فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

درخت پنج انگشت به خوبی پروانه ها و زنبورها را جذب مینماید و گیاهی عالی برای تولید عسل محسوب میشود. درخت پنج انگشت خاک همیشه خیس را دوست ندارد و در نواحی صخره ای یا خشک و صحرایی که آب کم است، بهتر رشد میکند.
کاشت و پرورش درخت پنج انگشت
کاشت و پرورش درخت پنج انگشت

پنج انگشت ( Vitex ، chaste tree ،  Vitex agnus-castus ) از اواخر بهار تا اوایل پاییز گلهایی با سنبله های بلند و صاف و گلهای سفید و صورتی به جلوه می آید. هر درخت یا درختچه ای که تمام طول تابستان گلدهی داشته باشد ارزش کاشت و پرورش دارد. اما نکته جالب توجه در مورد گیاه پنج انگشت این است که برگها و گلهای آن عطر فرحبخشی در فضا پراکنده میکنند. به همین خاطر بسیاری از علاقمندان گل و گیاه در باغچه یا باغ خود پنج انگشت را حتما میکارند. کاشت و پرورش درخت پنج انگشت کار ساده ای است اما چند نکته را باید در مورد آن بدانید و رعایت کنید تا این گیاه جلوه بیشتری به فضای شما ببخشد.

 

گیاه پنج انگشت

درخت پنج انگشت بومی کشور چین است اما در بسیاری از نواحی دنیا از سالها پیش کشت و پرورش یافته است. این گیاه جایگزین خوبی برای درخت یاس است که تحمل تابستانهای داغ را ندارد.

درخت پنج انگشت که در واقع درختچه محسوب میشود تا ارتفاع 4.5 تا 6 متری و وسعت آن به محدوده ای بین 3 تا 4.5 متر میرسد.

درخت پنج انگشت به خوبی پروانه ها و زنبورها را جذب مینماید و گیاهی عالی برای تولید عسل محسوب میشود. اگر میخواهید درخت به گلدهی ادامه بدهد باید پیش از این که به مرحله تولید دانه برسد سنبله های گل آن را بچینید.

 

پرورش درخت پنج انگشت

درخت پنج انگشت به آفتاب کامل و خاکی با قابلیت زهکشی مناسب نیاز دارد. بهتر است این گیاه را در جایی که غنی از مواد آلی است نکارید چرا که خاک غنی از مواد ارگانیک رطوبت زیادی در خود نگه میدارد و ریشه های گیاه مرطوب می مانند. درخت پنج انگشت خاک همیشه خیس را دوست ندارد و در نواحی صخره ای یا خشک و صحرایی که آب کم است، بهتر رشد میکند.

پس از این که گیاه خود را گرفت احتمالا دیگر لازم نیست آن را آبیاری کنید. مالچ غیر آلی مانند شن و سنگریزه به خاک امکان میدهد بین بارندگی ها خشک شود. اگر اصلا بارندگی ندارید پس از خشک شدن کامل خاک گیاه را آبیاری کنید. از استفاده از مالچ آلی مانند پوست درخت، خاک اره، خرده چوب و کاه و غیره پرهیز کنید. سالی یکی دو مرتبه کود همه منظوره برای کود دهی پنج انگشت استفاده کنید.

درخت پنج انگشت در زمستانهای سرد دچار سرما زدگی شده و تا سطح زمین یخ میزند و می میرد اما جای نگرانی نیست چون این گیاه مقاوم خیلی زود دوباره از ریشه شروع به رشد کرده و بالا می آبد. گاهی اوقات میتوان با حذف بخشی از ساقه اصلی گیاه و همه شاخه های پایینی، گیاه را کوچک کرد اما در این صورت هنگامی که گیاه دوباره شروع به رشد میکند به درختچه ای چند ساقه ای تبدیل میشود.

باید هر سال گیاه پنج انگشت را هرس کنید تا شکل و اندازه آن را کنترل نمایید و آن را به پر پرشت شدن و شاخه دادن ترغیب کنید. به علاوه باید سنبله های گل را نیز پس از پایان گلدهی ببرید. اگر پس از گلدهی اجازه بدهید گیاه شروع به تولید بذر نماید و بذرها رسیده شوند، شمار سنبله های گل در اواخر فصل کاهش می یابد.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.