فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۷         
  

برای این که علت احتمالی از دست دادن برگ در گیاه را مشخص کنیم، باید تمام بخشهای گیاه را بررسی کنید و هر گونه فاکتور محیطی یا آفت را بررسی کنید تا ببینید چه عاملی بر گیاهتان تاثیر گذاشته است.
برگ ریزش گیاه: با دلایل مختلف ریختن برگهای گیاه آشنا شوید
برگ ریزش گیاه: با دلایل مختلف ریختن برگهای گیاه آشنا شوید

هنگامی که ناگهان متوجه میشوید برگ گیاهتان بر روی زمین افتاده است، ممکن است نگران یا دلسرد شوید به خصوص در صورتی که نمیدانید علت آن چیست. اگر چه گاهی جدا شدن برگی از گیاه ممکن است طبیعی باشد اما در بسیاری از مواقع به دلیل اتفاقاتی که برای گیاه رخ داده است، برگهای آن جدا میشوند و بر زمین میریزند. برای این که علت احتمالی از دست دادن برگ در گیاه را مشخص کنیم، باید تمام بخشهای گیاه را بررسی کنید و هر گونه فاکتور محیطی یا آفت را بررسی کنید تا ببینید چه عاملی بر گیاهتان تاثیر گذاشته است.

عوامل متداول ریختن برگهای گیاه

برگها به دلایل مختلف از جمله استرس محیطی، آفت و بیماری از گیاه جدا میشوند. در اینجا شایعترین دلایلی که باعث میشوند گیاه برگهای خود را از دست بدهد، آمده اند:

-    شوک: شوک ناشی از انتقال گیاه، تعویض گلدان و یا تقسیم ریشه اولین عامل ریختن برگهای گیاه است. این امر در مورد گیاهانی که از محیط داخل منزل به فضای بیرون منتقل میشوند (و یا برعکس) نیز صادق است. همچنین نوسان دما، نور و رطوبت میتواند گیاه را تحت تاثیر قرار دهد به خصوص اگر از محیطی به محیط دیگر منتقل شده باشد که این امر اغلب به ریزش برگهای گیاه منجر میشود.

-    شرایط آب و هوایی: تغییرات محیطی علاوه بر این که منجر به شوکه شدن گیاه میشوند، به واسطه شرایط آب و هوایی جدید نیز نقش مهمی در ریختن برگ گیاه دارند. دما تاثیر قابل توجهی بر گیاه میگذارد. یک تغییر ناگهانی در دما ( سرد یا گرم) باعث زرد یا قهوه ای شدن برگها و افتادن آنها میشود.

-    رطوبت: بسیاری از گیاهان در نتیجه خشکی یا رطوبت بیش از حد، برگهای خود را از دست میدهند. مثلا آب دهی زیاد معمولا منجر به زرد شدن برگ و ریختن آن میشود. خاک متراکم و خشک نیز همین پیامد را به دنبال دارد چون ریشه محدود شده و نمیتواند مواد غذایی و آب کافی به گیاه برساند. در شرایط خشکی و بی آبی اغلب گیاه برای نگه داشتن آب در خود، مجبور میشود برخی از برگها را از خود جدا کند. گیاهانی که به صورت خیلی متراکم و انبوه در گلدان قرار دارند ممکن است به همین علت برگهای خود را از دست بدهند که این امر نشانه نیاز به تعویض گلدان است.

-    تغییرات فصلی: تغییر فصل میتواند به ریزش برگ منجر شود. همه ما با برگ ریزان پاییزی آشنایی داریم اما آیا میدانستید که این اتفاق در فصل بهار و تابستان نیز ممکن است رخ دهد؟ در مورد برخی گیاهان مانند درختان همیشه سبز برگ پهن، ریختن برگهای قدیمی تر (که اغلب زرد شده اند) در بهار امری متداول است که علت آن ایجاد فضا برای رشد برگهای تازه است. برخی دیگر از گیاهان در اواخر تابستان یا اوایل پاییز این کار را انجام میدهند.

-    بیماری و آفت: برخی بیماریها و آفتها گاهی منجر به ریزش برگهای گیاه میشوند. بنابراین باید همیشه به دقت برگهای گیاه را بررسی کنید و هر گونه علائم بیماری یا آفت را در آن زود شناسایی و درمان کنید. 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.