فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰         
  

هترین زمان برای نابود کردن لاروهای حشرات اواخر تابستان یا اوایل پاییز است که هنوز کرمها کوچک بوده و نزدیک سطح خاک قرار دارند.
روشهای مبارزه با آفت کرم و لارو حشرات
روشهای مبارزه با آفت کرم و لارو حشرات

لاروهای حشرات ( Grub Worm ) در خاک زندگی میکنند و از ریشه سبزه و چمن تغذیه میکنند در نتیجه ناگهان متوجه میشوید چمن باغچه تان قهوه ای و بدشکل شده است. این کرمهای آفت نه تنها چمن را از بین میبرند، بلکه وجود آنها در خاک باعث میشود دشمنان طبیعی شان برای تغذیه به خاک باغچه هجوم آورده و خاک را در جستجوی آنها حفر کنند. معمولا شما از این دشمنان طبیعی نیز خوشتان نمی آید. اغلب لاروها مربوط به سوسک ژاپنی ( Japanese beetles ) هستند که در اواسط تابستان در نواحی آفتاب گیر باغچه تخم ریزی میکنند. برای توجه و رسیدگی به این مشکل باید ابتدا بدانید چگونه وجود کرم حشرات در خاک را شناسایی کرده و چه روشهایی برای مقابله با این آفت انتخاب کنید.

شناخت نشانه های حمله لارو حشرات

پی بردن به علائم وجود لارو حشرات در خاک برای پیشگیری و درمان هجوم آفت بسیار مهم است. آسیب مشهود این آفت کرمی را میتوانید اواخر تابستان تا اوایل پاییز مشاهده کنید. علائم حمله لارو حشرات به گیاهان، ایجاد نواحی قهوه ای رنگ و نامنظم در چمن است (شکل بالا) که به راحتی همانند فرش از خاک جدا میشود. برای این که بدانید شدت آفت زدگی چقدر است یا کدام نواحی آلوده شده و نیاز به درمان دارند، بخش کوچکی از چمن را بکَنید. معمولا وجود بیش از 5 کرم در یک ناحیه 15 در 15 سانتیمتر، مستلزم استفاده از روشهای کنترل آفت است (شکل زیر).

روشهای مبارزه با حمله لاروها

هنگامی که آفت زدگی توسط این کرمها را شناسایی کردید، باید فورا اقدام کنید. برای این کار ابتدا باید بدانید چه زمانی بهترین موقع برای از بین بردن آفت است. بهترین زمان برای نابود کردن لاروهای حشرات اواخر تابستان یا اوایل پاییز است که هنوز کرمها کوچک بوده و نزدیک سطح خاک قرار دارند.

لاروها در بهار کمتر آسیب پذیر هستند چرا که بیش از حد بزرگ بوده و دیگر تغذیه از گیاه نمیکنند. به همین علت استفاده از حشره کش تاثیر کمی دارد. بارانهای بهاری نیز کار را مشکل میکنند چرا که ممکن است سم را شسته و پاک کنند.

هنگامی که میخواهید به چمن حشره کش بزنید، باید انواع مختلف را مد نظر قرار دهید. اگر پاییز میخواهید آفت کش بزنید، دیلاکس ( Dylox ) موثرترین روش بوده و فورا اثر میکند. اما در اوایل فصل دو محصول مریت ( merit ) و ماک تو ( Mach-2 ) برای پیشگیری مفید است. این محصولات پیش از تخم گذاری، آفتها را هدف قرار داده و نابود میکنند و هر گونه نوزاد آنها را نیز پیش از گسترش آلودگی از بین میبرند. همیشه پیش از مصرف دستور العمل روی محصول را به دقت بخوانید.

روشهای طبیعی از بین بردن لارو حشرات

برای افرادی که به دنبال روشهای طبیعی مقابله با آفتها و رهایی از لاروها هستند، چند راهکار وجود دارد که همگی موثر و بی خطر هستند. از جمله بهترین راههای از بین بردن این آفتهای کرم شکل عبارتند از روغن چریش ( neem oil )، نماتودها ( nematodes ) و بیماری شیری یا هاگ شیری ( milky spore ).

-    هاگ شیری: هاگ شیری نوعی بیماری است که به شکل موثر لاروهای حشرات را از بین میبرد و برای محیط زیست نیز بی خطر و ایمن است. هاگها روی نواحی آلوده چمن ریخته میشوند و کرمهایی را که از گیاهان تغذیه میکنند، آلوده و عفونی میکنند. با نابودی و متلاشی شدن کرمها، دوباره روی خاک هاگها را بریزید تا از هجوم مجدد لاروها جلوگیری شود.

-    روغن چریش: این روغن گیاهی حاوی آفت کش گیاهی است که خاصیت حشره کشی دارد. روغن چریش بیشتر به عنوان دافع سوسکهای ژاپنی و لاروهای آنها عمل میکند و مانع از تخم گذاری، رشد و تغذیه آنها از گیاه میشود. روغن چریش را طبق دستور العمل روی محصول، با آب مخلوط کنید و روی نواحی آفت زده اسپری کنید.

-    نماتودهای مفید: از نماتودها به عنوان دشمن طبیعی بسیاری از آفات استفاده میشود. این کرمهای کوچک مستقر در خاک، باکتریهایی در خاک آزاد میکنند که لاروهای مضر را آلوده کرده و نابود میسازد. نماتودها را میتوانید به شکل محلول یا در ترکیب با آب خریداری کرده و روی نواحی آفت زده اسپری کنید.

اکنون که فهمیدید چگونه متوجه وجود لارو حشرات شده و چگونه از آنها خلاص شوید، میتوانید بهتر و موثرتر با این دشمن سبزه و چمن برخورد کنید. 



  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.