فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

مهاباد- ایرنا- رییس بخش تحقیقات چغندرقند مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی گفت: استفاده از آبیاری قطره ای و بذر اصلاح شده ایرانی افزایش بازدهی چغندر قند را به دنبال دارد.

عادل پدرام روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا در بوکان، افزود: نوار آبیاری قطره ای یا همان تیپ (Tape) برای آبیاری قطره ای روی سطحی و زیر سطحی کم عمق مناسب است چون استفاده از این روش 30 تا 35 درصد از مصرف آب را کم می کند.
وی در خصوص مزایایی این طرح، اظهار کرد: نوار تیپ به فشار آب زیادی احتیاج ندارد و در مزارع دارای پستی و بلندی محدود نیز بدون نیاز به تسطیح زمین قابل استفاده است.
به گزارش ایرنا، آبیاری نوین تیپ نوعی از لوله های مخصوص آبیاری قطره ای محسوب می شود که در آبیاری باغ ها، در گیاهان ردیفی نظیر چغندر قند، ذرت، پنبه، نیشکر، سیب زمینی و غلات به کار می رود و در آبیاری صیفی جات نیز کاربرد دارد. 
رئیس بخش تحقیقات چغندر قند مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی همچنین در خصوص بذر اصلاح شده ایرانی چغندر قند به نام اکباتان هم گفت: این بذر که توسط محققان ایرانی تهیه شده دارای ویژگی های منحصر به فرد از جمله مقاومت به پوسیدگی ریشه، تحمل بیماری ریشه، مقاوم به بیماری پیتیوم که جوانه بذر را از بین می برد و در برابر خشکی مقاوم است.
پدرام اظهار کرد: استفاده از این محصول ایرانی در استان های کم آب می تواند جایگزین بسیار مناسبی برای دیگر بذرهای خارجی باشد.
وی در خصوص اراضی زیر کشت چغندر قند در استان آذربایجان غربی، بیان کرد: امسال 30هزار هکتار از اراضی استان به کشت محصول چغندر قند اختصاص یافته و پیش بینی می شود که 2میلیون تن چغندرقند از سطح مزارع استان برداشت شود. 
پدرام افزود: در آذربایجان غربی، پنج کارخانه قند با ظرفیت یک میلیون و 200 هزار تن در یک دوره تحویل، در شهرستان های ارومیه، خوی، نقده، پیرانشهر و میاندوآب مستقر بوده و براساس برنامه ابلاغی از شهرستان های حوزه فعالیت خود چغندر قند را خریداری و به شکر تبدیل می کنند.
آذربایجان غربی دارای یک میلیون هکتار اراضی قابل کشت است و رتبه اول تولید چغندرقند در کشور نیز به این استان تعلق دارد. 


آبیاری قطره ای و بذر اصلاح شده ایرانی موجب افزایش بازدهی چغندرمی شود
آبیاری قطره ای و بذر اصلاح شده ایرانی موجب افزایش بازدهی چغندرمی شود

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.