بیاورید.





  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.