فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۷         
  

ممکن است شاهپسند مورد هجوم آفت مگس سفید قرار بگیرد چرا که مستعد آفت ‌زدگی مگس سفید بوده و ممکن است در نتیجه آن از بین برود و آلودگی را به گیاهان دیگر نیز منتقل نماید.
مراقبت از گیاه شاهپسند گلدانی در زمستان
مراقبت از گیاه شاهپسند گلدانی در زمستان

گیاه شاهپسند خواه از نوع درختی باشد یا بوته ‌ای، خواه آن را به صورت زینتی هرس کنید و یا بگذارید به شکل طبیعی درختچه ای خود رشد نماید، در تمام طول تابستان می‌توانید از منظره گل‌های زیبا و رنگارنگ آن بهره ببرید. گیاه شاهپسند ارقام گوناگونی دارد و گل‌های آن ممکن است به رنگ‌های سفید، صورتی، زرد، نارنجی، قرمز و بنفش دربیایند. در بیشتر مواقع هر گل خود شامل سه رنگ روشن می‌باشد. گیاه شاهپسند گیاهی مقاوم است و در برخی نواحی می‌تواند در طول زمستان در فضای باز بیرون زنده بماند.

در صورتی که زمستان‌های سرد دارید و دمای هوا به زیر نقطه انجماد می‌رسد، می‌توانید گیاه گلدانی شاهپسند را به داخل خانه بیاورید.

در اینجا با نکات مهم در مورد مراقبت از گیاه شاهپسند گلدانی آشنا می‌شوید.

مراقبت از گلدان شاهپسند

·         اوایل یا اواسط پاییز که متوسط دمای هوا در شب تا زیر 12 درجه سانتی‌گراد افت کرده و در طول روز نسبتا سرد است، گلدان شاهپسند را به داخل خانه بیاورید. اگر به نظر می‌رسد هنوز گیاه برای خواب زمستانی آماده نشده است، احتمالاً ظرف چند هفتة آتی برگهای آن شروع به ریزش می‌کنند.

·         در صورت امکان گلدان شاهپسند را در مکانی خنک و نزدیک به منشأ نور غیر مستقیم یا فیلتر شده روز قرار دهید. معمولاً پنجره ‌های شمالی و شرقی نور کافی در اختیار گیاه قرار می‌دهند در حالی ‌که پایان تابستان و شروع ماه‌های سرد را نیز اعلام می‌کنند. 

·         برگهای ریخته ‌شده گیاه را جمع کنید، به خصوص در صورتی که در خانه کودک یا حیوان خانگی دارید. میوه ها و برگهای شاهپسند در درجات مختلف از خفیف تا شدید، سمی هستند و خوردن آنها برای انسان‌ها و حیوانات ایجاد مسمومیت می‌نماید.

·         آبیاری گیاهان را به صورت منظم انجام دهید اما دفعات آبیاری باید کم باشد. با انگشت رطوبت خاک را بررسی کنید. در صورتی که خاک تا عمق سه تا پنج سانتی ‌متری خشک شده است، زمان آبیاری آن فرا رسیده است.

·         در فصل خواب زمستانی می‌توانید به تعویض گلدان شاهپسند اقدام نمایید. در صورتی که گیاه از سلامت کامل برخوردار است و به نظر می‌رسد دچار تنگی گلدان و درهم پیچیدگی ریشه است، گلدانی که اندازه آن یک سایز بزرگ‌تر از گلدان فعلی است انتخاب کنید. برای پر کردن گردان از خاک گلدانی تمیز استفاده کنید. توجه داشته باشید در صورتی که تعویض گلدان ضرورت ندارد، بهتر است این کار را انجام ندهید چرا که باعث تنش گیاه می‌شود. از طرفی گیاه شاهپسند در صورتی که اندکی درهم پیچیدگی ریشه داشته باشد گل‌دهی بهتر و بیشتری خواهد داشت.

·         مراقب آفت ‌زدگی گیاه باشید. ممکن است شاهپسند مورد هجوم آفت مگس سفید قرار بگیرد. این گیاه مستعد آفت ‌زدگی مگس سفید بود و ممکن است در نتیجه آن از بین برود و آلودگی را به گیاهان دیگر نیز منتقل نماید.  

·         هنگامی که دمای هوا رو به گرمی می‌گذارد و آخرین سرما زدگی بهار سپری شده است، می‌توانید گیاه را به بیرون منتقل کرده و آبیاری معمول را از سر بگیرید.

 

نکات مهم

توجه داشته باشید مکانی که گیاه شاهپسند را در آن قرار می‌دهید تنها باید خنک باشد و نباید خیلی سرد باشد. همچنین نور دریافتی در طول زمستان باید غیر مستقیم باشد. 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.