فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۲/۴         
  

پژمردگی ورتیسیلیوم یک بیماری قارچی است که از طریق ریشه به گیاهان آسیب پذیر حمله میکند و از طریق سیستم آوندی گیاه به تمامی آن گسترش پیدا میکند.
پژمردگی ورتیسیلیومی: علت پژمردگی و زرد شدن و افتادن برگها چیست
پژمردگی ورتیسیلیومی: علت پژمردگی و زرد شدن و افتادن برگها چیست

گاهی پژمرده شدن و پیچ خوردن برگها و تغییر رنگ و در نهایت مردن آنها ممکن است نشانه بیماری پژمردگی ورتیسیلیومی ( verticillium wilt ) باشد. ممکن است در ابتدا در بهار یا پاییز که دمای هوا معتدل است متوجه این وضعیت شوید. برای این که بدانید آیا پژمردگی گیاهتان به خاطر این بیماری قارچی است یا خیر، و برای آشنایی با راههای درمان پژمردگی ورتیسیلیومی با ما همراه باشید.

پژمردگی ورتیسیلیومی چیست؟

پژمردگی ورتیسیلیوم یک بیماری قارچی است که  در خاک زندگی میکند. این قارچ از طریق ریشه به گیاهان آسیب پذیر حمله میکند و از طریق سیستم آوندی گیاه به تمامی آن گسترش پیدا میکند. فهرست گیاهانی که دچار بیماری ورتیسیلیوم میشوند گسترده است و درختان، درختچه ها و گیاهان زینتی یک ساله و چند ساله را شامل میشود. همچنین در محصولات سبزیجات و میوه ها نیز ممکن است گسترش پیدا کند.

نشانه های پژمردگی ورتیسیلیوم چیست؟

علائم پژمردگی ورتیسیلیوم مشابه مشکلات و بیماریهای دیگر گیاهی است و به همین علت تشخیص آن دشوار است. ابتدا برگها پیج خورده و زرد یا قرمز میشوند و در نهایت قهوه ای شده و می افتند. ساقه ها و شاخه ها نیز خشک شده و می میرند. ممکن است علائم بیماری را در یک سمت گیاه ببینید در حالی که سمت دیگر آن به نظر سالم میرسد.

از آنجایی که این بیماری از طریق سیستم آوندی گیاه منتقل میشود، باعث تغییر رنگ شدید برگها میشود. اگر پوست درخت را بکنید رگه های تیره رنگی در چوب آن مشاهده میکنید. اگر یک شاخه را ببرید و به سطح مقطع آن نگاه کنید، حلقه های تیره رنگی در آن میبینید. این تغییر رنگها در چوب در تمییز بین پژمردگی ورتیسیلیومی و بیماریهای دیگر به شما کمک میکند.

 

شکل- حلقه های تیره رنگ در سطح مقطع چند شاخه بریده شده از گیاه آلوده به بیماری قارچی پژمردگی ورتیسیلیومی

مقابله و کنترل قارچ ورتیسیلیوم

بیماری ورتیسیلیومی را پس از ورود به داخل گیاه دیگر نمیتوان از بین برد. بهترین کار این است که همه گیاهان آلوده که کوچک هستند و به راحتی جایگزین میشوند را از خاک خارج کرده و از بین ببرید.

توجه داشته باشد که این بیماری پس از حذف گیاه بیمار، در خاک باقی می ماند بنابراین هرگز یه گونه آسیب پذیر دیگر را در همان ناحیه نکارید.

درمان پژمردگی ورتیسیلیومی درختها و درختچه ها مبتنی بر بهترین درمان برای بازسازی و تقویت مقاومت گیاه در مقابل بیماری است. به گیاه به صورت مرتب آب بدهید و در صورت امکان بعد از ظهرها سایه برای آن فراهم کنید. برای کود دهی، به صورت منظم کود پر فسفر و کم نیتروژن به گیاه بدهید. شاخه ها و برگهای مرده را هرس کنید.

یک روش از بین بردن بیماری قارچی ورتیسیلیوم آفتاب دهی به خاک ( solarization ) است. حمام آفتاب باعث میشود تا عمق 15 سانتیمتری خاک دما بالا برود. معمولا این افزایش دمای خاک به حدی است که قارچها را نابود میکند. برای آفتاب گیری خاک ابتدا با شخم زدن خاک را آماده کنید و سنگهای بزرگ را از آن خارج کنید و سپس با پلاستیک ناحیه آلوده خاک را به طور کامل با پلاستیک شفاف بپوشانید. لبه های پلاستیک را زیر خاک ببرید و روی آن کامل خاک بریزید تا جایی برای خروج هوا از زیر پلاستیک وجود نداشته باشد و پلاستیک محکم در جای خود بماند تا هوای زیر آن خوب داغ شود. سه تا پنج هفته بگذارید خاک به همین وضعیت در زیر نور مستقیم خورشید بماند و همه جای آن گرم شده و تمام قارچها و عوامل بیماری زای خاک از بین بروند. برای اطلاعات بیشتر در مورد از بین بردن آفتها و  بیماریهای گیاهان با استفاده از آفتاب بهاین مقاله مراجعه کنید.

پژمردگی ورتیسیلیومی بیماری مهلک و لاعلاج گیاهی است اما با مراقبتهای ویژه از گیاهانتان میتوانید جان آنها را نجات دهید و از شادابی آنها لذت ببرید. 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.