فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

گیاه سیکاس تا حدی تنگی گلدان و درهم پیچیدگی ریشه را دوست دارد به این معنی که ترجیح می‌دهد ریشه ‌های آن فضای گلدان را پرکنند
دلایل زرد شدن برگهای سیکاس
دلایل زرد شدن برگهای سیکاس

گیاه سیکاس یک گیاه قدیمی و باستانی است که مدت‌ها پیش از گیاهان گلدار، به وجود آمده و تکامل یافته است. اگر خوب به این گیاه نگاه کنید احساس می‌کنید گیاه مناسبی برای پنهان شدن دایناسورها بوده است. قطر حلقه این گیاه با برگهای شبیه به نخل، به 60 تا 150 سانتیمتر میرسد. سیکاسهای کهنسال و قدیمی، تنه ای شبیه به درخت نخل داشته و ارتفاع آنها به 10 فوت (سه متر) می‌رسد.

در هر صورت اگر از گیاه سیکاس مراقبت می‌کنید، باید بدانید گیاه شما ممکن است نر یا ماده باشد. چرا که مخروط‌های نر و ماده سیکاس در گیاهان جداگانه قرار دارند. اما تا زمانی که مخروطهای کوتاه، قهوه ای رنگ و خز دار ماده یا مخروطهای صاف و قائم نر از وسط گیاه رشد نکنند، نمی‌توانید جنسیت گیاه را تشخیص دهید. و در صورتی که نتوانید مشکل زرد شدن برگهای سیکاس را حل کنید، گیاهتان به چنین مرحله ‌ای از زندگی نمی‌رسد.

دلایل زرد شدن برگهای گیاه سیکاس

نور محیط

نور محیط، زمستانهای سرد یا کمبود مواد مغذی خاک و به خصوص کمبود نیتروژن از جمله دلایل زرد شدن برگهای سیکاس هستند. در صورتی که گیاه شما یک یا چند سال سالم و سلامت بوده و اکنون برگهای آن رو به زرد شدن میروند، ممکن است علت آن ایجاد یک یا چند تغییر باشد. مثلا ممکن است گیاه را به مکانی کم نور منتقل کرده اید که در این صورت باید به محل قبل آن را بازگردانید. گیاه سیکاس اگر در فضای باز بیرون قرار داشته باشد، نیمه سایه را ترجیح میدهد و اگر در فضای بسته مانند داخل خانه قرار داشته باشد باید نور غیر مستقیم اما زیاد دریافت نماید.

آبیاری

در صورتی که سیستم آبیاری را تغییر داده باشید برای مثال تصمیم گرفته باشید دائماً خاک و گیاه را مرطوب نگه دارید در صورتی که قبل از آن اجازه می‌دادید پیش از آبیاری خاک خشک شود، ممکن است علت زرد شدن برگهای گیاهتان همین باشد. بنابراین روش آبیاری را باید تغییر دهید. پیش از آبیاری باید سطح خاک خشک شده باشد.

در طول زمستان برای این که بدانید گیاه به چه میزان آب نیاز دارد، از رطوبت سنج خاک استفاده کنید و تا زمانی که دو سوم رطوبت از دست نرفته باشد نباید آبیاری انجام دهید. در تابستان صبر کنید تا زمانی که رطوبت سنج نشان دهد نیمی از رطوبت از دست رفته است. هنگام آبیاری زیاد باید آب را آرام آرام بریزید تا زمانی که آب از سوراخ ته گردان خارج شود و مطمئن شوید تمامی توپ ریشه مرطوب شده است. حتماً باید سوراخ زهکشی در ته گلدان سیکاس وجود داشته باشد. در صورتی‌ که زیر گلدانی پر از آب شده است، باید آن را خالی کنید. در صورتی که گلدان بزرگ و سنگین است می‌توانید از اسفنج یا قطره‌ چکان برای تخلیه آب استفاده کنید. در هر صورت نباید بگذارید آب در زیر گلدانی بماند چرا که باعث پوسیدگی ریشه و از بین رفتن گیاه خواهد شد.

تعویض گلدان

یکی دیگر از دلایل احتمالی زرد شدن برگهای گیاه، این است که اخیراً گلدان آن را عوض کرده‌ اید. ممکن است اندازه گلدانی که انتخاب کرده ‌اید یا نوع خاک گلدان که استفاده کرده ‌اید، در بروز این مشکل بخش داشته باشد. پیش از هر چیز باید بدانید گیاه سیکاس تا حدی تنگی گلدان و درهم پیچیدگی ریشه را دوست دارد به این معنی که ترجیح می‌دهد ریشه ‌های آن فضای گلدان را پرکنند. بنابراین نباید گلدان بزرگی برای آن انتخاب کنید. در صورتی که احساس می‌کنید لازم است گلدان عوض شود، توجه داشته باشید گلدان جدید باید تنها 2 تا 5 سانتی متر بزرگ‌تر از توپ ریشه باشد. از آنجایی ‌که خاک گلدان اضافه شده در اطراف گیاه، متراکم تر است و هنوز ریشه به داخل آن رشد نکرده است، در مقایسه با بخشی که ریشه در آن قرار دارد مدت بیشتری آب را در خود نگه می‌دارد. بنابراین ریشه های جدید ممکن است نتوانند در بخش خیس و اشباع از آب خاک گلدان رشد کنند چرا که اکسیژن این ناحیه کمتر است. اگر می‌خواهید گلدان سیکاس را عوض کنید، از خاکی استفاده کنید که قابلیت زهکشی خوبی داشته باشد برای مثال خاک حاوی مقدار زیادی ماسه بادی یا پرلیت باشد. برخی توصیه می‌کنند به اندازه خاک باید پرلیت اضافه کنید تا زهکشی آن مناسب سیکاس باشد. خاک گلدان و پرلیت را در ظرف بزرگی با هم ترکیب کنید تا جایی که از یکدست شدن ترکیب نهایی مطمئن شوید.

کود دهی

یکی از دلایل زرد شدن برگهای سیکاس کمبود مواد مغذی خاک است. اگر به گیاه تاکنون کود نداده‌ اید، ممکن است گیاه دچار کمبود مواد مغذی شده باشد. معمولاً در چنین شرایطی کمبود نیتروژن محتمل‌تر است اما کمبود ریز مغذی‌ها مانند کمبود آهن نیز ممکن است عامل آن باشد. 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.