فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

هرگز از آفت ‌کش‌ و حشره‌ کش سمی و شیمیایی استفاده نکنید. این مواد شیمیایی برای از بین بردن حشرات طراحی شده‌ اند و تمام حشرات اعم از مفید و مضر را از بین می‌برند
گیاهانی که حشرات مفید گرده افشان را جذب میکنند
گیاهانی که حشرات مفید گرده افشان را جذب میکنند

اگر به پرورش گل و گیاه علاقه دارید یا به باغبانی و کشاورزی اشتغال دارید، اهمیت حشرات مفید گرده افشان مانند زنبورها، پروانه ها، برخی انواع شاپرک (شب پره) و سایر حشرات مفید را می‌دانید. این حشرات مفید با انتقال گرده ها از یک گل به گل دیگر یا از یک گیاه به گیاه دیگر و در برخی موارد انتقال گرده ها در داخل یک گل که به آن گرده افشانی گفته میشود، باعث باروری گیاهان و تکثیر آنها می‌شوند.

به همین علت کاشت گیاهانی که حشرات مفید گرده افشان را به خود جذب می‌کنند، بسیار با اهمیت تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. حتی در مورد باغ‌ها و بسترهای کاشتی که دچار گسترش حیوانات مهاجم و مشکلات دیگر شده ‌اند، این کار تاثیر زیادی بر جای میگذارد. امروزه بسیاری از گیاهان جذب ‌کننده حشرات گرده افشان ناپدید شده یا در معرض خطر انقراض قرار گرفته ‌اند.

در اینجا در برخی از گیاهان جذب‌ کننده حشرات گرده افشان که هنوز در دسترس قرار دارند، آشنا می‌شوید.

گیاهان جذب ‌کننده گرده افشان ها

به‌ طور کلی گیاهان بومی بهترین گیاهان جذب ‌کننده گرده افشانها هستند چرا که گیاهان بومی و گرده افشانها با یکدیگر تکامل یافته و همچنین با خاک، آب و هوا و شرایط رشد در همان منطقه سازگاری دارند. اغلب گیاهان غیر بومی نمی‌توانند شهد کافی برای این حشرات مفید فراهم نمایند.

در این فهرست برخی از گیاهان جذب‌ کننده حشرات گرده افشان آمده است :

·         بادرنجبویه

·         تاج ااملوک

·         علف طلایی یا آبشار طلایی

·         پنستمون

·         آفتابگردان

·         رعنا زیبا یا گل شاد

·         بومادران

·         گیلاس وحشی

·         سوسن چشم سیاه

·         شبدر

·         سرخارگل

·         گل مینای دائم یا گل ستاره ای

·         علف آهن

·         زوفا

·         لوپن

·         سنجد تلخ

·         علف تب بر

·         گل ساعتی

·         لیاتریس

·         خار مریم

·         گاو زبان

 

توصیه‌ هایی برای کاشت گیاهان جذب‌ کننده حشرات گرده افشان

زنبورها یکی از مهم‌ترین گرده افشان ها هستند. زنبورها می‌توانند رنگ‌های فرابنفش را ببینند و گل‌هایی را ترجیح می‌دهند که رنگ‌های زرد، بنفش و آبی داشته باشند. همچنین زنبورها به گیاهانی جذب می‌شوند که رایحه شیرین داشته باشند. زنبورها مکان‌های افتابگیر و کمی خشک با خاک دارای قابلیت زهکشی مناسب را دوست دارند.

پروانه‌ ها نیاز به فضاهای باز و آفتاب‌گیر، آب تازه و پناهگاهی برای محافظت در مقابل باد دارند. به‌طورکلی پروانه ‌ها به گل‌های بنفش، سفید، صورتی، زرد، نارنجی و قرمز بیشتر جذب می‌شوند و کمتر به گل‌های آبی و سبز جذب می‌شوند.

سعی کنید انواع گوناگون گل‌ها را بکارید و در تمام طول فصل رشد گیاهانتان، همیشه گل برای گیاهان گرده افشان داشته باشید.  

اگر در زمین وسیعی گل و گیاه می‌کارید، بخش نسبتاً بزرگی از آن را به گیاهان جذب‌کننده حشرات گرده افشان اختصاص بدهید تا حشرات آسان‌تر است جذب زمین کاشت شما شوند.

برای جذب پروانه شهریار ( monarch butterfly ) سعی کنید بیشتر شیر گیاه (استبرق) بکارید. چرا که این پروانه ‌ها به تغذیه از این گیاه نیاز دارند.

هرگز از آفت ‌کش‌ و  حشره‌ کش سمی و شیمیایی استفاده نکنید. این مواد شیمیایی برای از بین بردن حشرات طراحی شده‌ اند و تمام حشرات اعم از مفید و مضر را از بین می‌برند. همچنین در استفاده از آفت کش و حشره‌ کش ارگانیک و طبیعی نیز دقت زیادی داشته باشید و مطمئن شوید این مواد برای حشرات مفیدتان، مضر نباشد.

به خاطر داشته باشید ممکن است مدت زیادی طول بکشد تا این حشره‌ ها به سمت گیاهان شما جذب شوند، بنابراین دلسرد نشوید.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.