فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

توجه داشته باشید حتماً فضای کافی برای رشد یوکا در اختیار قرار دهید چرا که پهنای گیاه بالغ یوکا به 90 سانتی‌متر می‌رسد
مراقبت از گیاه زیبای یوکا در فضای باز
مراقبت از گیاه زیبای یوکا در فضای باز

یوکا اگرچه برای نگهداری در فضاهای سرپوشیده مانند خانه یا دفتر کار بسیار مناسب و محبوب است اما استفاده از این گیاه برای زینت بخشیدن به باغچه ها و طراحی‌های فضای باز نیز بسیار محبوبیت دارد. یوکا با برگهای شمشیری شکل خود فضای متفاوتی ایجاد کرده و به طراحی فضای سبز جلوه می‌بخشد.

یوکا گیاهی چند ساله (طول عمر آن بیش از یک سال است) و همیشه سبز است به این معنی که خزان ندارد. یوکا گونه ‌های مختلفی دارد که هر یک زیبایی خاص خود را دارند. در اینجا با نکات مهم در مراقبت است گیاه یوکا آشنا می‌شوید.

 

پرورش یوکا در فضای باز

این گیاه در جنوب شرق ایالات متحده است و در خاکی با قابلیت زهکشی خوب و آفتاب کامل به خوبی رشد می‌کند. با این حال این گیاه مقاوم می‌تواند سردی هوا تا دمای -12 درجه سانتی‌گراد را تحمل کند. بنابراین به راحتی می‌توانید گیاه یوکا را در شرایط آب و هوای مختلف در فضای باز کاشت و از زیبایی آن لذت ببرید.

گل‌های سفید رنگ یوکا در صورتی که در آفتاب کامل قرار داشته باشد رشد می‌کنند. فصل گل‌دهی یوکا اواسط تا اواخر تابستان است. ارتفاع برخی از گونه‌ های این گیاه به سه متر می‌رسد و برگهای آن ممکن است به طولی معادل 76 سانتی متر برسند.

 

طراحی فضای سبز با یوکا

هنگامی که می‌خواهید فضای سبز خود را با یوکا زینت بدهید، بهتر است آن را دور از پیاده ‌رو و نواحی پر تردد بکارید چرا که برگهای آن تیز بوده و ممکن است به لباس کسی گیر کرده و فرد و گیاه هر دو آسیب ببینند.

یوکا گیاه بسیار سازگاری است و با انواع خاک کنار می‌آید به شرطی که قابلیت زهکشی خاک مناسب باشد. بهخصوص در سال اول کاشت این موضوع اهمیت زیادی دارد چرا که گیاه برای رشد و سازگاری با خاک و شرایط محیطی به زمان نیاز دارد.

 

توجه داشته باشید حتماً فضای کافی برای رشد یوکا در اختیار قرار دهید چرا که پهنای گیاه بالغ یوکا به 90 سانتی‌متر می‌رسد. از طرفی سیستم ریشه ‌های یوکا گسترده شده و تا فاصله زیادی از گیاه رشد می‌کنند در حالی که در مورد بسیاری از گیاهان، ریشه ‌ها مسافت زیادی طی نمی‌کنند و از گیاه زیاد فاصله نمی‌گیرند. به همین علت حتی در صورتی که بخواهید گیاه یوکا را از زمین در آوررید و از فضای سبز خود بیرون کنید، ممکن است نتوانید تمام سیستم ریشه آن را در بیاورید. در این صورت ممکن است یوکا دوباره از ریشه های باقی مانده در خاک رشد کند.

 

مراقبت از یوکا

مراقبت از گیاه یوکا کار نسبتاً ساده ‌ای است. هنگامی که برگهای قدیمی‌تر یوکا می‌میرند (در گیاه بالغ)، تنها کافی است آنها را قطع کنید. معمولاً در فصل بهار این کار انجام می‌شود. این کار به گیاه کمک می‌کند بهتر رشد کند و زیباتر جلوه کند و همچنین برگهای جدید فرصت رشد پیدا می‌کنند.

هنگام پرورش یوکا بهتر است دستکش بنوشید چرا که باید دست‌های خود را از برگهای تیز این گیاه محافظت کنید. پس از این که گلدهی یوکا متوقف شد و میوه‌ های آن پدیدار شدند، گیاه را هرس کنید و ساقه گل را قطع کنید. این ساقه باید تا نزدیک به سطح خاک بریده شود.

هنگامی که تصمیم میگیرید در حیاط خود یوکا پرورش دهید، می‌توانید با خیال راحت به این کار اقدام کنید چرا که پرورش آن آسان است و با اندکی مراقبت می‌توانید سال‌ها از زیبایی آن لذت ببرید. 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.