فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۱/۲۸         
  

همدان - ایرنا - معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: کشت زراعی گونه ها گیاهی بهترین راهکار برای پیشگیری از تخریب طبیعت است.

عیسی بختریاری روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: زراعی کردن گیاهان دارویی از انقراض گونه های در معرض خطر جلوگیری می کند.


وی اظهار کرد: برداشت برخی از گونه های گیاهی در معرض خطر از جمله موسیر از طبیعت جرم تلقی شده و جابجایی آن به منزله جابجایی کالای قاچاق است.


وی با ذکر اینکه سال گذشته چند نفر بعلت برداشت بی رویه گونه های گیاهی دستگیر شدند اظهار کرد: البته برداشت گونه های گیاهی به میزان مصرف خانوار مشکلی ندارد.


معاون فنی اداره کل منابع طبیعی همدان افزود: البته هنگام برداشت موسیر اگر تمامی غده های آن از ریشه از زمین خارج شود دیگر شاهد رویش مجدد آن نخواهیم بود بنابراین باید یک یا دو غده آن را از زمین خارج کرد.
بختیاری درباره گونه گیاهی 'موسیر' توضیح داد: هم اینک این گونه با ارزش زراعی و بصورت دیم و آبی در مزارع شهرستانهای بهار، نهاوند و رزن کشت می شود.


وی اضافه کرد: میزان کشت این گونه گیاهی به 30 تن در هکتار می رسد در حالیکه در برخی از استانها از پنج تن تجاوز نکرده و کارشناسان این استانها دنبال استفاده از تجربه زارعان همدانی هستند.


وی بیان کرد: یکی از مزیت های اصلی گونه موسیر کم آب بر بودن آن است و با توجه به بروز خشکسالی و کمبود منابع آبی گرایش به سمت کشت این گیاه دارای صرفه اقتصادی است.


استان همدان دارای یک هزار و 500 گونه گیاهی است و بر اساس آخرین یافته های تحقیقی بیش از 315 گونه دارویی خودرو در اراضی ملی استان همدان شناسایی شده است که مهمترین آنها رازیانه ، پنیرک، آویشن، بابونه، اسپند، گاوزبان، ریواس، کنگر، گلپر، بومادران، خاک شیر، سماق، نسترن وحشی و مریم گلی است.


علاوه بر این، گونه های معطر، دارویی و صنعتی به صورت پراکنده در اراضی همدان یافت شده و بخشی از آنها نظیر سیر، رازیانه، گشنیز، کلزا و سیاهدانه در بخش کشاورزی به صورت انبوه تولید می شوند. 


کشت زراعی گیاهان بهترین راهکار برای پیشگیری از تخریب طبیعت است
کشت زراعی گیاهان بهترین راهکار برای پیشگیری از تخریب طبیعت است

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.