فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

کاشت و پرورش بادام‌ زمینی کار دشواری نیست. حتی می‌توانید در حیاط منزل خود نیز بادام زمینی بکارید. بادام زمینی محصول فصل گرما است به همین علت در بیشتر مناطق قابل کشت می‌باشد. در اینجا با نکات مهم در مورد کاشت و برداشت بادام زمینی آشنا می‌شوید.
کاشت، پرورش و برداشت بادام‌ زمینی
کاشت، پرورش و برداشت بادام‌ زمینی

کاشت و پرورش بادام‌ زمینی دشوار نیست. حتی می‌توانید در حیاط منزل خود نیز بادام زمینی بکارید. بادام زمینی محصول فصل گرما است به همین علت در بیشتر مناطق قابل کشت می‌باشد. در اینجا با نکات مهم در مورد کاشت و برداشت بادام زمینی آشنا می‌شوید.

چگونه بادام زمینی بکاریم

 بادام زمینی گیاهی مربوط به فصل گرما و ویژه نواحی گرمسیری است که فصل گرما در آن طولانی مدت می‌باشد. زمان کاشت این گیاه معمولاً از اواسط یا اواخر بهار ( پس از برطرف شدن خطر آخر سرما زدگی بهار) تا اواسط تابستان می‌باشد. در هوای گرم‌تر کاشت آن زودتر آغاز می‌گردد. هنگام کاشت بادام زمینی، باید توجه داشته باشید که بستر خاک ماسه‌ ای و با قابلیت زهکشی بالا و سرشار از مواد آلی مانند خاک برگ، کمپوست و کود پوسیده باشد. اگر بادام زمینی را در باغچه می‌کارید، مکان آفتابی برای آن انتخاب کنید.

بادام زمینی رونده و بوته ای

شرایط لازم برای کشت بادام زمینی بسته به گونة آن متفاوت است. در اینجا در مورد دو نوع بادام زمینی رونده و بوته‌ای بحث می‌شود.

مدل رشد بادام زمینی رونده ( Runner )، به صورت پیچی و نرم ساقه است بنابراین در مقایسه با انواع بوته‌ ای کمی به فضای بیشتری نیاز دارد. برای کاشت بادام زمینی رونده به طور کلی سه تا پنج بذر در عمق پنج تا هشت سانتی‌ متری خاک بکارید. فاصله بین آنها باید 20 سانتی ‌متر باشد و فاصله بین هر ردیف کاشت حداقل 60 سانتی ‌متر باید در نظر گرفته شود.

پرورش بادام‌ زمینی بذرهای نوع بوته ‌ای ، در عمق حدود چهارتا پنج سانتی‌ متری خاک با فواصل 15 تا 20 سانتی ‌متری انجام می‌شود.

 هنگامی که جوانه ‌ها تقریباً به ارتفاع 15 سانتی ‌متر رسیدند، یک لایه مالچ مانند خاک اره بر روی بستر خاک بریزید تا به کنترل علف‌های هرز کمک نمایید. کلسیم ماده معدنی مهمی برای رشد و ایجاد نیام یا غلاف بادام زمینی است. بنابراین هنگامی که گلدهی آغاز شد، مقداری گچ به خاک اضافه کنید.

برای جلوگیری از خشک شدن غلافها، هفته‌ای یک مرتبه زمین را غرق در آب کنید.

 

پرورش بادام‌ زمینیپرورش بادام‌ زمینی

چگونه بادام زمینی پرورش دهیم؟

برای پرورش بادام‌ زمینی معمولاً پس از شش تا هشت هفته پس از کاشت بادام زمینی، بیشتر آنها شروع به گلدهی می‌کنند.  گل‌های بادام زمینی در انواع رونده در امتداد ساقه‌ها و در گیاهان بوته‌ای در بخشی از ساقه که نزدیک به سطح زمین است، تشکیل می‌شود. اگرچه گل‌ها بالاتر از سطح زمین ایجاد می‌شوند، اما نیامهای آن در زیر خاک تشکیل می‌شوند. پس از ناپدید شدن گل‌ها، ساقه‌ ها شروع به خم شدن به سمت پایین کرده و نیامها را در خاک فرو می‌برند. از آنجایی‌ که بادام زمینی بیش از چند هفته ( تا سه ماه) گل می‌دهد، نیامها در فواصل مختلف می‌رسند. هر نیام دو تا سه بادام زمینی حاصل می‌کند.

برداشت بادام زمینی

120 تا 150 روز پس از کاشت، بادام زمینی آماده برداشت است. برداشت بادام زمینی معمولاً در اواخر تابستان یا اوایل پاییز که برگها رو به زرد شدن می‌روند، انجام می‌شود. هنگامی که بادام زمینی کاملاً رسید، رنگ پوست آن تغییر می‌کند و از سفید یا زرد به قهوه‌ای تیره یا سیاه تبدیل می‌شود. با خراشیدن میانه غلاف با یک چاقوی تیز، می‌توانید امتحان کنید ببینید بادام زمینی رسیده است یا خیر. اگر پوست آن به رنگ قهوه‌ای یا سیاه تبدیل شده باشد، به این معنی است که محصول آماده برداشت است.

برای برداشت بادام زمینی باید کمی دقت کنید. با ملایمت گیاه را از خاک بیرون کشید و خاک اضافی آن را تکان بدهید تا بریزد . سپس بادام زمینی ها را در مکانی خشک و گرم به صورت وارونه آویزان کنید و بگذارید حدود دو تا چهار هفته بمانند تا خشک شوند. پس از این که بادام زمینی ها خشک‌ شدند، آنها را در کیسه ‌های سوراخ دار بریزید و در مکانی با تهویه مناسب جمع کنید. در صورتی ‌که می‌خواهید بادام زمینی ها را بجوشانید، بهتر است پس از برداشت آنها و پیش از خشک شدن، این کار را انجام دهید.



  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.