فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

چینه سرمایی که به آن دوره های متناوب سرد و گرم نیز گفته میشود، فرایندی است که در طی آن خواب دانه شکسته میشود تا جوانه زدن آن تسریع شود. در چینه سرمایی بذرها که برای موفقیت جوانه زنی صورت میگیرد، باید دقیقا وضعیتی مشابه آنچه در طبیعت برای بیدار شدن بذرها صورت میگیرد اتفاق بیفتد.
چینه سرمایی: چگونه به جوانه زدن بذر کمک کنیم؟
چینه سرمایی: چگونه به جوانه زدن بذر کمک کنیم؟

بسیاری افراد نمیدانند برخی بذرها برای سبز شدن و جوانه زدن نیاز به سرما درمانی دارند تا بتوانند درست جوانه بزنند. در اینجا با سرما درمانی بذرها که به عنوان چینه سرمایی شناخته میشود، آشنا میشوید.

چینه سرمایی چیست؟

در طبیعت بذرها نیاز به شرایط خاصی دارند تا جوانه بزنند. چینه سرمایی ( stratification ) که به آن دوره های متناوب سرد و گرم نیز گفته میشود، فرایندی است که در طی آن خواب دانه شکسته میشود تا جوانه زدن آن تسریع شود. در چینه سرمایی بذرها که برای موفقیت جوانه زنی صورت میگیرد، باید دقیقا وضعیتی مشابه آنچه در طبیعت برای بیدار شدن بذرها صورت میگیرد اتفاق بیفتد.

برخی از بذرها نیاز به درمان گرم و مرطوب دارند در حالی که برخی دیگر به درمان سرد و مرطوب نیازمندند. و جالب است بدانید برخی بذرها نیز به ترکیبی از هر دو درمان سرد و گرم نیاز دارند و سپس باید درمان گرم ببینند یا پس از درمان ترکیبی سرد و گرم باید یک دوره زمانی خشک و گرم داشته باشند تا جوانه بزنند. بنابراین مهمترین نکته پیش از انجام چینه سرمایی، این است که بدانید بذرهایتان برای بیدار شدن از خواب زمستانی به چه شرایطی نیاز دارند.

آیا چینه سرمایی بذرها لازم است؟

سرما درمانی برای بذرهای گیاهانی لازم است که در طول زمستان برای جوانه زدن از خاک نیاز به زمان بسیار زیادی دارند.

اگر سرما درمانی را در اواخر تابستان یا پاییز شروع میکنید، میتوانید بذرها را در گلدان ریخته و آن را در خاک فرو کنید. بذرها در بهار جوانه خواهند زد. اما اگر درمان را در اوایل فصل شروع میکنید بذرها را 12 تا 24 ساعت در آب بخیسانید و آنها را در یک کیسه پلاستیکی یا ظرف درب دار حاوی ماسه و پیت (به مقدار مساوی) قرار دهید. درب ظرف یا کیسه پلاستیکی را ببندید و آن را به مدت 10 روز در یخچال قرار دهید.

توجه داشته باشید حتما روی ظرف برچسب بزنید تا فراموش نکنید چه بذری در آن قرار داده اید. مرتبا بذرها را بررسی کنید تا مطمئن شوید خاک رطوبت دارد. پس از 10 روز بذرها را بررسی کنید ببینید آیا جوانه زده اند یا خیر. چون برخی بذرها ممکن است به دوره سرد و مرطوب طولانی تری نیاز داشته باشند. برخی بذرها را حتی باید در فریزر بگذارید تا دوره خواب آنها تمام شود.

چه بذرهایی نیاز به سرما درمانی دارند؟

بسیاری از گیاهان به چینه سرمایی بذرهایشان نیاز دارند تا چرخه خواب دانه شکسته شده و جوانه بزند. گیاهان زیر از جمله این گروه از گیاهان هستند:

-         دم موشی (Butterfly bush)

-         گوشواره (Fuchsia)

-         آفتابگردان کاذب (False sunflower)

-         چای ترش (Hardy hibiscus)

-         علف گربه یا نعنا گربه ای (Catmint)

-         گل مغربی یا گل پامچال (Evening primrose)

-         نخود گل (Perennial sweet pea)

-         کوکب کوهی یا سوسن چشم سیاه (black eyed susan)

-         سدوم یا گل ناز (sedum)

-         ساق عروس (chicksandHen)

-         علف آهن (Ironweed)

-        فانوس چینی (Chinese lantern)

-         اسطخودوس (Lavender

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.