فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

علائم آسیب مگس سفید یا انواع دیگر حشرات مکنده شامل ایجاد یک لایه چسبناک بر روی برگ، زرد شدن برگها و توقف رشد گیاه است.
مبارزه با مگس سفید: روشهای از بین بردن حشرات ریز سفید روی گیاه چیست
مبارزه با مگس سفید: روشهای از بین بردن حشرات ریز سفید روی گیاه چیست

یکی از آزار دهنده ترین آفتهای گیاهان، مگس سفید است. مگس سفید حشرات ریز سفید رنگی هستند که پرواز میکنند. مبارزه با مگس سفید دشوار و مستلزم تلاش زیاد است اما غیر ممکن نیست. در اینجا روشهای مقابله با آفت مگس سفید را یاد میگیرید.

چگونه مگس سفید را بشناسیم؟

مگس سفید از دسته حشرات مکنده شیره گیاه است. از جمله آفات دیگر مکنده شیره گیاه عبارتند از شته، شپشک آرد آلود و حشره پولک دار. آسیب این حشرات همه تقریبا علائم مشابهی در گیاه ایجاد میکنند.

علائم آسیب مگس سفید یا انواع دیگر حشرات مکنده شامل ایجاد یک لایه چسبناک بر روی برگ، زرد شدن برگها و توقف رشد گیاه است. برای این که مشخص کنید آیا گیاهتان دچار حمله مگس سفید شده است یا نه، حشراتی را که روی گیاه میبینید بررسی کنید. معمولا میتوانید در سطح زیر برگها حشرات آفت را مشاهده کنید.

مگس سفید همان طور که از نامش پیداست حشره سفید رنگ بسیار کوچکی است که اگر خوب به آن دقت کنید شبیه به مگس یا شب پره است. معمولا چند مگس را در یک مکان مشاهده میکنید.

روشهای از بین بردن مگس سفید

در صورتی که دشمنان طبیعی مگس سفید مانند کفشدوزک در اطراف گیاهانتان نباشد، وجود مگس سفید مشکل ساز میشود. ممکن است به خاطر استفاده از حشره کش یا بدی آب و هوا کفشدوزکهای ناحیه شما از بین رفته باشند و دچار حمله مگس سفید شده باشید.

در واقع بدون کمک حشرات مفید، کنترل آفت مگس سفید دشوار میشود. بنابراین اولین قدم کمک گرفتن از حشرات شکارچی مگس سفید یا انتشار دادن آنها در بین گیاهان است. 

شکل- سن شکارگر بالغ در حال خوردن شفیه های مگس سفید 


از جمله دشمنان طبیعی این آفت عبارتند از:

-         بال توری سبز (Green Lacewing)

-         سن شکارگر (minute pirate bugs)

-         شکارچی مگس سفید

-         انگل مگس سفید

-         سن چشم بزرگ (Big-eyed Bug)

-         کفشدوزک

تاکید میکنیم بهترین راه از بین بردن مگس سفید استفاده از حشرات مفید است.

علاوه بر این روش، میتوانید اقدامات دیگری نیز انجام دهید:

-    مالچ بازتابنده آلومینیوم باعث میشود پیدا کردن گیاهان میزبان برای مگس سفید دشوار شده و در نتیجه نتوانند به گیاه هجوم بیاورند. این روش برای محافظت از گوجه فرنگی و فلفل و گیاهان دیگر در مقابل بیماریهایی که مگس سفید انتقال میدهد، مناسب است. به جای آن از فویل معمولی آلومینیوم یا حتی سی دی های خراب و بدون استفاده نیز در اطراف گیاه میتوانید استفاده کنید.

-    استفاده از کارت چسب زرد رنگ برای به تله انداختن و جمع کردن مگسهای سفید از گیاهان گوجه فرنگی، فلفل، سیب زمینی شیرین، خانواده کلم و غیره مفید است. همچنین میتوانید ترکیبی 50 50 از وازلین و مایع ظرفشویی تهیه کنید و بر روی صفحاتی که با رنگ زرد روشن رنگ کرده اید،  اسپری کنید. این ترکیب به اندازه کافی چسبناک است که بتواند این حشرات ریز سفید رنگ را گیر بیندازد.

-    با کمک فشار آب زیاد مگسهای سفید زیر برگها را بشویید. سپس با استفاده از محلول رقیق صابون حشره کش، برگها را تمیز کنید. ترجیحا این کار را عصر انجام دهید. یک هفته بعد این کار را تکرار کنید.

-    جارو برقی یکی از بهترین راههای گرفتن مگسهای سفید از گیاه است چرا که هم لاروها و هم شفیره های آنها را نیز از گیاه جدا میکند. اگر مرغ و جوجه نگهداری میکنید بگذارید آنها برگهای گیاه آلوده را سوراخ کرده و بخورند.

-    هرگز از مواد شیمیایی حشره کش برای کنترل مگس سفید استفاده نکنید. بسیاری از گونه های آنها در مقابل حشره کش مقاوم هستند در حالی که شکارچیان آنها مقاوم نبوده و از بین میروند. بنابراین با این کار فقط حشرات مفید را از بین میبرید و به مگسهای سفید فرصت جولان میدهید.  

-         گفته میشود روغن چریش میتواند برای کنترل این آفت مکنده موثر باشد و از طرفی حشارت مفید را نیز از بین نمیبرد. 





  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.