فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

کشت گیاهان دارویی و صنعتی در استان فارس پایان یافت ؛ تا نیمی از نیاز کشور به تولید گیاهان دارویی تأمین شود .
به گزارشخبرنگار باشگاه خبرنگارانمرکز فارس امسال بیش از32 هزار هکتار از مراتع استان به کشت مرسوم گیاهان دارویی اختصاص یافت.
 بردبارمدیرکل منابع طبیعی استان فارس گفت: امسال طرح توسعه گیاهان دارویی شامل پیازگل نرگس ، باریجه ، آنغوزه و جاشیر خوراکی در3 هزار هکتار از مزارع و منابع طبیعی این استان اجرا شد.
پیش بینی می شود: امسال یک میلیون تن گیاه دارویی تولید و روانه بازار شود .
ایران هشت هزار گونه گیاهان دارویی دارد که هزار و 500 گونه آن دارویی است.
استان فارس نیز به لحاظ ویژگی های اقلیمی و تنوع آب و هوایی یکی از مناطق مهم رویش انواع گیاهان دارویی محسوب می شود ؛ که با داشتن رتبه نخست پرورش و صادرات گیاهان دارویی بیش از 50 درصد گیاهان دارویی کل کشور را تأمین می کند.
همچنین فارس نزدیک به 4 میلیون هکتار مراتع در اقلیم های مختلف دارد که حدود 2 هزار نمونه دارویی در آن شناسایی شده است.
ظرفیت تولید علوفه مراتع فارس بیش از یک ‌میلیون تن است که یک سوم این عرصه‌ها توان تولید گیاهان دارویی و صنعتی را دارند.
گونه‌های شاخصی از جمله آنغوزه ، باریجه ، وشاء ، زیره سیاه و گل نرگس در عرصه‌های منابع طبیعی وجود دارد.
سالانه بیش از 40 هزار تن انواع گیاه دارویی به ارزش 25 میلیون دلار به کشورهای آلمان ، کویت ، قطر ، بحرین و عربستان سعودی صادر می شود.
استان فارس به واسطه برخورداری از این زمینه مناسب به عنوان یکی از قطب های تولید گیاهان دارویی مطرح شده اما نداشتن کارخانه فرآوری ، برداشت های غیرمجاز و همچنین قاچاق برخی از گونه ها موجب ایجاد مشکلاتی در این زمینه شده است .
فراوری این گیاهان تا 300 برابر قیمت کنونی برای کشور ارزآوری دارد .
برداشت گیاهان دارویی قدمتی 150 ساله دارد و به صورت فصلی ، 200 کارگر به کاشت و برداشت می پردازند .
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.