فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

کاکتوسها یکی از محبوبترین گیاهان آپارتمانی هستند که در تمام طول سال در داخل خانه میتوان کاکتوس نگهداری کرد. متاسفانه گاهی رطوبت زیاد هوای اطراف گلدان کاکتوس باعث میشود شرایط برای رشد کاکاتوس مناسب نباشد. قابلیت زهکشی خاک مخصوص کاکتوس زیاد است و همین امر به افزایش تبخیر و تامین خشکی مورد علاقه این گیاه کمک میکند.خاک مخصوص کاکتوس برای حفظ سلامت گیاه و ایجاد شرایط مشابه زیستگاه اصلی آن لازم است.
پرورش کاکتوس: طرز تهیه خاک کاکتوس چگونه است
پرورش کاکتوس: طرز تهیه خاک کاکتوس چگونه است

ویژگیهای خاک مخصوص کاکتوس چیست؟

کاکتوسها یکی از محبوبترین گیاهان آپارتمانی هستند که در تمام طول سال در داخل خانه میتوان کاکتوس نگهداری کرد. متاسفانه گاهی رطوبت زیاد هوای اطراف گلدان کاکتوس باعث میشود شرایط برای رشد کاکاتوس مناسب نباشد. قابلیت زهکشی خاک مخصوص کاکتوس زیاد است و همین امر به افزایش تبخیر و تامین خشکی مورد علاقه این گیاه کمک میکند.

خاک مخصوص کاکتوس برای حفظ سلامت گیاه و ایجاد شرایط مشابه زیستگاه اصلی آن لازم است. خاک گلدان کاکتوس حاوی شن طبیعی و مواد مغذی کم بوده و همچنین خشک است تا مشابه محیط طبیعی آن شود. خاک کاکتوس را میتوانید به صورت آماده خریداری کنید یا خودتان در خانه آن را درست کنید.

خاک مخصوص کاکتوسخاک مخصوص کاکتوس

شرایط رشد و پرورش کاکتوس

خانواده کاکتوس شامل گیاهان گوشتی و آبدار (ساکولنت) است که رطوبت را در برگ و ساقه خود ذخیره میکنند و در طول دوره های خشکی و بی آبی آن را استفاده مینمایند. معمولا کاکتوس در شرایط خشک بیابانی زندگی میکند اما معدودی از گونه های آن نیز نیمه استوایی هستند. این گیاه عاشق آفتاب و گرماست و در نواحی که خاک غیر غنی دارند و بارش بسیار کم است یا اصلا بارندگی نیست، زندگی میکنند.

اکثر اعضای خانواده کاکتوس به خاطر نیاز بسیار کم به توجه، به عنوان گیاهان خانگی بسیار محبوب و مناسب هستند. این گیاهان مقاوم، نیاز به آب دارند اما نه به حدی که به گیاهان معمولی تان آب میدهید. این گیاهان از نظر شکل و گل دهی منحصر به فرد بوده و بدون توجه شما نیز به راحتی زندگی میکنند. خاک کاکتوس باید شن یا ماسه، مقداری خاک و کمی پیت ماس داشته باشد.



کاکتوس بلافاصله رطوبت مورد نیاز خود را از خاک دریافت و در بدن خود ذخیره میکند، بنابراین آب اضافی باید به راحتی تبخیر یا زهکشی شود تا از بیماری های قارچی و پوسیدگی ریشه آن جلوگیری شود.

در خاک کاکتوس آماده از عناصری استفاده میشود که گیاه در حالت طبیعی در آنها رشد میکند و به آن پیت افزوده میشود تا در حد مطلوب رطوبت خاک را حفظ کند. همین که پیت خشک شد، جذب آب توسط گیاه سخت میشود به همین علت خاک خیلی خشک میشود. در این حالت آب کافی برای جذب توسط ریشه وجود ندارد.

خاک کاکتوس خانگی برای همه انواع کاکتوس ممکن است استفاده شود. درست همانند ذائقه که در هر فردی کمی تفاوت دارد، خاک همیشه برای همه انواع کاکتوس ممکن است مناسب نباشد.



چگونه خاک کاکتوس درست کنیم

اگر خودتان خاک کاکتوس را آماده کنید، هزینه خاک برایتان خیلی کمتر تمام خواهد شد. اگر در شرایط آب و هوایی بسیار خشک زندگی میکنید، میتوانید پیت بیشتری در گلدان بریزید اما مراقب باشید نگذارید پیت کاملا خشک شود.

برای پرورش کاکتوس در باغچه و در شرایط آب و هوایی غیر خشک و یا در هوای داخل خانه ترکیب یک پیمانه ماسه شسته، یک پیمانه خاک و یک پیمانه سنگریزه و شن و یا حتی قطعات شکسته گلدان سفالی برای تهیه خاک کاکتوس مناسب است.

یک خاک بسیار متفاوت دیگر ترکیب 5 پیمانه خاک گلدان، دو پیمانه پومیس یا پرلیت و یک پیمانه الیاف نارگیل است تا خاک حاصل به صورت یکنواخت خشک شود. ممکن است لازم باشد دستور ساخت خاک کاکتوس را بسته به محل قرار گیری گلدان و نوع گیاه گوشتی خود تغییر دهید.

از کجا بدانیم خاک گلدانمان خوب است؟

متاسفانه معمولا با کاهش شادابی و سلامتی گیاه متوجه نامناسب بودن خاک شوید. در این زمان بهتر است تعویض گلدان انجام داده و گیاه را در خاک بهتر بگذارید. با این حال معمولا هنگامی که گیاه علائم بیماری را نشان میدهد، دیگر خیلی دیر شده است. یک گزینه بهتر این است که از همان ابتدا در انتخاب ترکیبات خاک دقت کنید. برای این کار باید تحقیق کنید ببینید گیاهتان در چه شرایطی در طبیعت زندگی میکند. اگر کاکتوستان یک گونه بیابانی است به راحتی میتوانید ماسه و شن و خاک را با هم ترکیب کنید اما اگر جزء گونه استوایی است پیت بیشتری استفاده کنید.


وقتی بخش پایین گیاه به علت شرایط نامناسب قهوه ای رنگ شده است، نشان دهنده پوسیدگی آن است. 

گیاهانی مانند بنت قنسول یا افوربیا ( Euphorbia ) تقریبا با هر خاکی بسیار سازگار میشوند و حتی میتوانند در خاک گلدانی خشک نیز رشد کنند. برای این گیاهان گلدان سفالی بدون لعاب استفاده کنید تا رطوبت اضافی از آن تبخیر شود و تنها زمانی که خاک کاملا خشک شد اما هنوز سخت نشده است، به صورت عمیق آبیاری کنید



  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.