فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

خبرگزاري آريا- روغن گياهي کانولا که مصرف‌کنندگان آن را به دليل خصوصيات مفيد تغذيه‌اي مي‌شناسند، حاوي کمترين مقدار اسيدهاي چرب اشباع است و اين در مقايسه با ساير روغن‌هاي گياهي است.



خواص روغن  گياهي کانولا

روغن گياهي کانولا که مصرف‌کنندگان آن را به دليل خصوصيات مفيد تغذيه‌اي مي‌شناسند، حاوي کمترين مقدار اسيدهاي چرب اشباع است و اين در مقايسه با ساير روغن‌هاي گياهي است.

همان طور که مي‌دانيم؛ اسيدهاي چرب اشباع که به خصوص در ترکيب چربي‌هاي جامد وجود دارند، عامل پديدآورنده بيماري‌هاي قلبي- عروقي هستند. پس از اين نظر روغن گياهي کانولا يکي از مهم‌ترين و بهترين روغن‌هاي گياهي موجود براي مصارف تغذيه‌اي انسان است.

از سوي ديگر روغن کانولا حاوي اسيدهاي چرب غيراشباع (مايع) است که نتايج تحقيقات علمي ارتباط آن‌ها را با کاهش کلسترول خون نشان داده است.

همچنين روغن گياهي کانولا داراي مقادير متوسطي از اسيدهاي چرب ضروري مي‌باشد که در بدن ساخته نمي‌شوند و نيز منبع سرشاري از ويتامين E است که با داشتن خاصيت آنتي‌اکسيداني (ضد اکسيد شدن) مي‌تواند در سلامت بدن مۆثر باشد. همچنين مانند ساير روغن‌هاي گياهي، روغن کانولا نيز بدون کلسترول است و ضمناً کمتر از 2 درصد ترکيب اسيدهاي چرب آن را اسيداروسيک تشکيل مي‌دهد.

بايد دانست چربي بخشي از تمام سلول‌هاي بدن است که نقش‌هاي متعددي از جمله انرژي‌زايي و کمک به جذب ويتامين‌هاي محلول در چربي (ويتامين‌هاي A، D، E و K) دارد، بنابراين وجود چربي خوب و باکيفيت تغذيه‌اي بالا در رژيم غذايي تأثير بسزايي در ايفاي نقش چربي‌ها در بدن و نهايتاً سلامت ما دارد. بنابراين مصرف روغن گياهي کانولا به مقدار مناسب در رژيم غذايي مي‌تواند يکي از بهترين انتخاب‌ها از لحاظ روغن باشد.

شايان‌ذکر است هر دانه کانولا حدوداً 40 درصد روغن دارد. اين دانه‌ها براي روغن‌گيري جهت مصارف خوراکي انسان، لِه و فشرده مي‌شوند. باقيمانده آن‌ها هم که منبع غني از پروتئين است، براي توليد غذاي دام استفاده مي‌شود.

 سودمندي روغن گياهي کانولا در پيشگيري از سرطان
با استفاده از روغن کانولا در برنامه غذايي مي‌توان خطر ابتلا به سرطان را در مادر و نوزاد کاهش داد. محققان در نشست اخير انجمن تحقيقات سرطان آمريکا اعلام کردند، گنجاندن روغن کانولا به جاي روغن ذرت در برنامه غذايي مادران باردار به کاهش خطر بروز سرطان سينه در آنان و حتي فرزندانشان کمک مي‌کند.

بررسي اخير پژوهشگران درباره حيوانات آزمايشگاهي نشان مي‌دهد، جايگزين کردن روغن ذرت با روغن کانولا به علت وجود مقدار بيشتر اسيد چرب امگا 3 در اين روغن و مقدار کمتر اسيد چرب امگا 6 در آن باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان سينه در مادر و کودک مي‌شود. البته براي تأييد نتايج اين تحقيق در انسان به مطالعات تکميلي نياز است.
 
