فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

کاشت بعضی از گیاهان اعم از درخت و درختچه در یک ردیف متوالی در اطراف باغ ،پارک و ویلا و آرایش آن تا یک ارتفاع و با عرض معین پرچین سبز نام دارد.برای اخذ نور و هوای بیشتر بهتر است پرچین ها به صورت ذوزنقه ای و با قاعده پهن تر از راس سربرداری گردند.
انواع پرچین سبز  و نحوه ی هرس آنها
انواع پرچین سبز  و نحوه ی هرس آنها

کاشت بعضی از گیاهان اعم از درخت و درختچه در یک ردیف متوالی در اطراف باغ ،پارک و ویلا و آرایش آن تا یک ارتفاع  و با عرض معین پرچین سبز نام دارد.تراکم برگ ها و بافت کلی گیاه در گیاهانی که به این منظور به کار می روند متفاوت است .

عواملی مانند سرعت رشد همیشه سبز و یا خزان پذیر بودن ،تراکم شاخه ها و اینکه تا چه حد می تواند خاصیت دیوار بودن و پنهان سازی را از خود بروز دهد و یا چند بار در سال به آرایش و سر برداری احتیاج دارد در انتخاب گیاه برای پرچین سبز موثر هستند.

 

سرخدار ،خاس  از همیشه سبز ها و لیک و فندق از گیاهان خزان کننده پرچین هستند.با توجه به اینکه هدف از کاشت گیاه برای ایجاد دیوار سبز بافت و رنگ واحد و یکنواخت مورد نظر است کلیه گیاهان باید از یک گونه و واریته باشند تا دیوار اتحاد خود را از دست ندهد.برگ نو و شمشاد و ترون که سهم زیادی در آلودگی هوا دارند از پرچین های معمول هستند.عامل مهم در انتخاب گیاه میزان نیاز آن به سر برداری است .

دو گونه برگ نو و ترون که در ایران بهترین جواب را از لحاظ  دیوار سبز داده اند بنا به یک قاعده کلی در سال یکبار سر برداری می گردند که  نیمه دوم تابستان بهترین زمان برای آن است .باید مواظب بود در صورتیکه دیوار سبز شدیدا در معرض نور خورشید باشد سر برداری  یا در اواخر بهاریا نیمه اول شهریور انجام گیرد چون نور شدید آفتاب به شاخه های جوان صدمه وارد می نماید و به همین علت سربرداری را تا پاییز ادامه می دهند.

پرچین هایی که در سایه و نیم سایه قرار دارند از این نظر مستثنی هستند.در ضمن فصل یخبندان هم سربرداری نباید انجام شود.بعضی از پرچین ها به علت عدم سربرداری و کوتاه کردن و شکل دهی سالیانه رشد بیش از حد دارند.در صورتیکه تصمیم به کوتاه کردن آنها باشد نباید این هرس در یک سال و به یکباره انجام گیرد.چون با هرس شدید و تحریک جوانه های نهفته رشد تسریع خواهد شد.برای اخذ نور و هوای بیشتر بهتر است پرچین ها به صورت ذوزنقه ای و با قاعده پهن تر از راس  سربرداری گردند.

حاشیه هایی که پیر شده اند و سال های زیادی از عمر آنها می گذرد به دوطریق می توان آنها را جوان نمود.یا در یک سربرداری شدید چنان شاخه ها را حذف کنیم که فقط تنه اصلی با چند شاخه کوچک 4-5 سانتیمتری باقی بماند که در این صورت در سال آینده جوانه های قوی و زیادی تولید میگردد و نهایتا شاخه های جدید حاشیه اصلی ما را تشکیل می دهند.یا اینکه گیاه را تنک کرده و شاخه های مریض و خشک را حذف و سربرداری ملایمی انجام دهیم و گیاهان  را بر روی پایه هایی که نصب کرده ایم بخوابانیم.





  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.