فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

روش نگهداری در ماسه در مورد سیب زمینی، هویج، شلغم، ترب، چغندر، پیاز، تره فرنگی، موسیر و سیب زمینی ترشی نتایج بسیار خوبی حاصل میکند. این مواد را تا 6 ماه با این روش میتوان نگهداری کرد.
محصولات کشاورزی ریشه ای را در ماسه نگهداری کنید
محصولات کشاورزی ریشه ای را در ماسه نگهداری کنید

بسیاری از مواقع کشاورزان یا افراد علاقمند به پرورش سبزیجات ریشه ای مانند چغندر، ترب، هویج، پیاز، سیب زمینی، شلغم و غیره، محصول بیش از میزان مورد استفاده یا فروش تولید میکنند در نتیجه مجبور میشوند محصولات خود را به صورت فریز شده، خشک یا کنسروی نگهداری کنند. اما بیشتر مردم مصرف محصولات تازه و غیر فراوری شده را ترجیح میدهند. تمام تابستان را به پرورش و رسیدگی گیاهان خود گذرانده اید و حالا نمیخواهید شاهد کاهش ارزش آنها شوید. نگران نباشید، راه دیگری نیز پیش پای شما وجود دارد: سبزیجات ریشه ای را میتوانید در ماسه نگهداری کنید.


/plant/articlevaluedimages/NAP201757162623896/20170226163237Nargil_ir.jpg/plant/articlevaluedimages/NAP201757162623896/20170226163237Nargil_ir.jpg

نگهداری محصولات کشاورزی در ماسه

جالب است بدانید در برخی کشورها مانند ایالات متحده، هدر رفت و دور ریز مواد غذایی زنان خانه دار نسبت به رستورانها و خوار و بار فروشی ها بیشتر است. هنگام فراوانی محصولات در پاییز باید به فکر روشهای جایگزین برای نگهداری محصولات کشاورزی ریشه ای بود. نگهداری سبزیجات ریشه ای در ماسه یکی از بهترین روشها برای این منظور است.

نگهداری سبزیجات ریشه ای همراه با مواد غذایی دیگری مانند سیب مفهوم جدیدی نیست. در گذشته والدین و اجداد ما سبزیجات ریشه ای را در سردابهای خنک نگهداری میکردند و در بسیاری از مناطق آنها را در ماسه قرار میدادند. استفاده از ماسه برای نگهداری محصولات کشاورزی به تنظیم رطوبت و دور نگهداشتن رطوبت محیط از مواد غذایی کمک میکند بنابراین دیگر مواد غذایی فاسد نمیشوند و طول عمر نگهداری آنها افزایش می یابد.

https://notjustgreenfingers.files.wordpress.com/2013/08/picture-060.jpghttps://notjustgreenfingers.files.wordpress.com/2013/08/picture-060.jpg

چگونه سبزیجات ریشه ای را در ماسه نگهداری کنیم؟

ذخیره سازی سبزیجات ریشه ای در ماسه به چند روش امکان پذیر است. اول میتوانید جا میوه ای یخچال را به عنوان مخزن نگهداری استفاده کنید. برای نگهداری مواد از ماسه شسته ریز (همان نوع ماسه ای که برای بازی کودکان استفاده میشود) یا ماسه بادی استفاده کنید. جا میوه ای را تا ارتفاع چند سانتیمتری پر از ماسه کنید و سبزیجات ریشه ای مانند شلغم، هویج، چغندر و غیره و همچنین میوه های سفت مثل سیب و گلابی را در داخل آن قرار دهید. روی آنها را با ماسه بپوشانید و کمی فضا برای گردش هوا باقی بگذارید. میوه ها باید حداقل 3 سانتیمتر از هم فاصله داشته باشند. برای نگهداری محصولات در ماسه نباید آنها را بشویید چرا که با شستن میوه فرایند تجزیه و تخریب آنها را تسریع میکنید. تنها کافیست خاک آنها را با فرچه ای با ملایمت تمیز کنید و برگهای آنها را جدا نمایید.

همچنین میتوانید ماسه و محصولات غذایی را در جعبه های میوه در مکانی خنک مانند زیرزمین یا پارکینگ خنک نگهداری کنید. توجه داشته باشید دمای مکانی که این مواد را نگهداری میکنید نباید به زیر نقطه انجماد برسد. بقیه مراحل مانند روش بالا انجام میشود. سبزیجات باید از سیب جدا نگه داشته شوند چرا که سیب گاز اتیلن متصاعد میکند که باعث تسریع رسیدگی و فاسد شدن ماده غذایی میشود. سبزیجات ریشه ای که به صورت عمودی رشد میکنند مانند هویج و ترب را نیز به همین روش میتوانید نگهداری کنید اما بهتر است آنها را به حالت ایستاده در ماسه قرار دهید.

برای افزایش طول عمر سبزیجات ریشه ای بهتر است آنها را در مکانی خشک به مدت یک تا دو روز نگهداری کنید تا پوستشان پیش از ذخیره سازی و دفن در ماسه، خشک شود.

روش نگهداری در ماسه در مورد سیب زمینی، هویج، شلغم، ترب، چغندر، پیاز، تره فرنگی، موسیر و سیب زمینی ترشی نتایج بسیار خوبی حاصل میکند. این مواد را تا 6 ماه با این روش میتوان نگهداری کرد. زنجبیل و گل کلم نیز به خوبی در ماسه می مانند. برخی مردم میگویند کرفس، اندیو و کاهو چینی را نیز میتوان با این روش چند ماه نگهداری کرد.

اگر در باغچه خود سبزیجات ریشه ای کاشته اید و نمیدانید چگونه آنها را نگهداری کنید، روش نگهداری سبزیجات ریشه ای در ماسه را امتحان کنید.  

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.