مصرف روغن گياهي کانولا از بدن در برابر سرطان روده محافظت مي‌کند
مطالعه و آزمايش مصرف روغن کانولا بر روي حيوانات نشان مي‌دهد که اندازه تومورهاي روده بزرگ با مصرف اين روغن کاهش مي‌يابد. دانشمندان دانشگاه ايالت داکوتا با آزمايش اين روغن مي‌گويند که استفاده از اين روغن در پخت‌وپز موجب جلوگيري از گسترش و رشد تومورهاي روده بزرگ مي‌شود. پروفسور «Dwiredi» رئيس بخش SDSU علوم دارويي و همکارانش مقاله‌اي با عنوان «رژيم غذايي کانولا و تأثيرات آن بر سرطان روده بزرگ» در مجله «تغذيه و سرطان» منتشر کردند. اين نخستين بار است که کسي به بررسي مصرف روغن گياهي کانولا در جلوگيري از سرطان روده بزرگ در ميان حيوانات پرداخته است.

مطالعات نشان مي‌دهد که در اين آزمايش تومورهاي 58 درصد موش‌ها مهار و کنترل شده است و در 90 درصد آن‌ها اندازه تومور رشد پيدا نکرده است. سرطان روده بزرگ عامل و مير بسياري از آمريکايي‌ها نسبت به ساير سرطان‌ها است؛ سال 2010 انجمن سرطان آماري ارائه کرد که در آن 102 هزار و 900 نفر در آمريکا به سرطان روده مبتلا هستند و 39 هزار و 670 نفر ديگر نيز به سرطان انتهاي روده بزرگ مبتلا هستند و از اين ميان 51 هزار و 370 نفر مرده‌اند.

تحقيقات پيرامون سرطان روده بر اساس مطالعات اوليه بر روي روغن گياهي کانولا توسط Dwiredi و همکارانش انجام شد که نشان مي‌دهد، اسيد چرب امگا 3 اثري شيميايي ايجاد مي‌کند که باعث مهار آنزيمي به نام «سيکلواکسيژناز» و کاهش سنتز اسيد آراشيدونيک در بدن مي‌شود که هر دو از عوامل ايجاد التهاب هستند.

در سرطان روده بزرگ يا سرطان کولون سلول‌هاي سرطاني در داخل بافت روده شروع به تکثير مي‌کنند. اين بيماري در هر سني بروز مي‌يابد اما ميزان بروز در سن بالاي 50 سال بيشتر است. از علائم اين بيماري، عفونت‌ها، بواسير، اسهال، يبوست، استفراغ، ضعف و يرقان و زردي است.

 روغن کانولا در برابر سندروم متابوليک
بر اساس نتايج پژوهش‌هاي يک تيم از محققين کانادايي و آمريکايي نشان داده شد که روغن کانولا و روغن کانولاي غني از اسيد چرب اولئيک مي‌تواند باعث کاهش چربي شکمي شود.

همچنين محققين دريافتند که مصرف روغن‌هاي گياهي مشابه مي‌تواند يک روش ساده براي کاهش خطر ابتلا به بيماري سندرم متابوليک باشد، که مي‌تواند از هر 3 آمريکايي بر روي يک نفر بزرگ‌سال و از هر 5 کانادايي بر روي يک نفر بزرگ‌سال اثرگذار باشد. به بيان دکتر پني کريس، متخصص تغذيه؛ اسيدهاي چرب با يک پيوند دوگانه‌ي موجود در اين قبيل روغن‌ها مي‌تواند موجب کاهش چربي شکمي و در نهايت کاهش خطر ابتلا به سندرم متابوليک گردد.

 

در اين مطالعه 121 نفر در معرض خطر سندرم متابوليک تحت يک رژيم حفظ وزن 2000 کالري در روز، يک پنجم ميزان چربي مورد نياز خود را يعني 5/1 از 40 گرم را روغن دريافت کردند. آزمودني‌ها در اين مطالعه 5 عامل خطر را دارا بودند؛ فشارخون بالا، تري گليسيريد بالا، HDL پايين، چربي شکمي و قند خون بالا که مي‌توانند موجب افزايش خطر ابتلا به بيماري قلبي، ديابت نوع 2 و حمله‌ي قلبي شوند. اين مطالعه براي 5 نوع روغن مورد بررسي قرار گرفت. نتايج نشان داد که روغن‌هاي غني از اسيد چرب با يک پيوند دوگانه و کانولا توانستند در عرض 4 هفته چربي شکمي آزمودني‌ها را به ميزان 6/1 درصد در مقايسه با روغن آفتابگردان کاهش دهند.
روغن کانولا و پيشگيري از بيماري‌ها
روغن کانولا و پيشگيري از بيماري‌ها

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.