فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

در فصل رشد هنگامی که خاک کیاه بشقابی تا عمق 5 سانتیمتری خشک شد، به آن آب بدهید.
کاشت و پرورش بشقابی: چگونه از گیاه بشقابی مراقبت کنیم
کاشت و پرورش بشقابی: چگونه از گیاه بشقابی مراقبت کنیم

گیاه بشقابی یا آئونیوم ( Aeonium ) یک گیاه برگ گوشتی (ساکولِنت) است که برگهای آن به شکل گل رز آرایش یافته اند. پرورش بشقابی در نواحی گرمسیری آسان است. این گیاه زیبا را میتوان در فضای داخل خانه و آپارتمان نیز پرورش داد. برای این کار باید مکانی آفتاب گیر را برای قرار دادن گلدان آئونیوم انتخاب کنید که دمای آن گرم و مطبوع باشد. در اینجا با نکات مهم برای پرورش بشقابی در داخل خانه یا فضای بیرون بیشتر آشنا میشوید.

گیاه بشقابی چیست؟

گیاهان گوشتی و آبدار استراتژی خاصی برای سازگاری با شرایط گرم و خشک پیدا کرده اند. این گیاهان در انواع رنگ، بافت و اندازه وجود دارند. آئونیوم نیز یکی از این گیاهان است که برگهای چاق و پر آب دارد و در آنها رطوبت را ذخیره میکند. آئونیوم بر خلاف بسیاری از انواع گیاهان ساکولنت، سیستم ریشه سطحی دارد و نباید بگذارید کامل خشک شود. در فصل رشد هنگامی که خاک تا عمق 5 سانتیمتری خشک شد، به آن آب بدهید. بیش از 35 گونه بشقابی وجود دارد که اندازه های آنها بسیار متفاوت است.

جایگاه بشقابی در بین گیاهان

هنگامی که میخواهید گیاه بشقابی نگهداری کنید، میتوانید از آن در بین گیاهان گوشتی دیگر برای تزئین باغچه یا بخشی از اتاق استفاده کنید. بشقابی در گلدانهای کم عمق با خاک ترکیبی کاکتوس و پیت به خوبی رشد میکند. میتوانید گلدان آئونیوم را در کنار گیاهان دیگر مانند آلوئه ورا، آگاو و یشم قرار دهید تا فضای جالب گرمسیری ایجاد کنید.

یک لایه نازک مالچ غیر آلی مانند سنگریزه های زینتی در روی خاک این گیاهان قرار دهید و آنها را در مکانی گرم بگذارید. اگر میخواهید آئونیوم را در بیرون از خانه نگهداری کنید، باید در حاشیه های آفتاب گیر باغچه یا صخره مصنوعی آن را قرار دهید. در نواحی سردسیری که ممکن است دما افت زیادی داشته باشد برگهای گیاهان گوشتی ممکن است دچار سرمازدگی شده و از بین بروند و بیفتند. اگر روی خاک مالچ پاشی کنید دوباره در فصل بهار گیاه رشد میکند.

روش تکثیر گیاه بشقابی چگونه است

برای گیاه بشقابی خاک با زهکشی خوب و مکان آفتاب گیر انتخاب کنید. بشقابی دمای بین 4 تا 38 درجه سانتیگراد را میتواند تحمل کند.

این گیاهان گوشتی را به راحتی میتوان با قلمه زدن تکثیر کرد. برای این کار تنها کافیست یکی از رز های گیاه را ببرید و چند روزی بگذارید کنار تا انتهای ساقه خشک شده و کال ببندد. سپس آن را در پیت ماس کمی مرطوب بگذارید. قلمه خیلی زود ریشه داده و گیاه جدیدی تولید میکند.

 نکات مهم در پرورش بشقابی

مراقبت از بشقابی بسیار آسان است. فقط باید توجه داشته باشید گیاهان گلدانی نسبت به گیاهانی که در خاک باغچه کاشته شده اند، به آبیاری بیشتری نیاز دارند. برای گیاهان گلدانی آئونیوم تنها یک بار در سال و در شروع فصل رشد (بهار) هنگامی که جوانه های تازه آن را مشاهده کردید، کود بدهید. در گیاهان باغچه ای آئونیوم به ندرت نیاز به کود دهی وجود دارد اما میتوانید یک لایه سبک مالچ در اطراف قاعده گیاه بریزید. مراقب باشید اطراف ساقه را بیش از حد زیر مالچ نبرید چون ممکن است دچار پوسیدگی شده و از بین برود.

مشکلات و بیماریهای گیاه بشقابی

یکی از شایعترین مشکلات بشقابی پوسیدگی ریشه و هجوم حشرات است. پوسیدگی ریشه را میتوانید با رعایت چند نکته پیشگیری کنید. از گلدان سفالی بدون لعاب برای گیاه استفاده کنید تا آب اضافی آن به راحتی تبخیر شود. همچنین از خاک با زهکشی خوب استفاده کنید و راههای خروج آب اضافی از گلدان را پیش از کاشت بررسی کنید تا از زهکشی مناسب آن مطمئن شوید. هرگز نگذارید ریشه گیاه در آب غوطه ور بماند.

برای مراقبت و نگهداری از بشقابی باید مراقب هجوم آفتها نیز باشید. کنه ها و حشره های پولک دار ممکن است به گیاهان ساکولنت حمله کنند. با صابون باغبانی یا روغن چریش میتوانید با این آفتها مبارزه کنید.

هنگام اسپری صابون حشرهکش مراقب باشید. اسپری مکرر صابون حشره کش روی گیاه باعث تغییر رنگ آن و ایجاد ضایعاتی بر روی پوست گیاه میشود.  



  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.