فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

اولین کاری که برای پیدا کردن علت گل ندادن توری باید انجام دهید این است که کامل گیاه را بررسی کنید تا مطمئن شوید دچار آفت زدگی و بیماری قارچی نشده است. اگر هیچ نشانه ای مبنی بر آفت زدگی یا بیماری در گیاه توری مشاهده نکردید، ممکن است علت گل ندادن آن یک یا چند مورد از موارد زیر باشد
گیاهان مقاوم به گرما: دلایل گل ندادن گیاه توری چیست؟
گیاهان مقاوم به گرما: دلایل گل ندادن گیاه توری چیست؟

درخت توری یکی از گیاهان مقاوم به گرما و کم آبی است که مناسب طیف گسترده ای شرایط آب و هوایی می باشد. این گیاه زیبا مدت طولانی از سال گل میدهد و فضای شما را زیباتر میکند. اما گاهی برخی افرادی که گیاه توری کاشته اند یا از آن مراقبت میکنند، از عدم گلدهی توری شکایت دارند. گاهی اوقات گلدهی گیاه توری بهتر از سالهای دیگر است و گاهی ممکن است اصلا گل ندهد.

 

چرا گیاه توری گل نمیدهد؟

اولین کاری که برای پیدا کردن علت گل ندادن توری باید انجام دهید این است که کامل گیاه را بررسی کنید تا مطمئن شوید دچار آفت زدگی و بیماری قارچی نشده است. اگر هیچ نشانه ای مبنی بر آفت زدگی یا بیماری در گیاه توری مشاهده نکردید، ممکن است علت گل ندادن آن یک یا چند مورد از موارد زیر باشد.

 

شایعترین دلایل گل ندادن گیاه توری

هرس دیر هنگام

هرس دیر هنگام شایعترین علت عدم گلدهی گل توری است. توری باید پس از اتمام گلدهی و یا پیش از جوانه زدن اول بهار، هرس شود. در صورتی که رشد گیاه در بهار شروع شده است دیگر نباید آن را هرس کنید چون با این کار گلدهی توری در شاخه های تازه انجام میشود.

نور کم

گیاه توری حداقل باید 6 تا 8 ساعت آفتاب کامل دریافت کند. اگر گیاه شما تنها نصف روز آفتاب میگیرد یا اگر در زیر سایه درختان بزرگ دیگر است و ساعت آفتاب گرفتن آن در طول روز کم است، ممکن است به اندازه ای که انتظار دارید گلدهی نداشته باشد.

خشکی و بی آبی

در صورتی که هوای تابستان منطقه شما بسیار گرم و خشک است، ممکن است گیاه به خواب برود. در چنین شرایطی ممکن است کمی دیرتر از حد معمول، با شستشوی گیاه یا بارندگی، گل بدهد.

سرما

گیاه توری مناسب شرایط آب و هوایی گرم است. اگر تابستانهای سرد و مرطوب دارید یا گیاه را در جایی کاشته اید که سرد است ممکن است به اندازه گیاهان توری مناطق گرم، گلدهی نداشته باشد.

نیتروژن زیاد خاک

زیاد بودن نیتروژن خاک میتواند منجر به تولید برگهای زیاد شود و باعث شود گیاه گل زیادی تولید نکند. زمانی این اتفاق رخ میدهد که توری در وسط چمن که کود دهی مکرر و زیاد انجام میشود، کاشته شده باشد. میزان نیتروژن خاک در طول فصل رشد را کاهش دهید تا توری گل بدهد. برای کود دهی توری در فصل بهار کود متعادل آهسته رهش ارگانیک بدهید.

رشد ناکافی

همان طور که گفته شد، گلدهی توری در شاخه های تازه و جوان انجام میشود. بنابراین اگر گیاه شما رشد کمی دارد یا به هر دلیلی رشد آن متوقف شده است، طبیعی است که آن سال گل چندانی از آن نخواهید دید.

رقم گیاه

رقم یا واریته گیاه نیز اهمیت دارد. برخی از ارقام گیاه توری که کاشته میشوند بیشتر از سایرین گل میدهند و برخی زودتر یا دیرتر گلدهی انجام میدهند.

هجوم آفت یا بیماری

حتی در صورتی که علائم آفت زدگی یا بیماری در گیاه مشاهده نمیکنید، این امکان وجود دارد که این مشکلات گریبان گیاه شما را گرفته باشند. مثلا شته ها میتوانند باعث کاهش گلدهی توری شوند و در صورتی که درخت ارتفاع زیادی داشته باشد مسلما نمیتوانید آنها را ببینید.

زهکشی ضعیف خاک

عدم قابلیت زهکشی مناسب و خیس ماندن خاک میتواند باعث توقف رشد گیاه و ضعف گلدهی آن شود. با بهبود زهکشی خاک یا کاهش آبیاری میتوان این مشکل را برطرف کرد.

عمیق بودن کاشت توری

گیاه توری را باید به صورتی بکارید که سیستم ریشه آن دقیقا همسطح خاک باشد. اگر این گیاه خیلی عمیق کاشته شود ممکن است ریشه های آن نتوانند اکسیژن کافی دریافت کنند و گیاه نتواند به خوبی آب را زهکشی کند.

آسیب بهاره

گاهی اوقات با این که ظاهر گیاه به نظر خوب میرسد، ممکن است اتفاقی مانند سرما زدگی، بیماری یا آفت زدگی در اوایل بهار برای آن رخ داده باشد. این آسیب باعث میشود شاخه های جوان و در حال رشد گیاه صدمه ببینند.

رشد بیش از حد ریشه ها

اگر هیچ یک از شرایط گفته شده در مورد گیاه توری شما صدق نمیکند اما گیاهتان گل نمیدهد، به عنوان آخرین راه حل میتوانید هرس ریشه را امتحان کنید. معمولا این کار در گیاهان قدیمی و کهن که بیش از حد رشد کرده اند انجام میشود تا مجددا شروع به رشد و گلدهی کنند.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.