فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰         
  

کود دهی به کلم با کود حاوی فسفر زیاد تولید ریشه در گیاه را تحریک کرده و به رشد سر کلم کمک میکند.
دلایل عدم تشکیل سر کلم چیست؟
دلایل عدم تشکیل سر کلم چیست؟

کلم یک محصول کشاورزی فصل سرماست که میتوان دو بار در سال آن را کاشت و برداشت کرد. در برخی ارقام کلم 80 تا 90 روز طول میکشد تا سر کلم تشکیل شود. اگر برای اولین بار است که کلم میکارید و نگرانید چرا سر کلم رشد نکرده است، شاید تنها مسئله شما نوع کلمی باشد که کاشته اید و با کمی صبر و انتظار بیشتر زمان رشد سر کلمها فرا برسد. گاهی نیز ممکن است به علت نامناسب بودن شرایط خاک یا دمای محیط گیاه تحت تنش قرار گرفته باشد و به همین علت سر کلم رشد نکرده باشد. دلایل عدم رشد سر کلم متفاوت است. در اینجا با متداولترین دلایل عدم تشکیل سر کلم آشنا میشوید.

چه زمانی سر کلم تشکیل میشود؟

در واقع زمان تشکیل سر کلم بستگی به گونه کلم دارد. سر کلم سبز معمولی ظرف 70 روز معمولا تشکیل میشود. این زمان در مورد کلم قرمز کمی بیشتر طول میکشد و کلم چینی تنها ظرف 57 روز به این مرحله میرسد.

تشکیل سر کلم گاهی اوقات در شرایط آب و هوایی مرطوب و گرم معتدل در بهار بهتر از روزهای سرد پاییز انجام میشود.

چرا سر کلم تشکیل نمیشود؟

چندین فاکتور دما و محیط میتوانند عامل عدم تشکیل سر کلم باشند.

نیتروژن زیادی در خاک باعث میشود گیاه برگهای بیشتری تولید کند که نمیتواند آنها را سفت و محکم نگه دارد و سر کلم تشکیل نمیشود.

آسیب زود هنگام ناشی از هجوم آفت کرم کلم میتواند مانع از تشکیل سر کلم شود.

بیماری ریشه چماقی در خاکهای قلیایی خیس و اشباع یکی دیگر از دلایل این اتفاق است.

بذرپاشی نامناسب یا کاشت نشاها در دمای 27 درجه سانتیگراد یا بالاتر، میتواند بر تشکیل سر کلم تاثیر بگذارد.

چه اقداماتی انجام دهیم تا سر کلم تشکیل شود؟

مهمترین نکته این است که باید گیاه را در زمان مناسب بکارید. کلم در صورتی که در معرض دمای سرد (دمای زیر 7 درجه سانتیگراد) قرار بگیرد، بولت شده (بلوغ زود رس و رسیدن به مرحله تخم دهی) یا گل میدهد تا هر چه سریعتر دانه تولید کند. از طرفی در صورتی که در معرض هوای خیلی گرم قرار بگیرد سر آن تشکیل نمیشود. بهترین دما برای پرورش کلم 13 تا 18 درجه سانتیگراد است. پرورش کلم باید زمانی انجام شود که فصل برداشت آن پیش از اوج گرمای تابستان یا سرما زدگی زمستان فرا برسد.

کود دهی به کلم با کود حاوی فسفر زیاد تولید ریشه در گیاه را تحریک کرده و به رشد سر کلم کمک میکند. از کود 16- 32- 8 استفاده کنید تا مقدار نیتروژن و پتاسیم کود کمترین مقدار را داشته و فسفر آن زیاد باشد.

آبیاری برای رشد سر کلم حیاتیست.  

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.