فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

کاکتوس بشکه ای بومی بیابانهای خشک و بی آب است و معمولا تنها از آب باران برای دریافت رطوبت مورد نیاز خود بهره میگیرد بنابراین نیاز آبی چندانی ندارد
مراقبت از کاکتوس: چگونه کاکاتوس بشکه ای (بارل) پرورش دهیم
مراقبت از کاکتوس: چگونه کاکاتوس بشکه ای (بارل) پرورش دهیم

کاکتوس بارل ( barrel ) گیاهی بومی بیابان است که با نامهای کاکتوس خمره ای، کاکتوس بشکه ای و کاکتوس کروی نیز شناخته میشود. این گیاه دو گونه اچینوکاکتوس یا اکینوکاکتوس (  echinocactus) و فروکاکتوس ( Ferrocactus ) دارد. اکینوکاکتوس یک تاج پرز دار و کرکی دارد که از خارهای ریزی تشکیل شده است (شکل زیر).  

 

فروکاکتوس خارهای مشخص تر و بزرگتر و وحشی تری دارد (شکل زیر).

 

هر دو گونه نامبرده را میتوانید به عنوان گیاه آپارتمانی در خانه پرورش دهید. همچنین در باغچه هایی که نمیخواهید زیاد به آنها آب بدهید کاکتوس بارل گزینه خوبی است. برای مراقبت از این گیاه باید مکانی آفتابی در نظر بگیرید و خاک گلدانی با زهکشی خوب برای آن تهیه کنید. این گیاه نیاز خیلی کمی به آب دارد.

نکات مهم در مراقبت از کاکتوس بشکه ای  

کاکتوسهای بشکه ای به واسطه شکل کروی با دنده ها یا تیغه های طولی شناخته میشود. این کاکتوس اندازه های گوناگونی دارد و ممکن است کوتاه و چاق و یا بلند (تا 3 متر) باشد. کاکتوس بشکه ای در بیابان به افرادی که راه خود را گم کرده اند کمک میکند چرا که همیشه به سمت جنوب غرب رشد میکند. مراقبت از این گیاه بسیار ساده است به همین علت برای افراد تازه کار گزینه ای عالیست. محل نگهداری، خاک، گلدان و آب چهار فاکتور کلیدی برای مراقبت از کاکتوس هستند.

کاکتوسهای گلدانی را باید در گرمترین جای خانه در مکانی روشن نگهداری کنید. نور مستقیم آفتاب در اواسط تابستان ممکن است باعث سوختن برگهای گیاه شود بنابراین در این زمان باید آن را به جای دیگری منتقل کنید یا پرده جلوی پنجره را بکشید تا آفتاب ملایمتری به گیاه برسد.

بخش عمده  خاک کاکتوس بشکه ای شامل ماسه است که با مقدار کمی خاک باغچه، پرلیت و کمپوست ترکیب میشود. خاک آماده کاکتوس نیز برای پرورش کاکتوس بشکه ای مناسب است. گلدان سفالی غیر لعابی برای کاکتوس بهتر است چون امکان تبخیر رطوبت اضافی را فراهم میکند.

آب مولفه بسیار مهمی در مراقبت از کاکتوس است. کاکتوس بشکه ای بومی بیابانهای خشک و بی آب است و معمولا تنها از آب باران برای دریافت رطوبت مورد نیاز خود بهره میگیرد. بنابراین در تابستان بیشتر از هفته ای یک بار به گیاه آب ندهید. کاکتوس بشکه ای در زمستان که در خواب به سر میبرد، نیاز به آب چندانی ندارد. آب دهی مناسب در فصل بهار باعث رشد گیاه و تولید گلهای زرد رنگ کوچک میشود. در موارد نادر گیاه میوه خوراکی نیز تولید میکند.

 

کاکتوس در نواحی رشد میکند که خاک حاصلخیزی کمی دارد بنابراین مواد مغذی مورد نیاز آن کم است. تنها یک بار در سال در فصل بهار در زمانی که گیاه از خواب بیدار شده و دوباره شروع به رشد کرده است، به آن کود بدهید. کود مایع با نیتروژن کم برای کاکتوس بشکه ای مناسب است. مقدار کودی که باید بدهید بستگی به اندازه گیاه و گلدان آن دارد. بهتر است برای اطمینان از میزان کود مورد استفاده، دستور العمل روی محصول را رعایت کنید.

کاشت و پرورش کاکتوس بارل از بذر

این کاکتوس را به راحتی از بذر میتوان تکثیر کرد. ظرفی را با خاک آماده کاکتوس پر کنید و بذرها را در سطح خاک بپاشید. سپس یک لایه نازک خاک بر روی بذرها بریزید. دقت داشته باشید که رطوبت خاک باید یکنواخت باشد و به صورت مساوی همه جای خاک را با آب پاشی ملایم مرطوب کنید. روی ظرف را با یک پلاستیک بپوشانید و آن را در مکانی گرم نگهداری کنید. بذرها به راحتی جوانه زده و هنگامی که بزرگ شدند میتوانید آنها به در گلدانی بزرگتر انتقال دهید.

به خاطر داشته باشید همیشه باید هنگام کار با کاکتوس بارل دستکش بپوشید. 









  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.