فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵         
  

دکتر محمود خدادوست در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در پاسخ به معترضین به تاسیس داروخانه های طبیعی و سنتی افزود: با راه اندازی داروخانه های گیاهی، اقبال مردم در استفاده از این نوع داروها سامان می یابد.


وی  با اشاره به توجه ویژه به فراورده های طبیعی و سنتی و گیاهی در اسناد بالادستی قانون پنجم توسعه کشور، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و سیاست های ابلاغی سلامت از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: در این اسناد بر لزوم استفاده از ظرفیت های طب سنتی، داروهای گیاهی و طبیعی تاکید شده و ایجاد بستری مناسب برای استفاده از این ظرفیت ها و ارائه بهتر خدمات طب سنتی به مردم را یکی از وظایف وزارت بهداشت عنوان کرده است.

مدیر کل دفتر طب سنتی ایرانی و اسلامی افزود: براساس سیاست های ابلاغی سلامت از سوی مقام معظم رهبری، وزارت بهداشت مکلف است نسبت به ترویج، توسعه و نهادینه شدن طب سنتی و فراورده های آن در نظام سلامت اقدامات لازم را انجام دهد.

خدادوست با اشاره به درخواست های روز افزون مردم و اقبال آن ها در استفاده از داروها و فراورده های طبیعی و گیاهی گفت: بر این اساس وزارت بهداشت اقدام به تدوین دستورالعمل راه اندازی داروخانه های گیاهی کرده است.

وی با بیان این که ممکن است برخی داروهای گیاهی با داروهای شیمیایی و یا بیماری ها تداخل داشته باشد تاکید کرد: به همین دلیل این داروخانه های گیاهی با حضور یک مسئول فنی داروساز که دوره آموزشی کوتاه مدت داروسازی طبیعی را گذرانده است اداره می شود و طبیعی است که یک فرد داروساز توانمند، خبره و آگاه به منظور مشاوره درست به مردم برای استفاده از داروهای گیاهی باید در این داروخانه های طبیعی حضور داشته باشد.  

وی با بیان اینکه حضور مسئول فنی داروساز در این داروخانه ها باعث می شود تا دسترسی مردم به خدمات ایمن و موثر تسهیل شود گفت: اگر داروسازان و انجمن داروسازان که افراد بسیار معقول و منطقی هستند دغدغه سلامت مردم را داشته باشند باید از این حرکت وزارت بهداشت استقبال کنند چرا که در این حرکت متولی و مسئول فنی داروخانه های طبیعی، خود داروسازها هستند.

خدادوست یکی دیگر از فواید راه اندازی داروخانه های طبیعی را ایجاد اشتغال برای داروسازان جوانی که هنوز شرایط لازم برای راه اندازی داروخانه های رایج را ندارند بیان کرد و افزود: این تصمیم باعث شد تا به نوعی برای داروسازان شغل ایجاد شود.

وی با اشاره به این که برخی داروخانه های رایج فکر می کنند که با راه اندازی این داروخانه ها، فروش‌شان کم می شود گفت: این اتفاق نمی افتد چرا که با راه اندازی داروخانه های طبیعی، اقبال مردم به داروهای گیاهی سامان می یابد و به سمت استفاده از ظرفیت های داروسازها پیش می رویم.

خدادوست درباره صنف عطاری ها افزود: عطارها که دوره آموزشی لازم را دیده اند همچنان فعالیت خود را خواهند داشت و می توانند به صورت مفرده داروهای گیاهی را زیر نظر صنف عطاری ها عرضه کنند.
استفاده از دانش داروسازها در داروخانه‌های گیاهی
استفاده از دانش داروسازها در داروخانه‌های گیاهی

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.