فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

عضو هیأت علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی گفت: تکثیر رقم مجول خرما از روش اندام زایی مستقیم و غیر جنسی، برای نخستین بار در کشور در پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران آغاز شد.



به گزارش خبرگزاری افق  به نقل از روابط عمومی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی، رضا ضرغامی عضو هیأت علمی این پژوهشکده که به مدت ۵ سال به تحقیق و پژوهش در زمینه دستیابی به پروتکل تکثیر خرمای رقم مجول به شیوه فناوری کشت بافت گیاهی مشغول است در این باره گفت: برای تولید ارقام خرما از طریق جنین زایی غیر جنسی از سالهای گذشته تاکنون طرح‌های متعددی توسط پژوهشکده انجام گرفت که با موفقیت های چشم گیری همراه بود.

وی افزود: اکنون می توان اعلام کرد که پروتکل تکثیر خرمای مجول از روش جنین زایی غیر جنسی در ارقام تجاری موجود است و پژوهشکده در صورت تمایل شرکت های خصوصی به دریافت پروتکل های موجود در چارچوب قراردادهای رسمی حاضر به آموزش و تحویل آن است.

عضو هیأت علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی افزود: نخل خرما می‌تواند از طریق جنسی (بذر) تکثیر شود که عمدتا منجر به تولید درختانی با میوه نامرغوب می شود و یا به طریق غیر جنسی از پاجوش ها استفاده خواهد شد.

وی تاکید کرد:تکثیر غیر جنسی مناسب تر است، زیرا درختانی دقیقا مشابه پایه مادری و میوه ای با همان کیفیت تولید می کنند، اما تعداد پاجوشی که توسط هر نخل خرما تولید می شود بسیار کم، متغیر و غیر قابل کنترل است، به همین دلیل استفاده از تکنیک های ریزازدیادی بویژه روش جنین زایی غیرجنسی و اندام زایی مستقیم در مورد ارقام تجاری و بومی و همچنین ارقام نر از اهمیت خاصی برخوردارند.

ضرقامی گفت: رقم خرمای مجول رقمی وارداتی به کشور بوده و تعداد معدودی از آن در کشور موجود است و از آنجایی که از کیفیت بالایی برخوردار است تکثیر آن به روش فناوری کشت بافت گیاهی بسیار سودمند و قابل بهره برداری است.

وی با اشاره به اینکه بعد از ۸ سال جنگ تحمیلی بالغ بر ۷۰ درصد نخلستان های کشور زیر آتش رژیم بعث عراق نابود شد تاکید کرد : خوشبختانه کشاورزان و محققان کشور در احیای این نخلستان ها تلاشی بی وقفه داشته و ثمره آن این است که امروزه کشور در رقابت با بازار جهانی این محصول با تولید ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن خرما در جایگاه دوم بعد از کشور مصر قرار دارد .

رضا ضرغامی در پایان گفت: طرح تکثیر غیر جنسی خرمای مجول پروژه تحقیقاتی مستمر ۴ دانشجوی ارشد و دکتری است که ثمره آن چاپ مقالات متعدد در مجلات و کنگره های داخلی بود. امیدوارم این پروتکل بتواند در زمینه های تحقیقاتی و ارائه دانش فنی به شرکت های خصوصی،  به ایجاد کار آفرینی در کشور منجر شود.

گفتنی است تجاری سازی تحقیقات، اجرای پژوهش های فناوری بنیان، انتقال فناوری و دانش فنی منتج از آن به عرصه تولید، دلایل اصلی قرارگیری نام رضا ضرغامی عضو هیأت علمی پژوهشکده در فهرست فناوران برتر سال سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی است.

تکثیر خرمای غیرجنسی در ایران آغاز شد
تکثیر خرمای غیرجنسی در ایران آغاز شد

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.