فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵         
  

مارچوبه سرخسی گیاهی سریع الرشد است که به راحتی میتوان آن را در داخل منزل پرورش داد. برای پرورش این گیاه باید اتاق پرنور باشد اما هرگز نباید گیاه را در مقابل آفتاب مستقیم قرار دهید چرا که باعث سوختگی شدید برگهای ریز آن میشود
نکات مهم در مراقبت از گیاه مارچوبه سرخسی یا گردی
نکات مهم در مراقبت از گیاه مارچوبه سرخسی یا گردی

گیاه گردی یا مارچوبه نرم ( Common Asparagus Fern ، Lace Fern ، Asparagus setaceus ، Climbing Asparagus ، Brides Bouquet Fern ، Asparagus Fern ) که با عنوان مارچوبه سرخسی ( Ferny Asparagus ) نیز شناخته میشود، گیاهی از خانواده مارچوبه است که به عنوان گیاه گلدانی برای پرورش در خانه ها و آپارتمانها بسیار محبوب است.

 

زیستگاه و شرایط محیطی گیاه گردی

 گردی گیاهی نرم ساقه در جنس مارچوبه (اسپاراگوس) است. این گیاه بومی افریقای جنوبی بوده و در هر جایی میتوان آن را به عنوان گیاهی زینتی پرورش داد. در برخی مناطق دنیا که این گیاه وارد شده است، به گونه ای مهاجم تبدیل گشته است. این گونه در جنگلهای بومی و نواحی درختچه ای و همچنین در نواحی ساحلی باز دیده شده است. غلیرغم نام مارچوبه سرخسی، این گیاه اصلا سرخس نیست بلکه فقط ظاهر برگهای آن شبیه سرخس هستند.

 

کلیاتی در مورد مارچوبه سرخسی

مارچوبه سرخسی یک گیاه رونده همیشه سبز دائمی (چند ساله) است که ساقه های سبز سفتی دارند که ممکن است طول آنها به 1 متر برسد. ساقه های سیمی شکل مارچوبه سرخسی شکل صاف و قائم دارند که شاخه های آن به شکل مسطح و افقی به رنگ سبز شاداب و روشن رشد میکنند. برگها بسیار ریز بوده و در واقع کلادودهای ( cladodes ) شبیه برگ هستند که به صورت دسته های نهایتا 15 تایی از ساقه بالا می آیند و برگ ریز سبز رنگ نرم شبیه سرخس ایجاد میکنند. گلهای زنگوله ای شکل سفید مایل به سبز کوچکی از بهار تا پاییز در آنها تولید میشود و پس از آن بریهای سبز رنگ کوچکی حاصل میشود که هنگام رسیده شدن رنگشان سیاه میشود. این گلها هیچ اهمیت زینتی ندارند.

 

مراقبت از گلدان مارچوبه سرخسی

مارچوبه سرخسی گیاهی سریع الرشد است که به راحتی میتوان آن را در داخل منزل پرورش داد.

نور مورد نیاز

برای پرورش این گیاه باید اتاق پرنور باشد اما هرگز نباید گیاه را در مقابل آفتاب مستقیم قرار دهید چرا که باعث سوختگی شدید برگهای ریز آن میشود.

دمای مورد نیاز

 گیاه گردی به خوبی در دمای اتاق رشد میکند اما تا دمای 13 درجه سانتیگراد را نیز میتواند تحمل کند.

آبیاری

 در فصل رشد باید مقدار زیادی آب بدهید تا خاک گیاه همیشه مرطوب باش اما هرگز نباید خاک اشباع از آب و غرقاب بماند. در دوره های استراحت آبیاری را کاهش دهید و فقط در حدی نگه دارید که خاک خشک نشود. اگر خاک مارچوبه سرخسی کاملا خشک شود، برگ ریزش نتیجه آن خواهد بود.

کود دهی

 هر دو هفته یک بار در فصل رشد به گیاه کود بدهید.

تعویض گلدان

برای گلدان این گیاه از خاک گلدانی بر پایه خاک استفاده کنید. هر فصل بهار گیاه را به گلدانی انتقال دهید که یک سایز بزرگتر است تا زمانی که گلدان آن به اندازه بزرگترین سایز گلدان برسد. پس از این، به جای تعویض گلدان هر سال با تعویض خاک سطحی گلدان با خاک تازه و مرغوب، سلامت و رشد آن را حفظ گکنید. سطح خاک گلدان باید درست زیر لبه گلدان باشد چرا که ریشه های قطور مارچوبه خاک را به بالا میرانند.

تکثیر و ازدیاد مارچوبه سرخسی

 برای تکثیر این گیاه در خانه میتوانید از تقسیم ریشه در گیاهان شلوغ و پر ریشه استفاده کنید. این کار را در بهار انجام دهید. همه خاک اضافی پیرامون ریشه های غده ای گیاه را جدا کنید و ریشه را با یک چاقوی تیز و تمیز و ضد عفونی شده، ببرید و تقسیم کنید. دسته های جدا شده را در گلدانهای 8 سانتیمتری قرار دهید و خاک گلدانی بر پایه خاک در آن بریزید و با آنها به عنوان یک گیاه بالغ رفتار کنید.

علاوه بر تقسیم ریشه، میتوانید مارچوبه سرخسی را از بذر نیز پرورش بدهید. برای این منظور بذرها را در اتاقی گرم سبز کنید. توجه داشته باشید رشد گیاه از بذر کند و زمان بر است.

 

مشکلات متداول گیاه مارچوبه سرخسی

غالبا مشکلاتی که برای این گیاه ایجاد میشود نتیجه عدم رسیدگی مناسب است. زرد شدن برگها و ریزش برگها یگیاه معمولا نشان دهنده گرمای زیاد یا خشکی هواست. آبیاری بیش از حد گیاه یا ماندن آب در زیر گلدانی و در نتیجه خیس بودن مداوم ریشه ها میتواند به پوسیدگی ریشه منجر شود.

توجه داشته باشید میوه های این گیاه سمی است و قابل خوردن نیست.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.