فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

گیاه تازه کاشته شده شاهپسند نیاز به آبیاری منظم دارد اما پس از این که رشد کرد نیاز کمی به آب داشته و تا حدی به خشکی و کم آبی مقاوم است.
نکات مهم در نگهداری و پرورش شاهپسند درختی
نکات مهم در نگهداری و پرورش شاهپسند درختی

نگهداری و پرورش گیاه شاهپسند درختی ( lantana ) کار ساده ایست. این گیاه گلدار شبیه شاهپسند خزنده بوده و مدت گلدهی آن طولانی است.

برای پرورش و مراقبت از شاهپسند ابتدا باید بدانید چه رقمی را پرورش میدهید. شاهپسند ارقام مختلفی دارد که رنگ گلهای آنها متفاوت است. بسته به شرایط آب و هوایی منطقه و نوع شاهپسند ممکن است گیاهتان یک ساله و یا چند ساله باشد. شاهپسند را هم در باغچه میتوانید بکارید هم به صورت گلدانی میتوانید در داخل خانه یا دفتر کار نگهداری کنید. حتی انواع خزنده آن را میتوانید در سبدهای آویز گلدانی پرورش دهید و از آن برای جذب پروانه ها به باغچه استفاده کنید.

شرایط لازم برای پرورش شاهپسند

پرورش شاهپسند در خانه یا باغچه یکی از بهترین راهها برای گلدار و رنگارنگ کردن چشم انداز است. برای این کار مکانی آفتاب گیر را انتخاب کنید. توجه داشته باشید خاک گیاه باید قابلیت زهکشی مناسبی داشته باشد. اگر چه این گیاه به شرایط مختلف خاک مقاوم است اما خاک کمی اسیدی را ترجیح میدهد. مالچ پاشی با برگهای سوزنی کاج راه بسیار آسانی برای افزایش pH خاکهایی است که اسیدیته کمی دارند.

همین که خطر سرما زدگی در بهار برطرف شد و از بابت افت ناگهانی دما مطمئن شدید، میتوانید گیاه شاهپسند بکارید. به خاطر داشته باشید شاهپسند هوای گرم را ترجیح میدهد بنابراین تا زمانی که هوا گرم نشود ممکن است جوانه زدن آن به کندی صورت بگیرد و تعداد آنها فراوان نباشد.

گیاه تازه کاشته شده شاهپسند نیاز به آبیاری منظم دارد اما پس از این که رشد کرد نیاز کمی به آب داشته و تا حدی به خشکی و کم آبی مقاوم است. در واقع بهتر است یک بار در هفته به صورت عمیق آن را آبیاری کنید.

در هر بهار میتوانید مقدار کمی کود به این گیاه بدهید اما این کار ضرورتی ندارد. کود دهی زیاد به شاهپسند مانع گلدهی آن میشود.

برای ترغیب شاهپسند به گلدهی، به صورت دوره ای نوک مرده شاخه های آن را بچینید. گیاهی که پرپشت شده و زیادی رشد کرده است را میتوانید با هرس یک سوم از آن سبک کنید و در صورت تمایل شاخه های چیده شده را قلمه کرده و گیاهان جدید تولید کنید. این گیاه پس از هرس خیلی زود دوباره رشد میکند. بهتر است به صورت منظم هر سال در فصل بهار گیاه را هرس کنید.


/plant/articlevaluedimages/NAP201753143110123/20170222143459Nargil_ir.jpg/plant/articlevaluedimages/NAP201753143110123/20170222143459Nargil_ir.jpg

شایعترین مشکلات و بیماریهای شاهپسند

اگرچه این گیاه زیاد دچار مشکل نمیشود اما ممکن است گاهی با آفت زدگی و بیماری شاهپسند مواجه شوید بنابراین بهتر است اطلاعاتی درباره آنها داشته باشید.

-    سفیدک پودری : در صورتی که گیاهتان نور کافی دریافت نکند ممکن است مورد هجوم سفید پودری قرار بگیرد. به علاوه در صورتی که گیاه زیاد مرطوب بماند دچار پوسیدگی ریشه میشود.

-    کپک دوده ای : کپک دوده ای یک بیماری قارچی است که باعث سیاه شدن سطح برگها میشود. اغلب کپک دوده ای خود معلول هجوم آفتهایی مانند آفت مگس سفید است.

-    از جمله آفت زدگی که معمولا در شاهپسند اتفاق می افتد سنک ( lace bug ) است که باعث خاکستری یا قهوه ای شدن برگها و سپس ریزش آنها میشود.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.