فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

آفتهای حفار که گیاهان را سوراخ میکنند اغلب جذب آن دسته از گیاهانی میشوند که تحت استرس قرار گرفته اند بنابراین مراقبت آب دهی و هرس مناسب برای پیشگیری از بیماری حیاتی است.
زنبور طوقه خوار: مبارزه با آفتی که داخل ساقه گیاه را سوراخ و حفاری میکند
زنبور طوقه خوار: مبارزه با آفتی که داخل ساقه گیاه را سوراخ و حفاری میکند

به تازگی باغچه کم پشت شده و گیاهانم میمیرند و خاک شروع به تنک شدن کرده است؛ شاید این شرح حال بسیاری از صاحبان گل و گیاه باشد اما نمیدانند چه باید بکنند یا اصلا چرا چنین اتفاقی افتاده است. اولین کاری که به محض مشاهده بیماری گیاه باید انجام دهید این است که آنها را کامل و دقیق بررسی کنید و به دنبال اثر آفت و علائم بیماری گیاهی بگردید. اگر هنگام بررسی متوجه سوراخهایی در قاعده ساقه شدید یا مشاهده کردید مواد شبیه خاک اره از ساقه بیرون میریزد، احتمال زیادی دارد که گرفتار آفت زنبور طوقه خوار شده باشید. در اینجا درباره راههای کنترل آفت زنبور طوقه خوار و علائمی که این حشره مضر ایجاد میکند، بیشتر یاد میگیرید.

علائم آفت زدگی زنبور طوقه خوار چیست

هنگامی که به دنبال پیدا کردن عامل آفت زدگی گیاهان خود هستید، ممکن است در جستجویتان در اینترنت هم چیزی پیدا نکنید. برای کشف هویت حشره حفار گیاهان خود باید ابتدا علائم آفت را شناسایی کنید و بدانید چه مشخصه متمایزی ایجاد میکند.

لاروهای این زنبور مضر با تغذیه از بافتهای گیاه، تونلی در مسیر خود ایجاد کرده و حرکت میکنند. چرخه زندگی نوزادان این موجود زمانی آغاز میشود که حشره های بالغ در ماه خرداد تا تیر شروع به تخم گذاری در گیاهان زخمی یا تحت استرس میکنند. این آفت حشره ای ممکن است تخمها را در پوست درخت و یا در مجاورت برگها بریزد. لاروها سر از تخم بیرون آورده و با تغذیه از گیاه و حفر تونل راه خود را  به سمت طوقه باز میکنند و محلی در قاعده گیاه تشکیل میدهند که زمستان را در آنجا به سر ببرند. این ناحیه را ممکن است به شکل تاول مشاهده کنید.

طوقه گیاه بخش متورم شده ای در ناحیه پایینی ساقه بعضی از گیاهان است که در نزدیکی سطح خاک و زیر آن قرار دارد و از نظر شکل خارجی ممکن است آن را مرز بین ساقه و ریشه نامید.

در بهار اول، لاروها شروع به کندن تونل به سمت طوقه کرده و تا فرا رسیدن زمستان از داخل گیاه تغذیه میکنند و سپس به سیستم ریشه میرسند. پس از سپری کردن زمستان در دوره لاروی، به طوقه بازگشته و با شدت زیاد گیاه را میخورند. نزدیک شروع تابستان دوم این لاروها ظرف دو تا چهار هفته تبدیل به شفیره میشوند و به صورت حشرات بالغ چرخه زندگی خود را آغاز میکنند.

cottonwood-crown-borercottonwood-crown-borer

مبارزه با آفت طوقه خوار

آسیبی که این آفت حفار ساقه ایجاد میکند ممکن است خاص و متمایز نباشد و چیزی که شما مشاهده میکنید صرفا ظاهر پژمرده یا بیمار گیاه است. اغلب مدفوع گرده مانند (شبیه به خاک اره) تنها علامت آفت زدگی گیاه توسط زنبور طوقه خوار است که به شما نشان میدهد در داخل طوقه چه اتفاقی در حال رخدادن است. 

cottonwood-crown-borercottonwood-crown-borer

حشرات بالغ شبیه زنبورهای با نوارهای زرد و سیاه دیده میشوند (به همین علت ممکن است تصور شود زنبور هستند) که تنها مدت کوتاهی فرصت دارید آنها را ببینید اما معمولا در این زمان کوتاه متوجه حضور آنها نمیشوید.

به همین علت مبارزه با این وضعیت بیشتر باید دفاعی باشد. گیاههای آلوده را باید هر چه سریعتر از سایرین جدا کرده و معدوم کنید تا مانع از گسترش آن شوید. جلوگیری از نفوذ دشمن در بوته های جدید با از بین بردن بوته های آلوده و استفاده از مواد مطمئن و بدون آفت انجام میشود. همچنین میتوانید از روشهای طبیعی مبارزه با آفات حفار و حشرات مفید نیز کمک بگیرید. 

آفتهای حفار که گیاهان را سوراخ میکنند اغلب جذب آن دسته از گیاهانی میشوند که تحت استرس قرار گرفته اند بنابراین مراقبت آب دهی و هرس مناسب برای پیشگیری از بیماری حیاتی است.

باید با نیازهای تک تک گیاههای خود آشنایی کامل داشته باشید تا مطمئن شوید آب دهی آنها را به خصوص در فصل رشد به درستی انجام میدهید. هرس مرتب و شکل دهی برای حذف شاخه های زاید و باز کردن فضای پیرامون آن توصیه میشود. 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.