فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰         
  

سوراخ ته گلدان یک ویژگی لازم است. درصورتی‌که گلدان سوراخ ندارد با دریل می‌توانید سوراخی در ته آن ایجاد کنید
پرورش گل رز در گلدان
پرورش گل رز در گلدان

 از جمله مزیت‌های پرورش گل رز در گلدان این است که نیازی به فضای زیاد ندارید و لازم نیست حتماً باغچه داشته باشید تا از زیبایی گل رز لذت ببرید. حتی در آپارتمان در صورتی که نورگیر، تراس یا بالکن کوچکی داشته باشید می‌توانید گلدان گل رز را آنجا پرورش دهید. هنگامی که گل رز را در گلدان پرورش می‌دهید، در صورت نامساعد بودن شرایط آب و هوا و یا سوختن گل در زیر تابش شدید آفتاب می‌توانید گلدان را به مکان بهتری منتقل کنید. پرورش گل رز در گلدان برای بسیاری از افراد عاشق گل و گیاه گزینه بسیار خوبی است.

نکات مهم در پرورش گل رز در گلدان

توجه داشته باشید حتماً ته گلدانتان سوراخ تخلیه آب داشته باشد. اگر گلدان سوراخ زهکشی ندارد در صورت امکان خودتان ته گلدان را سوراخ کنید. اگر گلدان سوراخ زهکشی نداشته باشد و آب اضافی نتواند خارج شود، گیاهتان دچار مشکلات ریشه می‌شود و به سهولت دچار پوسیدگی ریشه و هجوم کپک و سایر بیماری‌های قارچی می‌شود. برای کمک به زهکشی آب، می‌توانید یک لایه نازک سنگ ریزه در ته گلدان بگذارید.

همچنین خاکی که برای گلدان رز استفاده می‌کنید، باید قابلیت زهکشی خوبی داشته باشد. اگر گلدان رز را می‌خواهید بیرون از خانه و در فضای باز نگهداری کنید، استفاده از خاک گلدانی ترکیبی مناسب است. اگر می‌خواهید زمستان گلدان رس را به داخل خانه بیاورید، از خاک گلدان ترکیبی استفاده نکنید چرا که بوی آن ممکن است برایتان ناخوشایند باشد.

نکته مهمی که باید توجه داشته باشید این است که از گلدان‌های شفاف برای پرورش گل رز استفاده نکنید چرا که این گلدان‌ها باعث سوختگی ریشه گیاه می‌شوند.

گلدان‌های بزرگ و سنگین را می‌توانید بر روی زیر گلدانی چرخ دار قرار دهید. سینی یا زیر گلدانی چرخ‌دار به شما کمک می‌کند بتوانید راحت‌تر گلدان رز را جابه‌جا کنید و هنگام تابش شدید آفتاب یا در سرمای شدید زمستان آن را به محیط بهتری منتقل کنید.

توجه داشته باشید نباید بگذارید آب در سینی زیر گلدانی بماند و ریشه‌های گیاه بیشتر از یک ساعت در زیر گلدانی حاوی آب قرار بگیرد. در این صورت عملکرد سوراخ‌های تخلیه گلدان بیهوده بوده و همان مشکلات پوسیدگی ریشه و بیماری‌های قارچی اتفاق خواهد افتاد.

خاک گلدان رز باید مرطوب باشد اما نباید خیس باشد. بنابراین بگذارید بین دو آبیاری سطح خاک خشک شود.

برای گلدهی گل رز کود دهی را فراموش نکنید. مرتبة اول کود دهی در فصل بهار است که جوانه‌ های تازه شروع به رشد کرده‌اند.  پس از آن تقریباً هر چهار تا شش هفته یک بار به گلدان کود بدهید. در نواحی سردتر هشت هفته پیش از اولین سرمازدگی پاییز، کود دهی را متوقف کنید.

نکات مهم در انتخاب گلدان

1- گلدان بزرگ‌تر بهتر است. گلدانی انتخاب کنید که برای نوع گل رز شما متناسب باشد. چون گیاه رز ریشه ‌های عمیقی دارد، گلدان‌های بلند بهتر از گلدانهای کوتاه هستند. هر چه گلدان بزرگ‌تر باشد نیاز کمتری به آبیاری گیاهان خواهید داشت.

2- سوراخ ته گلدان یک ویژگی لازم است. درصورتی‌که گلدان سوراخ ندارد با دریل می‌توانید سوراخی در ته آن ایجاد کنید. 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.