فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

شاید متوجه شده باشید که رشد برخی از گیاهان غیر معمول و بسیار زیاد است به طوری که ظرف یک سال ارتفاع فابل توجهی پیدا میکنند. در این مقاله با تندرو ترین گیاهان کره زمین آشنا میشوید.
با ده گیاهی که سریعترین رشد را دارند آشنا شوید
با ده گیاهی که سریعترین رشد را دارند آشنا شوید

برخی از گیاهان خیلی سریع رشد میکنند (تندرو) و ظرف تنها چند سال ارتفاع قابل توجهی پیدا میکنند. اگر مشتاق هستید بدانید کدام گیاهان کره زمین سریعترین رشد را دارند، با ما همراه باشید:

1-     بامبو

بامبو با سرعت حیرت انگیزی رشد میکند و به همین علت امروزه به عنوان گیاه خانگی مورد علاقه بسیاری از مردم قرار گرفته است. به لطف نرخ رشد سریع بامبو، جایگزینی این گیاه نسبتا آسان است. ساختار گسترش ریشه به بامبو امکان میدهد با یک ساقه اصلی چندین درخت تولید شود و گیاه به صورت افقی گسترش یابد. برخی از گونه های بامبو تا 10 سانتیمتر در روز میتوانند به صورت جانبی رشد کنند. در صورتی که حوصله داشته باشید که تمام طول روز بنشینید و به بامبو نگاه کنید، در پایان روز متوجه رشد آن خواهید شد.

2-    هیبرید سپیدار  

این گونه از سپیدار درخت محبوبی به شمار می آید. تنها 5 سال طول میکشد تا این درخت به ارتفاع قابل برداشت برسد به همین علت در صنعت چوب و برای کاربردهای صنعتی، محبوب می باشد. سپیدار هیبرید سه متر در سال رشد میکند. اگر چه نرخ رشد آن به پای بامبو نمیرسد، اما قابل توجه است! هیبرید سپیدار تنها یکی از گونه های این فهرست است که به صورت مصنوعی تولید شده است و در این فهرست از سریعترین رشد برخوردار نیست.

3-    جلبک

جلبک یک یوکاریوت با رشد بسیار سریع می باشد (اگر چه شبیه گیاه است اما در واقع گیاه نیست و عملا به سختی میتوان آن را دسته بندی کرد). جلبک در همه جای دنیا یافت میشود. جلبکها به قدری سریع رشد میکنند که گاهی اوقات دچار رشد انفجاری یا شکوفایی ( bloom ) میشوند. رشد انفجاری جلبک تهدیدی برای حیات دریایی به حساب می آید چون همه اکسیژن آب را میگیرد و به موجودات دریایی اکسیژن کافی نمیرسد. برخی انواع رشد انفجاری جلبک مانند کشند قرمز ( red tide ) برای سلامت انسان نیز سمی و خطرناک هستند.

4-    عدسک آبی

این گیاه کوچک یکی از گیاهانی است که رشد بسیار سریع دارد. عدسک آبی در هر 30 ساعت، میتواند یک چرخه کامل زندگی را پشت سر بگذارد. در صورتی که عدسک آبی میتوانست با حداکثر بازدهی دائما تولید مثل کند، از نظر تئوری تنها ظرف چهار ماه چهار برابر جرم کره زمین عدسک آبی تولید میشد. حیرت انگیز است، نه؟

5-    صنوبر

این گونه درختی در امریکای شمالی سریعترین رشد را در بین درختان دارد. در برخی نواحی این گیاه 3 تا 4.5 متر در سال رشد میکند و اغلب تا چند سال همین رشد را به صورت متوالی خواهد داشت. صنوبر میتواند پس از این مرحله رشد خود را با نرخ 1.5 متر در سال ادامه دهد و با همین رشد حدود یک قرن زندگی کند.

6-     سکویای غول پیکر

شهرت درختان سکویا به اندازه بزرگشان است اما سرعت رشد آنها نیز شگفت آور است. این درخت میتواند تا 10 سال با نرخ رشد 1.2 تا 1.8 متر در سال رشد کند و سپس با نرخ رشد سالی 60 سانتیمتر تا سی سال دیگر به رشد خود ادامه دهد. جالبتر از آن این است که سکویا هر سال به رشد قطری تنه نیز ادامه میدهد. یک درخت مشهور از این گونه به نام جنرال شرمن ( General Sherman ) توسط محققان اندازه گیری شد و مشخص شد ظرف 40 سال 7.5 سانتیمتر به محیط تنه این درخت افزوده شده است. پیش از این که بگویید این که عدد بزرگی نیست، باید ارتفاع درخت سکویای غول پیکر را در نظر بگیرید تا متوجه رشد این درخت و حجم عظیم چوبی که به آن اضافه شده است، بشوید.

7-    آکاسیا (اقاقیا)

آکاسیا یا اقاقیا نیز از جمله درختانی است که سرعت رشد آن قابل توجه می باشد. یک درخت آکاسیا که در مالزی کاشته شده بود، ظرف 13 ماه به ارتفاع شگفت انگیز 10.5 متر رسید که رشد بیش از 2.5 سانتیمتر در روز را نشان میدهد. درختانی مانند آکاسیا که در نواحی استوایی قرار دارند، میتوانند مقدار زیادی مواد مغذی و آب (حاصل از باران) در طول سال دریافت کنند به همین علت دائما در حال رشد هستند.

8-     شلغم یا گیاه تندروی ویسکانسین

این نوع تجاری شلغم ( Brassica rapa ) به قدری سریع رشد میکند که در برخی نواحی به عنوان گیاه تندرو تجارت میشود. این گیاه در هر 5 هفته یک نسل جدید تولید میکند. گیاه تندروی ویسکانسین ( Wisconsin Fast Plants ) در دانشگاه ویسکانسین توسط محققان کشاورزی ساخته و کشت شد.

9-    کودزو

این گیاه سرعت رشد عجیبی دارد و در روز 30 سانتیمتر میتواند رشد کند و اگر در شرایط بهینه قرار داشته باشد در یک فصل رشد تا 18 متر رشد میکند. این نوع ارو روت ژاپنی یک آفت به حساب می آید. کودزو از هر چیزی بالا میرود و از بین بردن آن بسیار سخت است. کودزو در مسیر خود گیاهان دیگر را نابود میکند و بسیار تهاجمی است. اگر چه این گیاه بومی ژاپن است اما به نواحی دیگر کره زمین از جمله امریکا نیز گسترش یافته است.

10- اوکالیپتوس ترانس ژنیک

یکی دیگر از گیاهان تندروی موجود در این فهرست که در طبیعت وجود نداشته و توسط مهندسان ایجاد شده است است، اوکالیپتوس ترانس ژنیک است که با ترکیب ژنهای brassica و اوکالیپتوس تولید شده است. این درخت 30 درصد سریعتر از انواع دیگر اوکالیپتوس رشد میکند و تا 4.8 متر در سال ارتفاع می گیرد. برخی از آنها ظرف تنها 5 سال ممکن است تا 30 متر برسد. تصور یا پیش بینی پیامدهای بلند مدت اکولوژیکی درختان تندروی ساخت انسان مانند این اوکالیپتوس در حال حاضر غیر ممکن است. 










  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.