فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵         
  

برای مراقبت از بشقابی باید حواستان به پوسیدگی ریشه و حشرات مضر باشد. با استفاده از گلدان سفالی بدون لعاب و خاک با زهکشی خوب (پیش از کاشت گیاه نفوذ پذیری خاک را ارزیابی کنید) میتوانید از پوسیدگی ریشه جلوگیری کنید.
پرورش گیاهان گوشتی: چگونه از آئونیوم مراقبت کنیم؟
پرورش گیاهان گوشتی: چگونه از آئونیوم مراقبت کنیم؟

آئونیوم ( Aeonium ) یا بشقابی گیاهی با برگهای گوشتی و آبدار است که به شکل رز آرایش یافته اند (نوع رزت). پرورش آئونیوم در نواحی گرم که سرمای زیادی ندارند به راحتی انجام میشود. بشقابی در فضای داخل آپارتمان در کنار پنجره آفتابی که دمای گرم و مطبوعی داشته باشد نیز به خوبی رشد میکند. در اینجا با نکات مهم درباره پرورش گیاه آئونیوم در فضای داخل یا بیرون از خانه آشنا میشوید.

رشد و پرورش آئونیوم

گیاهان گوشتی و آبدار (ساکولِنت) استراتژی خاصی برای سازگاری با شرایط گرم و خشک اتخاذ کرده اند. این نوع گیاهان، آب را در برگهای گوشتی خود ذخیره میکنند. با این حال گیاه بشقابی بر خلاف گیاهان گوشتی دیگر، سیستم ریشه سطحی دارد و نباید تمام خاک آن کاملا خشک شود. دقت داشته باشید در فصل رشد آئونیوم، باید خاک پیش از آبیاری تا عمق چند سانتیمتری خشک شود. بیش از 35 گونه آئونیوم وجود دارد که در اندازه های مختلف دیده میشوند.

استفاده از جلوه بشقابی در کنار گیاهان دیگر

آئونیوم را میتوانید به عنوان بخشی از آرایش و نمای گیاهان گوشتی یا کاکتوس، پرورش دهید. این گیاه به گلدان کم عمق و ترکیبی از خاک کاکتوس و پیت نیاز دارد. میتوانید بشقابی را در ترکیب با گیاهان دیگری مانند آلوئه ورا، آگاو یا کراسولا اوتا (یشم) پرورش دهید تا جلوه زیبایی به فضایتان ببخشد.

یک لایه مالچ غیر آلی مانند سنگهای تزئینی روی سطح خاک گلدان بریزید و آن را در مکانی گرم و آفتابی قرار دهید. اگر میخواهید گیاه را در بیرون یا در باغچه قرار دهید، میتوانید آن را در نواحی آفتاب گیر یا کناره های صخره سنگی تزئینی بگذارید. اما توجه داشته باشید در نواحی که دما سردتر است، احتمال یخ زدگی برگها و از بین رفتن گیاه وجود دارد. در صورتی که روی خاک مالچ پاشی کنید میتوانید در بهار دوباره شاهد رشد مجدد آن باشید.

نکات مهم در پرورش گیاه بشقابی

برای بشقابی باید خاک با زهکشی خوب و مکانی که نور خورشید دریافت میکند، آماده کنید.  این گیاه دمای بین 4 تا 38 درجه سانتیگراد را ترجیح میدهد.

این گیاه گوشتی را به راحتی میتوانید با روش قلمه زدن تکثیر کنید. برای این کار تنها کافیست یک بخش رزی شکل را از آن جدا کرده و بگذارید انتهای آن خشک شود یا به اصطلاح کال ببندد. تشکیل کال چند روز ممکن است طول بکشد. سپس قلمه را در پیت ماس کمی مرطوب بگذارید. به این ترتیب قلمه خیلی زود ریشه داده و گیاه جدیدی ایجاد میکند.

مراقبت از آئونیوم بسیار آسان است. اگر آن را در گلدان نگهداری میکنید باید به دفعات بیشتری (نسبت به کاشت در باغچه) آب بدهید. سالی یک بار در فصل بهار زمانی که جوانه های تازه را مشاهده کردید، به گیاه گلدانی کود بدهید. در مورد گیاه باغچه ای به ندرت نیاز به کود احساس میشود. یک لایه پوشش سبک مالچ در اطراف قاعده آئونیوم باغچه ای خوب است. مراقب باشید اطراف ساقه را با مالچ پر نکنید چون ممکن است دچار پوسیدگی شود.

رایجترین مشکلات و بیماریهای بشقابی

برای مراقبت از بشقابی باید حواستان به پوسیدگی ریشه و حشرات مضر باشد. با استفاده از گلدان سفالی بدون لعاب و خاک با زهکشی خوب (پیش از کاشت گیاه نفوذ پذیری خاک را ارزیابی کنید) میتوانید از پوسیدگی ریشه جلوگیری کنید. دقت کنید ریشه ها تنها باید مرطوب باشند نه خیس و غرق در آب.

همچنین باید مراقب آفتهای حشره ای باشید. کنه ها و شپشک سپردار (پولک دار) ممکن است به گیاه بچسبند. با صابون باغبانی یا روغن چریش با این آفات مبارزه کنید. هنگام استفاده از اسپری صابون مراقب باشید. اسپری صابون به دفعات زیاد میتواند موجب تغییر رنگ و ایجاد لکه ها و ضایعاتی بر روی پوست گیاه شود. 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.