فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۱/۲۸         
  

تنها زمانی برگهای شلغم را جدا کنید که میخواهید شلغم را برداشت کنید. هنگامی که برگهای گیاه را میبرید توانایی جذب انرژی خورشید که برای رشد ریشه لازم است، کاهش می یابد.
کاشت و پرورش سبزیجات: نحوه و زمان برداشت شلغم چگونه است
کاشت و پرورش سبزیجات: نحوه و زمان برداشت شلغم چگونه است

شلغم ( turnip ) یک سبزیجات ریشه ای است که رشد خیلی خوبی دارد و ظرف دو ماه آماده برداشت میشود. شلغم ارقام زیادی دارد و هر یک زمان رسیده شدن شان کمی متفاوت از سایرین است. اما چه زمانی شلغم آماده برداشت میشود؟ میتوانید شلغمها را در چند مرحله مختلف رشد از دل خاک بیرون بکشید. زمان برداشت شلغم بستگی به این دارد که ترجیح میدهید محصول شلغم تان درشت و کاملا رسیده باشد یا کوچک و شیرین و جوان.

زمان برداشت شلغم

روشهای مختلفی برای برداشت شلغم و ذخیره سازی آن وجود دارد. برخی شلغمها را از خاک بیرون کشیده و بدون دست زدن به ساقه و برگها آنها را دسته بندی میکنند. برای این کار بهتر است قطر شلغمها حدود 5 سانتیمتر باشد. شلغمهایی که برگهایشان جدا میشود زمانی برداشت میشوند که قطرشان به هفت هشت سانتیمتر رسیده باشد.

زمان دقیق برداشت شلغم بر اساس نوع شلغم و شرایط رشد آن تعیین میشود. گیاهانی که در شرایط نامناسب تری پرورش پیدا میکنند مدت بیشتری طول میکشد تا رسیده شوند. اگر میخواهید از برگ شلغم نیز استفاده کنید، رشد ریشه آن کُند تر میشود و مدت بیشتری باید منتظر فرا رسیدن زمان برداشت شوید.

چگونه شلغم ها را برداشت کنیم؟

مدت زمان لازم برای رسیده شدن شلغم هایی که از بذر پرورش داده شده اند از 28 روز تا 75 روز متفاوت است. ارقام بزرگتر شلغم مدت بیشتری طول میکشد تا به اندازه کامل برسند. همچنین میتوانید زمانی که شلغمها کوچکتر هستند و طعمشان ملایمتر است آنها را برداشت کنید. شلغمها در بهار یا پاییز از بذر پرورش داده میشوند. شلغمهایی که برای محصول پاییزی کشت شده اند، باید پیش از افت زیاد دما و سرما زدگی برداشت شوند. با این حال به نظر میرسد در صورتی که شلغمها با سرمای ملایم مواجه شوند طعم شیرین تری خواهند داشت.

تمام شلغمها را باید پیش از سرمازدگی و انجماد از خاک بیرون بکشید وگرنه ممکن است ریشه های گیاه (خود شلغمها) ترک خورده و در خاک بپوسند.

شلغمها را در مکانی سرد میتوانید به خوبی نگهداری کنید بنابراین تا اواخر پاییز تمامی محصول را از خاک بیرون بکشید و برداشت کنید. در نواحی گرمتر برداشت شلغم فرصت بیشتری دارد و میتوان مدت طولانی تری آنها را در خاک گذاشت. برای این کار باید در اطراف گیاهان شلغم مالچ پاشی کنید تا مانع از یخ زدن ریشه ها شوید.

برگ شلغم

برگ شلغم نیز خوراکی بوده و بسیار مغذی و مفید است. میتوانید از انواع گوناگون شلغم برگ شلغم برداشت کنید اما اگر اجازه دهید برگهای شلغم رشد کنند رشد خود ریشه کند میشود. برخی انواع شلغم برگهای بزرگی تولید میکنند، میتوانید از این ارقام شلغم برای برداشت برگ شلغم استفاده کنید.

تنها در صورتی برگهای شلغم را ببرید که میخواهید شلغم را برداشت کنید. هنگامی که برگهای گیاه را میبرید توانایی جذب انرژی خورشید برای رشد ریشه کاهش می یابد.

نگهداری و ذخیره سازی شلغمهای برداشت شده

پس از برداشت ریشه گیاه شلغم، برگهای آن را ببرید و در مکانی خنک نگهداری کنید. بهترین دما برای نگهداری 0 تا 2 درجه سانتیگراد است. بنابراین یخچال مکان بسیار خوبی برای نگهداری شلغمها است.

اگر محصول شلغم تان زیاد بوده است، آنها را در جعبه هایی با پوشش پوشالی یا حصیری بگذارید و در زیرزمین یا انبار خنک نگه داری کنید. توجه کنید حتما محل نگهداری شلغمها خشک باشد تا دچار قارچ و کپک نشوند. شلغم را میتوانید همانند پیاز و سیب زمینی چندین ماه نگهداری کنید به شرطی که میزان رطوبت محل نگهداری کمتر از 90 درصد باشد.

اگر مطمئن نبودید چه زمانی باید شلغم را برداشت کنید و دیر اقدام کرده اید احتمالا شلغمها چوبی و ریشه ای شده اند. در این حالت بهتر است آنها را پوست بگیرید و آب پز کنید. 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.