فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

کاشت نیلوفر در امتداد حصارها و فنسها منظره زیبایی ایجاد میکند چرا که شاخه های نرم و رونده آن از حصار یا فنس گرفته و بالا میروند و دور آن میپیچند. این گیاه رونده سریع الرشد میتواند به طول 3 متر برسد و اغلب تمامی فنس را میپوشاند.
جمع آوری بذر گل نیلوفر چگونه است؟
جمع آوری بذر گل نیلوفر چگونه است؟

گل نیلوفر ( MORNING GLORY ) یکی از گیاهان محبوب باغچه ها و فضاهای سبز است که به واسطه سازگاری زیاد و گلهای زیبایش در مناطق گرمسیری کاشته میشود. گلهای نیلوفر شیپوری شکل و به رنگهای صورتی، ارغوانی یا بنفش هستند.

کاشت نیلوفر در امتداد حصارها و فنسها منظره زیبایی ایجاد میکند چرا که شاخه های نرم و رونده آن از حصار یا فنس گرفته و بالا میروند و دور آن میپیچند. این گیاه رونده سریع الرشد میتواند به طول 3 متر برسد و اغلب تمامی فنس را بپوشانند.

نیلوفر در اوایل بهار کاشته میشود. معمولا کاشت آن از بذر صورت میگیرد. گیاه نیلوفر اغلب سالهای متوالی کاشته میشوند. به علت تولید بذر مناسب، در صورت مهیا بودن شرایط ممکن است گیاه از بذرهایی که خود بر زمین ریخته است در سال بعد نیز مجددا بروید. این گیاه در حقیقت چند ساله است اما در مناطقی که در زمستان دمای هوا به زیر نقطه انجماد میرسد یک ساله محسوب میشود.

افرادی که تجربه پرورش گل و گیاه دارند میدانند حفظ و نگهداری بذرهای نیلوفر روشی رایگان برای زیبا سازی باغچه ها و محوطه هاست و صرفه جویی در هزینه محسوب میشود. میتوانید هر سال بذرها را جمع آوری کنید و کاشت نیلوفر در سال آینده را تضمین نمایید. در بهار سال بعد بدون نیاز به خرید گل یا بذر نیلوفر میتوانید دوباره صاحب باغچه ای پر از نیلوفر شوید.

 

چگونه بذرهای گل نیلوفر را جمع کنیم؟

جمع آوری بذر یا تخم گل نیلوفر کار ساده ای است و خیلی سریع میتوانید این کار را انجام دهید. ابتدا گیاه نیلوفر را کامل ارزیابی کنید و گلهای مرده را که آماده جدا شدن از شاخه و افتادن هستند شناسایی کنید. از این گلها یک غلاف کوچک گرد در انتهای ساقه باقی مانده است. 

morning glory seed pods setting seedsmorning glory seed pods setting seeds

هنگامی که این غلافها سفت و قهوه ای رنگ شدند، یکی از آنها را بشکافید تا باز شود. اگر دیدید دانه های کوچک سیاه رنگ داخل آن است به این معنی است که تخمهای گل نیلوفر آماده برداشت شده است.


Ripe morning glory seeds, how to collect morning glory seedsRipe morning glory seeds, how to collect morning glory seeds

ساقه را از زیر غلاف بذر دار گیاه بچینید و تمامی غلافها را در یک پاکت کاغذی حمع آوری کنید. آنها را به خانه بیاورید و با فشار ملایم دست آنها را بشکافید تا باز شوند. این کار را بر روی یک دستمال بزرگ انجام دهید تا بذرها گم نشوند. محتوای بذر داخل غلافها را روی دستمال جمع آوری کنید.

black morning glory seeds, how to collect morning glory seedsblack morning glory seeds, how to collect morning glory seeds

بذرهای گل نیلوفر سیاه رنگ و کوچک هتند اما به اندازه کافی بزرگ هستند که بتوانید آنها را به راحتی ببینید و بردارید.

بذرها را بر روی یک سینی در مکانی خشک و تاریک بگذارید تا به آرامی خشک شوند. پس از یک هفته سعی کنید با ناخن یکی از دانه ها را سوراخ کنید. اگر دانه سخت شده و به راحتی سوراخ نمیشود، به اندازه کافی خشک شده و میتوانید آنها را جمع کنید.

black morning glory seeds, how to collect morning glory seedsblack morning glory seeds, how to collect morning glory seeds

  ذخیره و نگهداری بذر گل نیلوفر چگونه است؟

همه بذرها را در یک پاکت زیپ دار بریزید. بر روی پاکت نام گل و تاریخ جمع آوری آن را بنویسید . پس از این که همه بذرهای خشک شده را داخل پاکت ریختید، پاکت را فشار بدهید تا به حد امکان هوای آن خارج شود. حالا این پاکت را میتوانید تا بهار فصل آینده نگهداری کنید. به خاطر داشته باشید بذرها خیلی زود رطوبت محیط را جذب میکنند. یک ماده جاذب میتواند رطوبت باقی مانده در بذرها را به خود جذب کند تا بذرها در زمستان خشک بمانند و کپک نزنند.

برای تهیه جاذب رطوبت میتوانید دو قاشق غذا خوری پودر شیر خشک را در وسط دستمال کاغذی بریزید و آن را بپیچید و به شکل پاکت در بیاورید. این پاکت حاوی پودر شیر خشک را هر گونه رطوبتی را به خود جذب میکند و نمیگذارد بذرها کپک بزنند.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.