فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

سنک ها حشرات ریزی هستند که طول بدن آنها بیشتر از 3 میلی متر نمیشود. این آفتها مکنده هستند و شیره را از برگهای درختان و درختچه ها میمکند و ظاهری تغییر رنگ یافته، لکه دار و خال خالی به آن میدهند.
روشهای کنترل آفت سنک
روشهای کنترل آفت سنک

اگر سطح زیرین برگهای درخت یا بوته هایتان به رنگ قرمز نارنجی در آمده است، متاسفانه احتمالا با مشکل هجوم آفت سنک ( Lace Bugs ) مواجه شده اید. این حشرات ریز به محض ورود به زمین شروع به تغذیه از گیاهان کرده و منظره گیاهان را نابود میکنند. بنابراین در صورتی که متوجه آفت زدگی شدید، باید فورا به درمان آن اقدام کنید.

سنک چیست؟

سنک ها حشرات ریزی هجهستند که طول بدن آنها بیشتر از 3 میلی متر نمیشود. سلولهای کوچک شفافی سینه و بالهای آنها را پوشانده اند و ظاهری شبیه تور به آن داده اند. این آفتها مکنده هستند و شیره را از برگهای درختان و درختچه ها میمکند و ظاهری تغییر رنگ یافته، لکه لکه و خال خالی به آن میدهند.

مقابله با آفت سنک ممکن است آزار دهنده باشد اما خوشبختانه با درمانهای موثر مقابله با آفت، میتوانید از شر این آفت زدگی خلاص شوید.

 

روشهای طبیعی مقابله با سنک

دهها گونه سنک وجود دارد و هر یک تنها از یک گونه گیاهی تغذیه مینماید. برای مثال سنک گردو از گیاه آزالیا تغذیه نمیکند و سنک بید به چنار کاری ندارد. بنابراین کاشت طیف گسترده ای از گونه ها در طراحی فضای سبز یکی از روشهای موثر جلوگیری از گسترش آفت زدگی در گیاهان است.

یکی دیگر از روشهای طبیعی کنترل آفت سنک این است که از این حقیقت که سنک بیشتر در شرایط آب و هوایی گرم و خشک و آفتابی به گیاهان حمله میکند، بهره بگیرید. کمپوست به خاک اضافه کنید و اطراف خاک گیاه را مالچ پاشی کنید تا رطوبت خاک به صورت یکنواخت حفظ شود. همچنین تا حد ممکن گیاهان را با ایجاد سایه و پناهگاه، از گرمای شدید بعد از ظهر محافظت کنید.

 

مقابله با آفت سنک با آفت کش طبیعی نیز یکی از روشهای طبیعی کنترل سنک است. شماری از حشرات مفید که دشمن سنک هستند و آنها را نابود میکنند، عبارتند از:

عنکبوت جهنده ( jumping spiders )

سن ضارب ( assassin bugs )

لارو بال توری ( lacewing larvae )

سن شکارگر ( pirate bugs )

کفشدوزک

کنه شکارچی

 

از استفاده از حشره کش های شیمیایی طیق گسترده پرهیز کنید چرا که شکارچیان سنک و سایر آفتهای گیاهی را از بین میبرد. به محض ناپدید شدن دشمنان سنک، دیگر گیاه هیچ دفاعی در مقابل این حشره ندارد و نه تنها مجددا دچار آفت زدگی میشود بلکه احتمالا آفتهای دیگری مانند کنه تار عنکبوتی نیز به سراغ گیاهانتان خواهند آمد.

به جای استفاده از حشره کش و آفت کشهای شیمیایی، از صابون باغبانی و روغن چریش استفاده کنید. این مواد آفت کش طبیعی را با فاصله دو هفته، دو مرتبه بر روی گیاهان اسپری کنید.

توجه داشته باشید آسیبهای وارد شده به گیاهان، با درمان و از بین بردن آفت زدگی، برطرف نمیشود بلکه جلوی آسیب بیشتر گرفته میشود.

اگر هجوم آفت سنک باعث خراب شدن برگهای گیاهانتان شده است، نگران نباشید. این عارضه تنها زیبایی گیاه را تحت تاثیر قرار میدهد اما در فصل رشد آینده، گیاه دوباره با همه توان خود شروع به رشد میکند و برگهای تازه و سالم تولید میکند.

از بین بردن آفت سنک در فصل رشد اهمیت زیادی دارد تا آفتها در طول فصل زمستان در گیاه نمانند و سال بعد دوباره آفت زدگی نداشته باشید.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.