فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

سنبل خطایی در میان گروههای حاوی گیاهان بزرگ دیگر به خوبی رشد میکند و در ترکیب با بوته ها و علفها، چمن و کوکب و سیر به زیبایی خودنمایی میکند.
آموزش تکثیر سنبل خطایی به دو روش کاشت تخم و تقسیم گیاه
آموزش تکثیر سنبل خطایی به دو روش کاشت تخم و تقسیم گیاه

شاید پرورش سنبل خطایی یا آنجلیکا ( Angelica ) چندان مرسوم نباشد اما اگر آن را در باغچه، باغ و یا مزرعه خود بکارید، متوجه ابهت و زیبایی آن میشوید. گلهای سنبل خطایی بسیار کوچک هستند اما همانند هویج وحشی به صورت خوشه های بزرگ گل میدهند. تکثیر گیاه سنبل خطایی راه خوبی برای پرورش آن در باغ و باغچه است. سنبل خطایی در میان گروههای حاوی گیاهان بزرگ دیگر به خوبی رشد میکند و در ترکیب با بوته ها و علفها، چمن و کوکب و سیر به زیبایی خودنمایی میکند.

angelicaangelica

چگونه سنبل خطایی را در باغچه خود پرورش دهیم؟

در صورتی که میخواهید این گیاه را پرورش دهید باید بدانید پرورش قلمه آن دشوار است چون ساقه های آن معمولا توانایی ریشه زدن ندارند. به جای این کار میتوانید از تخم آن و یا تقسیم گیاهان دو یا سه ساله استفاده کنید. این گیاهان هر یک سال در میان گل میدهند بنابراین آنها را در دو سال پیاپی بکارید تا هر سال گل های سنبل خطایی را در باغچه خود نظاره کنید.

angelicaangelica

پرورش سنبل خطایی از تخم

بهترین زمان کاشت تخمهای سنبل خطایی بلافاصله پس از رسیدن آنها است. هنگامی که زمان رسیدن تخمها نزدیک شده است، یک کیسه کاغذی روی سر گل بکشید تا تخمها در داخل کیسه جمع شوند و روی زمین نریزند.

برای کاشت تخمها از گلدانی استفاده کنید که به راحتی گیاه از آن خارج شود تا هنگام کاشت نهال در باغچه، به ریشه های حساس گیاه آسیبی وارد نشود.

تخمها را با ملایمت در سطح خاک فشار دهید. تخم سنبل خطایی باید نور دریافت کند تا جوانه بزند بنابراین آن را زیر خاک فرو نکنید. گلدان آن را در مکانی روشن با دمای بین 15 تا 18 درجه سانتیگراد قرار دهید. خاک آن باید مرطوب بماند.

در صورتی که سنبل خطایی را از تخمهای خشک شده میخواهید تکثیر کنید، باید ابتدا کارهایی بر روی آن انجام دهید. چند تخم را در روی سطح هر گلدان بکارید. میزان جوانه زنی تخمهای خشک کم است و بهتر است از چند تخم در هر گلدان استفاده کنید تا مطمئن شوید جوانه ای خواهید داشت.

پس از کاشت تخمهای سنبل خطایی، گلدان را در کیسه پلاستیکی بگذارید و آنها را به مدت دو تا سه هفته در یخچال سرد کنید. همین که آنها را از یخچال بیرون آوردید همانند تخمهای تازه همان طور که پیش تر گفته شد با آنها رفتار کنید. در صورتی که بیش از یک تخم در گلدان جوانه زده است، جوانه ضعیفتر را با قیچی بچینید.

پرورش سنبل خطایی با روش تقسیم

هنگامی که گیاه دو یا سه ساله شد میتوانید به روش تقسیم آن را تکثیر کنید. بیل را در وسط گیاه بزنید یا تمامی گیاه را بلند کنید و ریشه آن را با چاقوی تیزی تقسیم کنید. بلافاصله هر دو بخش جدا شده را دوباره بکارید و بین آنها 45 تا 60 سانتیمتر فاصله بدهید.

 یک روش آسانتر تکثیر سنبل خطایی این است که بگذارید گیاه به روش خود کاشت تولید مثل کند. اگر اطراف گیاه را مالچ پاشی کرده اید، مالچ را کنار برانید تا تخمهایی که روی خاک می افتند، در تماس مستقیم با خاک قرار داشته باشند. سر افتاده و آویزان گلها را بگذارید روی گیاه بماند تا تخمهای آن برسند. هنگامی که شرایط رشد ایده ال باشد تخمها در فصل بهار جوانه میزنند.

حالا که یاد گرفتید سنبل خطایی بکارید، با پرورش این گیاه زیبا میتوانید از سرسبزی و گلهای آن لذت ببرید. 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.