فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰         
  

لوله های تراوا صد در صد از مواد قابل بازیافت ساخته میشوند به طوری که 70% پلاستیک قابل بازیافت و 30% محصولات پلی اتیلن قابل بازیافت است.
کاهش مصرف آب با روش آبیاری با لوله های تراوا
کاهش مصرف آب با روش آبیاری با لوله های تراوا

آبیاری با لوله های تراوا ( Soaker Hose ) روش بسیار موثری در آبیاری گیاهان بدون هدر رفت آب است.

 

آبیاری با لوله های تراوا چیست؟

این نوع لوله کشی امکان تراوش تدریجی آب از سوراخهای ریز تعبیه شده در تمام طول لوله پلاستیکی را با سرعت کم، فراهم می نماید. با این سرعت نشت آب، گیاه و خاک اطراف آن میتواند مقدار مناسبی از آب را جذب نماید و هدر رفت آب کاهش می یابد چرا که آب با فشار بسیار کمی درست به محدوده ریشه گیاه میرسد.

در این روش آب به هدر نمیرود و در مقایسه با روش بارانی ( overhead sprinkler ) آب بسیار کمتری تبخیر میشود. در روش بارانی آب از لوله هایی با حالت فواره بر روی سطح گیاهان پاشیده میشود.

 

شکل- آبیاری به روش بارانی 


چرا آبیاری با لوله های تراوا روش بهتری در کشاورزی است؟

آب در این روش به همه جای زمین نمیریزد بلکه تنها به ناحیه ریشه گیاهان محدود میشود. این باعث میشود برگهای گیاه خشک مانده و احتمال بیماریهای قارچی در گیاهان کاهش یابد.

آبیاری قطره ای ( Drip irrigation ) با آبیاری لوله های تراوا متفاوت است. در سیستم آبیاری قطره ای از شلنگهای لاستیکی انعطاف پذیری استفاده میشود که سوراخهای کوچک یا نازلهای دارای سوراخهای قابل تنظیم در محدوده محل کاشت هر گیاه دارد که آب را به تدریج بر روی خاک اطراف گیاه میریزد. اما در لوله های تراوا شلنگهای اسفنجی در تمام طول مسیر متخلخل بوده و آب از آنها به بیرون نشت میکند.

 

جنس لوله های تراوا چیست؟

لوله های تراوا صد در صد از مواد قابل بازیافت ساخته میشوند به طوری که 70% پلاستیک قابل بازیافت و 30% محصولات پلی اتیلن قابل بازیافت است.

آب در این لوله ها به هدر نمیرود چون درست بر روی خاک به تدریج رها میشود و ریشه های گیاه فرصت دارند به آرامی آن را جذب کنند.

اگر لوله های تراوا در زیر مالچ دفن شود تا چند فصل دوام خواهد داشت.

کشاورزانی که از لوله های تراوا استفاده میکنند، از سیستم قطره ای نیز استفاده میکنند اما لوله های آن باریک تر است. لوله های حجیم تر تراوا تنها برای یک فصل رشد استفاده میشود.

 

چگونه از لوله های تراوا در بستر کاشت استفاده کنیم؟

با این سیستم در زمان و آب صرفه جویی قابل توجهی میشود. برخی از قطعات و لوازم زیر به موثرتر و دقیقتر شدن آبیاری کمک میکنند که میتوان آنها را به این سیستم اضافه کرد:

تنظیم کننده فشار

زمان سنج مکانیکی

فیلتر آب داخلی

پس از خریداری تجهیزات مراحل زیر را باید انجام دهید:

خواباندن لوله: لوله ها را در بستر کاشت گیاهان قرار دهید. ممکن است لازم باشد لوله را دور قاعده گیاه دور بدهید. لوله های تراوا را میتوان به هم وصل کرد اما نباید طول آنها در هر بخش از زمین بیش از 100 فوت (30 متر) باشد.

رگلاتور (تنظیم کننده) فشار را وصل کنید. تنظیم کننده فشار را در جایی وصل کنید که لوله ها به منبع آب وصل میشوند. این کار کمک میکند آب در تمام طول شلنگ فشار ثابت (حدود 10 پاسکال) داشته باشد.

لوله های تراوا را به تنظیم کننده فشار وصل کنید. سپس آب را باز کنید. ببینید آیا همه چیز درست کار میکند یا نه. باید تمام طول شلنگ خیس باشد و آب در تمام طول آن از سوراخهای ریزی بیرون تراوش نماید اما نباید به هوا بپاشد.

آب را ببندید. اکنون که همه چیز درست است میتوانید لوله ها را به صورت دائمی تر در نواحی انتخاب شده قرار دهید. در صورتی که لوله ها در زیر مالچ قرار داشته باشند، موثرتر عمل میکنند. لوله را زیر خاک دفن نکنید.

آب را باز کنید. حدود 5 سانتیمتر آب در هفته برای بیشتر گیاهان کفایت مینماید مگر این که هوا به شدت گرم و خشک باشد یا خاک خیلی شنی باشد.

 

چه مدت طول میکشد تا 5 سانتیمتر آب به گیاه برسد؟

در صورتی که از لوله های تراوای 8.5 فوتی (2.5 متری)استفاده میکنید، میزان آبیاری تقریبا به صورت زیر خواهد بود:

در عرض 200 دقیقه 2.5 سانتیمتر آب

در عرض 150 دقیقه 1.9 سانتیمتر آب

در عرض 100 دقیقه 1.25 سانتیمتر آب

در عرض 50 دقیقه 0.6 سانتیمتر آب

 

پس از این که میزان ابیاری در واحد زمان را با تجربه بهتر متوجه شدید میتوانید با استفاده از زمان سنج (تایمر) ساعت بستن آب را تنظیم نمایید. در غیر این صورت باید به صورت دستی آب را ببندید.

برای اندازه گیری دقیق، میتوانید ظرفی را در زیر بخشی زا شلنگ تراوا قرار دهید و اب را باز کنید و زمان بگیرید تا ببینید چه مدت طول میکشد تا آب به اندازه 5 سانتیمتر پر شود.



  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.