فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

برداشتن میوه های قدیمی از روی درخت در حین هرس میتواند به حذف منشا احتمالی این قارچ کمک کند.
مشکلات پرورش انار: علت سیاه شدن و پوسیدگی انار از داخل چیست؟
مشکلات پرورش انار: علت سیاه شدن و پوسیدگی انار از داخل چیست؟

گاهی اوقات هنگامی که میوه اناری که ظاهر سالم و خوبی دارد باز میکنید میبینید دانه های آن سیاه شده اند و میوه از درون پوسیده است. علت پوسیدگی انار از داخل و سیاه شدن دانه های آن چیست؟ در اینجا با بیماری سیاهی قلب انار آشنا میشوید.  

پوسیدگی انار از داخل: بیماری سیاهی قلب میوه

انار گیاهی درختچه ای است که میوه آن خوراکی و بسیار لذیذ است. بخش خوراکی میوه انار در واقع دانه های آبدار آن است. درختچه انار میتواند 3 تا 3.5 متر رشد کند اما معمولا هرس میشود تا قد آن کوتاهتر بوده و برداشت میوه آسانتر شود. شاخه های انار خاردار هستند و برگهای سبز تیره و براق در می آورند. در بهار درخت انار شروع به گلدهی میکند. شکوفه های انار به رنگ قرمز نارنجی هستند و شکل آنها در انواع ماده زنگوله ای و در هرمافرودیت گلدانی شکل است.

بخش خوراکی میوه انار (آریل) ترکیبی از هزاران دانه است که تک تک آنها با غلاف آبدار و گوشتی پوشانده شده اند. چندین گونه انار وجود دارد و آب دانه های انار ممکن است از صورتی روشن تا قرمز تیر و حتی زرد متفاوت باشد. طعم آب انار از ترش تا کاملا شیرین متفاوت است. معمولا پوست انار چرمی و قرمز رنگ است اما برخی انواع آن نارنجی یا زرد رنگ هستند. سیاه شدن یا پوسیدگی وسط انار، بیماری سیاهی قلب ( black heart disease ) نام دارد که به آن پوسیدگی سیاه، پوسیدگی قلب و قلب سیاه نیز گفته میشود.

هنگامی که انار از داخل دچار پوسیدگی میشود دیگر قابل فروش یا مصرف نیست و تولید کننده انار محصول خود را از دست داده است.

علائم و نشانه های بیماری سیاهی قلب انار

سیاهی قلب انار هیچ نشانه بیرونی ندارد بلکه میوه کاملا سالم و طبیعی به نظر میرسد تا این که آن را باز میکنید و میبینید میوه از داخل سیاه شده است. آزمایشهای زیادی صورت گرفته است تا عامل سیاهی قلب انار مشخص شود به این امید که راهی برای کنترل آن پیدا شود. در نهایت پس از مطالعات فراوان قارچ آلترناریا ( Alternaria ) به عنوان منشا اصلی بیماری پوسیدگی داخل میوه ایزوله شد. این قارچ وارد شکوفه انار شده و سپس هنگام تبدیل شکوفه به میوه در قلب آن باقی می ماند. برخی تحقیقات پیشنهاد میکنند شکوفه انار آلوده به هاگهای قارچ آلترناریا آلوده میشود. سپس این هاگهای بیماری زا وارد میوه آسیب دیده که در اثر اصابت خار شاخه ها سوراخ شده یا به دلیلی ترک خورده اند میشود و میوه را بیمار میکند. همچنین به نظر میرسد این بیماری قارچی در شرایطی که بارندگی در فصل گلدهی درخت زیاد باشد بیشتر میوه ها را تحت تاثیر قرار میدهد.

فرایند آلودگی میوه انار به این قارچ بیماری زا هنوز به طور کامل مشخص نشده است و نوع قارچ آلترناریا که منجر به این بیماری قارچی میشود هنوز تحت شرایط ایزوله قرار دارد.

هنوز هیچ راهی برای مبارزه با بیماری سیاهی قلب انار وجود ندارد. برداشتن میوه های قدیمی از روی درخت در حین هرس میتواند به حذف منشا احتمالی این قارچ کمک کند. 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.