فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰         
  

ختمی به مکانی با آفتاب کامل و خاکی با قابلیت زهکشی خوب و غنی نیاز دارد. اشتباهی که برخی افراد در پرورش ختمی انجام میدهند این است که این گیاه را در خاکی میکارند که آب بسیار کمی به آن میرسد.
کاشت و پرورش گل ختمی
کاشت و پرورش گل ختمی

پرورش گل ختمی ( hollyhocks ) در باغچه یکی از متداولترین روشهای تزئین فضای سبز باغچه به روشی ساده است چرا که گیاه ختمی هر بهار گلهای زیبایی تولید میکند. ساقه های گلهای روی گیاه ختمی میتواند به ارتفاع 2.5 متر برسد و برج بلند گل در باغچه حاصل نماید که عنصر عمودی زینتی خوبی برای باغچه است. البته همیشه ممکن است شرایط باغچه به صورتی نباشد که گل ختمی تا این حد رشد نماید.

در اینجا با روشها و نکات مهم در کاشت و پرورش گل ختمی آشنا میشوید.

 

روش کاشت گل ختمی چگونه است؟

اولین چیزی که باید بدانید این است که چگونه و در کجا ختمی بکارید. ختمی به مکانی با آفتاب کامل و خاکی با قابلیت زهکشی خوب و غنی نیاز دارد. اشتباهی که برخی افراد در پرورش ختمی انجام میدهند این است که این گیاه را در خاکی میکارند که آب بسیار کمی به آن میرسد.

اگر بذرهای ختمی را میخواهید در زمین اصلی بکارید، حدود یک هفته پیش از آخرین سرما زدگی، بذرها را در خاک بپاشید. اگر میخواهید بذرها را در فضای کنترل شده بکارید و نشاء ها را به زمین اصلی منتقل کنید برای کاشت نشا دو تا سه هفته پس از آخرین سرما زدگی منطقه، اقدام کنید. اگر بذرهای ختمی را در باغچه میکارید، باید آنها را اندکی زیر سطح خاک بکارید. توجه داشته باشید عمق بذرها نباید بیشتر از نیم سانتیمتر باشد.

ختمی ها باید حدود نیم متر از هم فاصله داشته باشند تا به خوبی رشد کنند.

پس از این که گیاه ختمی را کاشتید، دیگر به مراقبت چندانی نیاز ندارند بلکه تنها باید مراقب چن نکته باشید.

 

نکات مهم در پرورش ختمی

گیاه ختمی چند ساله با عمری کوتاه است. به این معنی که بیشتر رقمهای ختمی تنها دو تا سه سال عمر میکنند. طول عمر گیاه ختمی را میتوان با حذف گلهای در حال پژمرده شدن افزایش داد. اگر در منطقه غیر گرمسیری زندگی میکنید، گیاه را تا سطح زمین ببرید و سطح خاک را مالچ پاشی کنید تا در سال بعد مجددا رشد کند.

یکی از فواید پرورش گل ختمی این است که به راحتی بذر تولید میکند و میتوانید از بذر خودش دوباره در سال بعد ختمی بکارید و همیشه ختمی داشته باشید.

اگر چه طول عمر گیاه ختمی کوتاه است اما در شرایط مناسب دائما رشد میکند و گل میدهد.

در فصل بهار با دادن کمپوست یا کود، شرایط رشد بهینه گیاه را مهیا سازید.

 

مشکلات پرورش گیاه ختمی

همان طور که پیشتر گفته شد، گیاه ختمی را به راحتی میتوانید پرورش بدهید اما ممکن است گاهی اوقات گیاه دچار مشکل شود. هنگام رشد گلهای ختمی باید مراقب زنگ زدگی باشید. زنگ زدگی معمولا در برگهای پایینی ختمی دیده میشود اما ممکن است برگهای بالایی را نیز درگیر کند.

برای به حداقل رساندن زنگ ختمی توصیه های زیر را انجام دهید:

هنگام آبیاری حتما آب را از پایین به گیاه بدهید و روی آن نریزید

هنگامی که گیاه دچار زنگ شد، به آن قارچ کش بدهید

حتما گردش هوای خوبی در اطراف گیاه برقرار باشد

همه این توصیه ها به حفظ سلامت گیاه ختمی کمک میکند اما احتمالا در صورتی که گیاه پیش از این دچار زنگ شده باشد، نمیتواند این مشکل را برطرف کند. بهترین اقدام برای درمان زنگ زدن گیاه ختمی که یک بیماری قارچی است، این است که بیماری قارچی را در همان برگها و شاخه های پایینی نگه دارید و نگذارید به بالای گیاه و یا گلهای ختمی برسد.

دقت کنید اگر میخواهید هر سال گلهای ختمی رایگان داشته باشید، بذرهای ختمی را پس از رسیدن و پیش از ریختن بر روی زمین، بچینید.





  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.