فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۲/۴         
  

گیاه یاس زرد را هر زمانی در سال میتوانید در فضای باز بکارید به شرطی که دمای هوا زیر نقطه انجماد نباشد و خطر سرما زدگی وجود نداشته باشد. در صورتی که در منطقه ای زندگی میکنید که خطر یخ زدگی درختان وجود دارد، کاشت یاس زرد را بهتر است در پاییز انجام دهید
چگونه یاس زرد در باغچه بکاریم؟
چگونه یاس زرد در باغچه بکاریم؟

گیاه یاس زرد ( forsythia ) یک درختچه زیبای مقاوم است که در فصل بهار گلهای زرد کوچکی بر روی شاخه های آن پدیدار میشوند و جلوه خاصی به باعچه میبخشند.

یاس زرد ابتدا گلدهی داشته و پس از این که گلهایش از بین رفتند، برگهای سبز رنگ آن رشد میکنند. این بوته زیبا در ارقام گوناگون وجود دارد.

گیاه یاس زرد را هر زمانی در سال میتوانید در فضای باز بکارید به شرطی که دمای هوا زیر نقطه انجماد نباشد و خطر سرما زدگی وجود نداشته باشد. در صورتی که در منطقه ای زندگی میکنید که خطر یخ زدگی درختان وجود دارد، کاشت یاس زرد را بهتر است در پاییز انجام دهید.

در غیر این صورت میتوانید یاس زرد را در فصل زمستان در زمانی که درخت در حال رشد فعال نیست به خاک انتقال دهید و بکارید.

 

لوازم مورد نیاز برای کاشت گیاه یاس زرد

  • بیل
  • کلنگ
  • سنگ سولفور آسیاب شده برای اصلاح خاک (اختیاری)
  • سنگ آهک برای اصلاح خاک (اختیاری)
  • کیت تست pH

 

نحوه کاشت یاس زرد

محلی را انتخاب کنید که آفتاب کامل دریافت نماید و خاکی با قابلیت زهکشی مناسب داشته باشد. ارتفاع و پهنای این گیاه بسته به رقمی که انتخاب کرده اید تفاوت دارد. در صورتی که انواع قد بلند یاس زرد را میکارید به دنبال محلی باشید که ساختاری برای نگه داشتن و محافظت از آن داشته باشد. فضای کافی بین یاس ررد و گیاهان دیگر ایجاد کنید تا بتواند شاخه های خود را بگستراند.

برای اطمینان میتوانید خاک باغچه یا بستر کاشت یاس زرد را با کیتهای خانگی تست کنید و اسیدیته آن را بررسی کنید. شرایط مناسب این گیاه pH 6.8 تا 7.7 است. برای افزایش اسیدیته ( pH پایینتر) یا به عبارتی قلیایی تر کردن خاک میتوانید سنگ سولفور آسیاب شده به خاک اضافه کنید و برای کاهش اسیدیته میتوانید از سنگ آهک استفاده کنید. برای تغییر اسیدیته حتما ابتدا دستورالعمل روی برچسب محصول را بخوانید. پس از اصلاح خاک آن را مرطوب کنید.

گودالی برای کاشت گیاه حفر کنید که حداقل پهنایی دو برابر سیستم ریشه گیاه داشته باشد و عمق آن برابر سیستم ریشه باشد.

سیستم ریشه یاس زرد را داخل گودال قرار دهید. به گونه ای گیاه را بکارید که سطح بالای سیستم ریشه همتراز با سطح زمین یا کمی بالاتر قرار بگیرد (در نواحی که بارندگی زیاد است).

خاکهایی را که برای حفر گودال کنده بودید، مجددا داخل گودال در اطراف سیستم ریشه گیاه بریزید تا گودال پر شده و بتواند گیاه را در بر بگیرد و نگه دارد. خاک پیرامون ریشه را فشرده کنید.

گودال گیاه تازه کاشته شده را با آب پر کنید تا خاک پیرامون ریشه به خوبی فشرده شود. پس از آبیاری مقداری سطح خاک پایینتر میرود. در صورت لزوم میتوانید مجددا خاک اضافه کنید. خاک اضافی را از گودال بردارید.

 

توصیه های مهم برای کاشت یاس زرد در باغچه

پس از کاشت گیاه، در اوایل بهار هر سال کود فسفر به خاک اضافه کنید. دستور العمل مصرف کود که بر روی محصول درج شده است را رعایت کنید.

بوته یاس زرد به خوبی در خاک ماسه ای و خاک خشک رشد میکند اما خاک کشاورزی با قابلیت زهکشی مناسب را ترجیح میدهد.

5 تا 7 سانتیمتر کمپوست آلی به ناحیه کاشت اضافه کنید و در صورتی که خاک ماسه ای است قطر لایه کمپوست را به 25 سانتیمتر برسانید.

پس از اتمام گلدهی، یاس زرد را هرس کنید، گیاه حداقل یک سال به رشد خود ادامه میدهد. ساقه های قدیمیتر را هرس کنید و شاخه هایی را برای شکل دهی به بوته و ایجاد فرم مورد نظر انتخاب و حفظ کنید.

 

هشدار

کود دهی یاس زرد را بلافاصله پس از کاشت انجام ندهید چرا که منجر به سوختن ریشه های جوان آن میشود.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.