فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

بهترین راه مراقبت از گیاه در مقابله با سفیدک پودری، پیشگیری است. این بیماری تقریبا هر نوع گیاهی را مبتلا میکند و بر روی برگها، گلها، میوه ها و سبزیجات دیده میشود. گیاه را نباید در نواحی سایه و مرطوب بکارید چون چنین محل هایی برای رشد سفیدک پودری بسیار مناسب هستند.ین محلول را روی تمام گیاه یک بار در هفته بپاشید.
راههای مقابله با سفیدک پودری بدون مواد شیمیایی
راههای مقابله با سفیدک پودری بدون مواد شیمیایی

سفیدک پودری چیست؟

در نواحی با رطوبت بالا، سفیدک پودری  ( powdery mildew)  یک بیماری گیاهی شایع به حساب می آید. این بیماری تقریبا هر نوع گیاهی را مبتلا میکند و بر روی برگها، گلها، میوه ها و سبزیجات دیده میشود. علامت آن پوشش پودری سفید یا خاکستری رنگ است که روی سطح بخشهای مختلف گیاه قرار میگیرد. در صورتی که گیاه آلوده را درمان نکنید، ممکن است وضعیت آن وخیم شده و گیاه زرد یا قهوه ای شود. بسیاری از افراد در وهله اول به دنبال راه حلهای ارگانیک و بدون استفاده از مواد شیمیایی و ضد قارچی مضر برای درمان سفیدک پودری هستند. با این حال روشهای پیشگیری از ابتلای گیاه به این بیماری اولویت دارد.  

پیشگیری از ابتلا به سفیدک پودری

بهترین راه مراقبت از گیاه در مقابل سفید پودری، پیشگیری است. در ابتدا سعی کنید گیاهان سالم را خریداری کنید. یک راه پیشگیری از سفیدک پودری این است که هر گونه مواد گیاهی مرده را در هنگام هرس کردن سرشاخه ها، بردارید و از گیاه دور کنید. گیاهان را بیش از حد به هم نزدیک نکنید تا جریان هوا در اطراف گیاه به خوبی برقرار باشد.

گیاه را نباید در نواحی سایه و مرطوب بکارید چون چنین محل هایی برای رشد سفیدک پودری بسیار مناسب هستند. یکی دیگر از راههای پیشگیری از آن این است که شبها آب روی برگها نریزید چون در طول شب آب تبخیر نمیشود و مدت زیادی گیاه مرطوب می ماند. آب به خودی خود باعث بیماری سفیدک پودری نمیشود اما به انتقال آن از برگی به برگ دیگر کمک میکند.

مقابله با سفیدک پودریمقابله با سفیدک پودری



مقابله با سفیدک پودری به روشهای ارگانیک

هنگامی که در پیشگیری از سفیدک پودری موفق نبوده اید، بهتر است ابتدا روشهای ارگانیک را برای از بین بردن آن امتحان کنید. در صورتی که موردی از آلودگی سفیدک پودری مشاهده کردید، ابتدا دقت کنید به بخشهای آلوده گیاه کمپوست نریزید. چند راهکار برای درمان خانگی و ارگانیک سفیدک پودری وجود دارد:

یکی از راههای آن استفاده از محلول رقیق شده پروکسید هیدروژن (9 واحد آب با 1 واحد پروکسید هیدروژن) است. این محلول را روی تمام گیاه یک بار در هفته بپاشید. همیشه روشهای ارگانیک از بین بردن آفتها و بیماریها بر استفاده از مواد شیمیایی مضر ارجحیت دارد.

برخی از گیاهان مانند یاس از ابتلا به سفیدک پودری آسیب چندانی نمیبینند بنابراین استفاده از روشهای مقابله با آن برای گیاهان مقاوم ضرورتی ندارد.

یک نکته دیگر که باید به خاطر داشته باشید این است که اگر یک نوع گیاه به سفیدک پودری مبتلا شد، آن گونه خاص سفیدک پودری به انواع دیگر گیاهان منتقل نمیشود مثلا سفیدک پودری از رز به یاس منتقل نمیشود بلکه تنها به رزهای دیگر انتقال می یابد.

بهترین راه پیشگیری از سفیدک پودری این است که سطح رطوبت را در حد مناسب نگه دارید و رطوبت اطراف گیاه را بیش از حد بالا نبرید. این کار در کنار هرس سالانه در حفظ سلامت و زیبایی گیاهان بسیار موفقیت آمیز است. 
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.