فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۲/۴         
  

هنگامی که میبینید برگهای گیاه لاغر و چروکیده شده اند، نشانه فرا رسیدن زمان آبیاری گیاه است.
پرورش گیاهان گوشتی: علت نازک و لاغر شدن برگهای کراسولا چیست
پرورش گیاهان گوشتی: علت نازک و لاغر شدن برگهای کراسولا چیست

گیاه یشم ( Jade Plant ) یا کراسولا اواتا ( Crassula ovate ) برگهای گوشتی و آبدار سبز رنگی دارد و به دلیل شرایط آسان نگهداری بسیار مورد توجه عاشقان گل و گیاه قرار دارد. با قلمه زدن کراسولا به راحتی میتوان آن را تکثیر کرد. این گیاه در محیط پر نور رشد خوبی دارد. یکی از مشکلات پرورش کراسولا (و سایر گیاهان گوشتی) این است که ممکن است متوجه شوید برگهای کراسولا چروکیده و نازک شده اند و دیگر آبدار نیستند. در بیشتر موارد این مشکل یک واکنش طبیعی گیاه به خشکی است که به راحتی درمان میشود.

چرا برگهای گیاه لاغر و چروکیده میشوند

کراسولا اواتا نیز همانند سایر گیاهان گوشتی و آبدار (ساکولنت) آب را در برگهای خود ذخیره میکند. هنگامی که آب کافی به گیاه نرسد ذخیره آبی آن در برگها به سمت ریشه ها میرود و در نتیجه برگها چروکیده و نازک میشوند. اگر خشکی و بی آبی ادامه پیدا کند، برگها افتاده و گیاه به خواب میرود. چون آخرین قطره آب موجود در گیاه از دست میرود و به ریشه حرکت میکند تا زنده بماند، با آب دهی مناسب به گیاه و دریافت رطوبت کافی دوباره ریشه ها و برگها رشد میکنند. با این حال باید مراقب باشید گیاه دچار تنش آبی نشود. تنش آبی باعث ریزش برگهای گیاه میشود. بنابراین توجه داشته باشید آبدار نبودن برگها و لاغر شدن آنها یک واکنش طبیعی به بی آبی است.

شکل- در تصویر بالا علائم آماس (ناشی از جذب زیاد آب از ریشه) در روی برگ مشاهده میشود. 

-        چه زمانی به گیاه آب بدهیم

هنگامی که برگهای یشم گوشتی و پر آب هستند، آب کافی در خود دارند و آب دهی بیشتر باعث آسیب به گیاه و ایجاد وضعیتی به نام آماس یا تاول ( edema ) میشود. علائم آماس در گیاه یشم به صورت لکه های قهوه ای رنگ گسترده روی برگها دیده میشود. هنگامی که میبینید برگهای گیاه لاغر و چروکیده شده اند، نشانه این است که زمان آبیاری گیاه فرا رسیده است. اگر گیاه گلدانی کراسولا را در داخل خانه نگهداری میکنید، مراقب باشید هنگام آبیاری بر روی زمین یا فرش آب نریزد. چون نحوه آبیاری این گیاهان به صورتی است که باید آرام آرام به قدری به گیاه آب بدهید که از سوراخ ته گلدان کمی آب خارج شود.  15 دقیقه صبر کنید تا خاک گلدان کاملا زهکشی شود و سپس زیر گلدانی آن را از آب تخلیه کنید.

شکل- در تصویر بالا کنه تار عنکبوتی برگ را بیمار کرده است و در پشت برگ (ناحیه ای که در تصویر مشخص شده است) کنه به صورت نقطه قرمز رنگ کوچکی دیده میشود. 

-        آفتهای کراسولا

در بیشتر موارد آب دهی باید دوباره برگهای گیاه را پر آب کند. اگر یک روز از آبیاری گذشت و برگها هنوز لاغر و بعضا چروکیده هستند، به دقت گیاه را از نظر وجود حشرات مضر و انگل بررسی کنید. برای بررسی بهتر هجوم آفتها از یک ذره بین استفاده کنید. حشراتی مانند کنه ها، کنه تار عنکبوتی یا شپشک آرد آلود همه از شیره برگها و ریشه های گیاه تغذیه میکنند. حشرات را با استفاده از یک گوش پاک کن آغشته به الکل یا سرکه از روی گیاه بردارید و گیاه را تمیز کنید. سپس گیاه را دوباره در خاک تازه بکارید. در حالی که کراسولا را از گلدان خارج کرده اید، گلدان را کامل تمیز کنید تا هیچ آفتی در آن باقی نماند.

-        تنگی گلدان کراسولا

اگر چه کراسولا تنگی گلدان و در هم پیچیدگی ریشه را میتواند تحمل کند اما در هم پیچیدگی ریشه اگر خیلی زیاد باشد نمیگذارد ریشه ها آب جذب کنند. اگر ریشه ها نتوانند آب کافی جذب کنند، برگها ظاهر گوشتی خود را از دست میدهند. یکی از روشهای مرسوم برای این که بدانید آیا گلدان برای گیاه تنگ شده است یا نه، این است که به آن آب بدهید. اگر آب به کندی از خاک زهکشی شد یا از کناره های گلدان ریخت، باید تعویض گلدان انجام دهید. گلدانی انتخاب کنید که از نظر عمق مشابه گلدان قبلی باشد اما 5 تا 7 سانتیمتر پهن تر از آن باشد. در حین در آوردن گیاه از گلدان، ریشه های آسیب دیده یا پوسیده و خراب را از آن جدا کنید. 



  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.