فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۲/۴         
  

افرادی که در حاشیه مناطق گرمسیری و یا در داخل مناطق گرمسیری زندگی میکنند، میتوانند به عنوان یک درخت گرمسیری سایه انداز مناسب حیاط روی درخت سنا حساب کنند
طراحی فضای سبز: کاشت و مراقبت از درخت سنا (کاسیا) چگونه است؟
طراحی فضای سبز: کاشت و مراقبت از درخت سنا (کاسیا) چگونه است؟

هر طراحی فضای سبز به ویژه فضای سبز گرمسیری باید درخت چند تنه ای با گلهای آبشاری شکل زرد رنگ که از شاخه های خود آویزان شده اند را داشته باشد. پرورش درخت کاسیا (کاسیا فیستولا Cassia fistula ) مناسب بلوارها، باغچه ها و پارکهای بسیاری از شهرهای گرمسیری و نیمه گرمسیری است. هنگامی که برای اولین بار گل کامل آن را مشاهده میکنید اولین چیزی که به ذهنتان میرسد این است که آیا میتوانید این درخت را در باغچه خود داشته باشید.

ویژگیهای درخت سنا

پرورش درخت سنا برای افرادی که در مناطق سردتر زندگی میکنند و محیط گلخانه ای با دمای کنترل شده ندارند، امکان پذیر نیست. درخت سنا بسته به گونه، ممکن است همیشه سبز، نیمه همیشه سبز و خزان دار باشد. گلهای درخت سنا بسته به گونه ممکن است صورتی روشن، نارنجی، قرمز، سفید یا زرد رنگ باشد. درخت سنا با گلهای زرد متداولترین گونه درخت سنا است و به همین علت گاهی به آن درخت مدال طلا نیز گفته میشود.

هر گل درخت سنا تقریبا دو تا سه اینچ (5 تا 7.5 سانتیمتر) پهنا دارد اما به صورت خوشه ای در طول خوشه های متراکم بلند ظاهر میشوند که در یک درخت سنای بالغ طول آن به 60 سانتیمتر میتواند برسد. برگهای سبز روشن سنا به صورت شش تا دوازده جفت برگچه بیضی کشیده متقارن هستند که تا 60 سانتیمتر یا بیشتر از آن رشد میکنند. پس از پایان گلدهی سنا، گلها با کپسولهای بذر جایگزین میشوند.

 

شرایط کاشت و مراقبت از درخت سنا

در صورتی که در منطقه ای زندگی میکنید که از نظر آب و هوایی شرایط لازم برای پرورش درخت سنا را دارید، کاشت درخت سنا جلوه خوبی به فضای سبز شما میبخشد. بیشتر اطلاعاتی که از این درخت وجود دارد نشان میدهند بهتر است گیاه از بذر پرورش پیدا کند. با این حال کاشت سنا از بذر ممکن است کار دشواری باشد. بذر درخت سنا بسیار سخت بوده و به آب اجازه نفوذ نمیدهند بنابراین میتوانید برای کمک به جوانه زنی بذر، آن را در اسید سولفوریک غوطه ور کنید. اسید سولفوریک باید غلیظ باشد. این فرایند در طبیعت در دستگاه گوارش حیوانات اتفاق می افتد. در غیر این صورت باید پوشش بذر را بشکافید یا بخراشید. برای این کار باید بذرهای سنا در آب به مدت حداقل بیست و چهار ساعت غوطه ور شوند. پس از آن نوبت به مرحله ایجاد شکاف با چاقوی تیز میرسد. بذر را در گلدان حاوی خاک گلدانی استریل بکارید و خاک را مرطوب نگه دارید.

اما برای افرادی که در این زمینه تجربه ندارند، راحت ترین کار این است که درخت سنای پرورش داده شده را از نهالستان یا گلخانه خریداری کنید.

 

کاشت درخت سنا در باغچه

درخت سنا نیاز بسیار کمی به مراقبت دارد. پس از این که بذر سنا جوانه زد و شش برگ در آورد، زمان آن میرسد که تصمیم بگیرید کجا میخواهید درخت را بکارید. درخت سنا نیاز به آفتاب کامل دارد تا گل بدهد و جلوه کند.

سنا در مقابل انواع خاک با اسیدیته خنثی، مقاومت دارد. اگر چه این گیاه آب دوست است اما باید در خاکی با قابلیت زهکشی خوب کاشته شود.

گودالی با اندازه دو برابر اندازه سیستم ریشه گیاه حفر کنید و مقداری کمپوست و پیت ماس برای پر کردن گودال به خاک باغچه اضافه کنید. میتوانید یک مشت کود آهسته رهش نیز استفاده کنید. کاشت سنا به این روش باعث حفظ سلامت و تقویت گیاه میشود.

بستر قاعده گیاه را کمی پایینتر از سطح زمین بگذارید بماند تا خوب آب بخورد. آبیاری منظم انجام دهید تا زمانی که گیاه خود را بگیرد.

درختان جوان باید در پنج سال اول زندگی خود نیاز به تیرک یا چوب پشتیبان دارند و کمی باریک و نحیف به نظر میرسند. پس از این زمان شروع به پر پرشت شدن میکنند.

اگر میخواهید درخت سنا پر پشت شود، باید هرس انجام دهید.

توجه داشته باشید درخت سنا به ندرت در دمای کمتر از 1 درجه سانتیگراد زنده می ماند و از آنجایی که ارتفاع آن به 6 تا 9 متر میرسد، اگر در گلخانه نگهداری میشود باید در جایی قرار بگیرد که سقف بلندی دارد. افرادی که در حاشیه مناطق گرمسیری و یا در داخل مناطق گرمسیری زندگی میکنند، میتوانند به عنوان یک درخت گرمسیری سایه انداز مناسب حیاط روی درخت سنا حساب کنند.

جالب است بدانید همه بخشهای درخت کاسیا زمانی در طب سنتی مورد استفاده بوده است اما مصرف هیچ بخشی از درخت بدون عوارض و بی خطر نیست و تنها تحت نظر پزشک میتوانید این کار را با احتیاط زیاد انجام دهید. بذرهای سنا ممکن است مسمومیت ایجاد نماید بنابراین آن را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

 





  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.