فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

توجه داشته باشید هرگز نباید نمک را بر روی خاک بریزید چرا که محلول نمک باعث می‌شود دیگری چیزی در آن ناحیه رشد نکند
روش طبیعی و ارگانیک از بین بردن علف‌های هرز: سرکه و نمک
روش طبیعی و ارگانیک از بین بردن علف‌های هرز: سرکه و نمک

ثابت شده است که خود سرکه خاصیت علف کشی دارد. بیشتر علف کش‌های تجاری موجود در بازار که برای کنترل علف‌های هرز استفاده می‌شوند، انتخابی نیستند و مشخص نیست تنها علف‌های هرز را از بین می‌برند یا ممکن است به گل‌های شما نیز آسیب برسانند. اما سرکه ماده‌ای سازگار با محیط زیست است که برخلاف علف کش‌های بازاری، هیچ ضرری به دنبال نداشته و ضرری برای انسان، حیوانات خانگی یا محیط زیست ندارد.

تنها اشکال سرکه در برخی موارد این است که تأثیر آن باقی نمی‌ماند، بنابراین خیلی زود علف‌ هرزهای جدید به وجود می‌آید. از بین بردن علف‌های هرز به صورت ماندگار و دایمی، در مورد علف هرزهای سرسخت سنگ‌فرش‌ها و پیاده ‌روها اهمیت بیشتری دارد. برای افزایش طول مدت تاثیر سرکه، می‌توانید کمی نمک معمولی به آن اضافه کنید تا علف‌های هرز را از بین ببرد.

طرز تهیه علف کش طبیعی و ارگانیک در خانه

مواد لازم:

سرکه سفید خانگی، مایع ظرف‌شویی، نمک خوراکی، قیف ظرف پلاستیکی بزرگ، بطری اسپری، قاشق یا همزن دسته بلند

توجه داشته باشید هرگز نباید نمک را بر روی خاک بریزید چرا که محلول نمک باعث می‌شود دیگری چیزی در آن ناحیه رشد نکند.

دستورالعمل استفاده از سرکه و نمک به صورت زیر است:

1- یک گالن ( تقریباً معادل سه و نیم لیتر) سرکه سفید را در یک ظرف بریزید. سرکه سفید پنج در صد معمولی برای این کار مناسب است. نیازی به سرکه قوی‌تر، گران‌تر یا غلیظ‌تر مانند سرکه 10% یا 20% ندارید. ممکن است تأثیر گذاری این محلول که رقیق است دو یا سه روز طول بکشد، اما در نهایت علف‌های هرز را از بین خواهد برد.

 2- یک لیوان نمک معمولی به سرکه اضافه کنید. محلول را با قاشق دسته بلند خوب هم بزنید تا زمانی که تمام نمک به طور کامل در سرکه حل شود.

3- یک قاشق غذا خوری مایع ظرف‌شویی در این محلول بریزید. این مواد به عنوان عامل فعال در سطح عمل کرده و باعث می‌شود محلول سرکه و نمک به علف‌های هرز بچسبد. توجه داشته باشید مایع ظرف‌شویی را کامل با محلول ترکیب کنید.

4- با کمک یک قیف، محلول علف کش آماده ‌شده را در بطری اسپری پلاستیکی بریزید.

5- علف‌های هرز را کاملاً با محلول خیس کنید. توجه داشته باشید در یک روز خشک و آفتابی (بدون بارندگی) و ترجیحاً بدون وزش باد علف کش را اسپری کنید. تمام سطوح گیاهان باید به علف کش آغشته شود. هر گیاهی که به این محلول آغشته می‌شود، ظرف چند روز می‌میرد. گیاهی که بر اثر این ماده علف کش مرده است، دیگر رشد نمی‌کند و هیچ علف هرز دیگری نیز در این ناحیه رشد نخواهد کرد.

6- باقیمانده محلول علف کش خانگی را با کمک یک قیف در ظرف پلاستیکی خالی بریزید. در ظرف را خوب ببندید. برچسب بزرگی برای ظرف بزنید تا مشخص شود محتویات آن چیست. این محلول علف کش را در مکانی تاریک و خنک نگه دارید.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.