فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

هنگام پرورش کلم در گلدان از مزیت بزرگ استفاده از خاک تمیز و غیر آلوده برخوردار هستید.
کاشت و پرورش سبزیچات: چگونه در گلدان کلم بکاریم
کاشت و پرورش سبزیچات: چگونه در گلدان کلم بکاریم

در بسیاری از مواقع خاک باغچه مناسب نیست یا فضای کافی برای کاشت محصولاتی که دوست دارید در آن وجود ندارد اما نباید نا امید شوید چرا که تنها چیزی که لازم دارید گلدان و آگاهی از روش پرورش هر نوع سبزیجات در گلدان است. همچنین پرورش سبزیجات در گلدان روش بسیار خوبی برای کسانیست که خانه آپارتمانی دارند یا حیاطشان باغچه ندارد اما علاقه زیادی به کار باغبانی و پرورش سبزیجات دارند. در اینجا یاد میگیرید چگونه در گلدان کلم بکارید و از محصول کلم خود لذت ببرید.

پرورش کلم در گلدان

اگر هنوز تردید دارید آیا میتوانید کلم را در گلدان پرورش دهید، باید به شما بگوییم بله حتما میتوانید. کاشت و پرورش کلم در گلدان کار آسانی است به شرطی که گلدان را پر از کلم نکنید. گیاه کلم رشد خوبی دارد و بزرگ میشود به طوری که ارتفاع آن به 1.2 متر ممکن است برسد و همچنین پهنای زیادی خواهد داشت. بنابراین گیاهان کلم را به یک گیاه در هر گلدان 3.5 لیتری محدود کنید. گاهی کلمی که در گلدان بزرگ میشود فضای زیادی ندارد و اگر فضای کافی برای آن وجود نداشته باشد سر کلم خیلی کوچکتر خواهد شد.

زمانی که دما به 15 درجه سانتیگراد میرسد کلم بهترین رشد را خواهد داشت. در بیشتر مناطق هم در بهار میتوان کلم کاشت هم در پاییز. برای کاشت کلم چهار هفته پیش از آخرین سرما زدگی بهار یا شش الی هشت هفته پیش از اولین سرما زدگی پاییز اقدام کنید. بذرهای سبز شده و جوانه زده را پس از یک ماه میتوانید به گلدان بیرون از خانه منتقل کنید.

نکات مهم در مراقبت از کلم گلدانی

مراقبت از گلدان کلم ممکن است برای برخی دشوار باشد. کلم نیاز به آبیاری منظم و مکرر دارد تا رشد خوبی داشته باشد. با این حال نباید گیاه را بیش از حد آبیاری کنید وگرنه محصول کلم ممکن است ترک خورده و باز شود. دو تا سه مرتبه به کلم گلدانی آب بدهید.

آفت زدگی نیز ممکن است صاحب گیاه کلم را با مشکل مواجه کند اما به خاطر داشته باشید شما هنگام پرورش کلم در گلدان از مزیت بزرگ استفاده از خاک تمیز و غیر آلوده برخوردار هستید. با این حال در این شرایط نیز گیاهانتان کاملا از هجوم آفات در امان نیستند. برای جلوگیری از هجوم آفت های کلم از توری در اطراف گلدان استفاده کنید. آفت کرم کلم ( cabbage worm ) و مگس ریشه ( root maggot ) در خاک تخم ریزی میکنند. بنابراین با پوشاندن قاعده گیاه با مقوا یا فویل آلومینیوم میتوانید مانع از هجوم این آفتهای گیاهی شوید.

اگر گیاه کلم تان به هر شکل به آفت آلوده شد خاک آن را در پایان فصل دور بریزید و هرگز دوباره از این خاک استفاده نکنید چرا که تخم آفتها در آنها باقی می ماند. 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.